Transfer domestic OSL

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av NubiFlyer, 17. okt 2018.

  1. NubiFlyer

    NubiFlyer Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    18
    Håper noen kan svare på dette da jeg ikke blir helt klok på avinor sine sider.

    "All passengers* travelling with Norwegian, SAS or Widerøe, from international to domestic, should use Domestic Transfer."

    Vet av erfaring at det ikke gjelder SAS code-share operert f.eks av Lufthansa. Hva med andre veien? Vurderer en flight MIA-ZUR-OSL-HAU med Edelweizz MIA-ZUR og Swiss codeshare (operert av SAS metall) ZUR-OSL. På OSL vil vi bare ha 45 min transfer tid og med to 5-åringer på slep vil det være umulig dersom vi må hente bagasje, gå gjennom toll,sjekke inn bagasje og ny sikkerhetskontroll på den korte tiden. Vil domestic transfer fungere i et slikt tilfelle? Vi er jo innkommende på SAS operert flyvning ZUR-OSL selv om det er Swiss codeshare..
     
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Min erfaring er at reglene gjelder begge veier. Men, 45min transfer til domestic er vel uansett ikke mulig om man må ta ut baggasje, drop og ny security. Så enten er domestic transfer lagt inn i systemet, eller så er det noen av online-bookingsidene som opererer med ulovlige connections (har hendt meg)

    En workaround kan være å ringe SAS og be dem matche Edelweizz sitt tilbud. Da blir det SAS-flightnr på alt. Det skal fungere.
     
    Last edited: 17. okt 2018
    NubiFlyer liker dette
  3. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg jobbet på domestic transfer frem til sommeren i år og da var regelen at ankomsten og avgangen måtte være operert av SAS eller Widerøe eller ankomsten og avgangen operert av Norwegian (codeshare har ingen ting å si) for å komme gjennom. Det er det i ditt tilfelle, så det skal gå bra.

    Men man vet jo aldri hva de i MIA klarer å få til, har sett folk som har ankommet med SAS og skulle videre med Norwegian og fått sjekket bagasjen inn hele veien. Og det gikk selvfølgelig ikke på domestic transfer.
     
    Insomnia4u and NubiFlyer like this.
  4. NubiFlyer

    NubiFlyer Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    18
    Ser det er 55 min og ikke 45. Uansett i minste laget. Er via supersaver.no jeg får opp flighetene som er en mix av SAS,LH, UNITED (LH operert), Edelweiss og Swiss (SAS operert).
     
  5. NubiFlyer

    NubiFlyer Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    18
    Takk, da satser jeg på at dette er riktig og at så lenge innkommende flight er SAS operert så har ikke codeshare noe å si. Regner med at opprinnelsesdestinasjon ikke har noe å si så lenge den har godkjente systemer (Noe MIA skal ha)? Hvis ikke må vi vel sjekke bagasjen inn MIA-ZUR og hente den ut der (hvor vi har langt bedre tid) å så sjekke den inn på ny ZUR-OSL-HAU..
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ville tro det skulle gå utmerket.
    Er jo SAS til SAS..
     
    NubiFlyer liker dette
  7. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Så lenge ZUR-OSL-HAU er SAS operert og en gjennomgående bestilling så går det greit.
     
    Insomnia4u and NubiFlyer like this.
  8. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    MÅ det være sammenhengede booking? reiser HKT-BKK-SIN-LHR-OSL med en CT booking. Videre har jeg OSL-EVE på egen booking. Kan jeg be check in i Phuket sende helt til Evenes, for å så å bruke connecting norway?
     
  9. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, det vil ikke funke. Du må nok hente bagasjen din i oslo
     
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Som @kaiarne sier, funker ikke det. Jeg har selv sjekket når jeg har hatt separate bookinger (innsjekket og boardingkort videre)
     
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant, god info om Co-share :)
     
  12. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Et annet tips er at hvis du ber om å bli sjekket inn helt til Evenes, blir bagasjen i Oslo først kjørt til Domestic Transfer får så å bli avvist der og da kommer den sist ut på bagasjebåndet.
     
    Insomnia4u liker dette
  13. sondre251

    sondre251 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Om jeg reiser med kun håndbaggasje, kommer inn til OSL med LH, så må jeg fremdeles helt ut og gjennom security på ny?
     
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Om du har gjennomgående billett går det vel ..?
    Ellers må du uansett ut, selv om du har fått koblet billettene ved sjekkinn..
     
  15. sondre251

    sondre251 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Har gjennomgående billett ja. Jeg er ikke sikker og har ikke veldig god tid på Gardermoen, så det hadde vært fint å slippe å gå ut...
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde prøvd . :)
     
  17. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Som det står på Avinor sine nettsider så gjelder det kun med SAS, Norwegian og Widerøe fra utland til innland.
    Hvis det er LH som flyr så vil det ikke gå.

    https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/transfer/domestic-transfer
    Alle passasjerer* med gjennomgående billett som reiser med Norwegian, SAS eller Widerøe som kommer fra utlandet og skal fly videre i Norge skal benytte Domestic Transfer.
     
  18. Listenger

    Listenger Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg kan bekrefte at LH sin transfer-bag ikke blir sortert for Domestic Transfer på OSL. Der går alt på baggasjebåndet, for ny innsjekk. Dette pga DT fortsatt ikke er tilfredstillende nok pr dags dato, og da ønsker ikke OSL å øke kapasiteten der.
     
  19. sondre251

    sondre251 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Har lest den der, og forstår at det ikke gjelder for LH ved innsjekket bagasje, men spørsmålet mitt er ved kun håndbagasje. Det står det ikke noe om hos Avinor..
     
  20. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    De samme gjelder også kun med håndbagasje.
     
    Skarven and sondre251 like this.

Del denne siden