Transitt fra SAS til American Airlines i MIA på vei til Cancun i Mexico

Tråd i 'Reisemål' startet av enokling, 25. april 2022.

Tags:
  1. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Hei,

    Er det noen som har reist med SAS (bonus) til Miami, for så å reise videre til Cancun i Mexico med American Airlines noen timer senere (hvor man må sjekke inn på nytt)?

    Jeg lurer spesielt på om jeg kan forbli på "air-side" på noe vis i denne transitten, eller om jeg må gjennom full US immigrations tilsvarende som om jeg ville ut av flyplassen, og deretter sjekke inn helt på nytt med ny runde gjennom security?

    Bagasjen er kun sjekket in til MIA, jeg flyr Economy med American Airlines.

    Takker på forhånd.
     
  2. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,231
    Likes mottatt:
    22,420
    Bonuspoeng:
    183
    Du lyt ta heile turen gjennom immigration og ny innsjekk
     
    tstone liker dette
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan aldri å være i transit i USA til en annen internasjonal destinasjon, som @Sunnfjordingen skriver.

    Som regel har de store flyselskapene drop punkt for bagasje rett etter tollen og emigrasjon. hva AA har på MIA kan du sjekke på deres hjemmeside. Men du må da igjennom sikkerhets og emigrasjon igjen uansett.

    Tipset er nok å legge inn litt tid i MIA, enten på flyplassen eller ta det som en liten miniferie i ferien ;) og hygge i Florida før du reiser videre.
     
    tobeornot999 liker dette
  4. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Det var nok det jeg tenkte - takker for bekreftelse, har drøye 4 timer og håper det vil holde :)
     
  5. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Og husk full ESTA for USA selv om du kun er i transit. Uten det kommer du ikke ombord på flyet til MIA
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil tro det holder, men landet i vinter på ORD med 2,5 timer videre med United på gjennomgående billett, pga litt forsinkelse. ( Det var planlagt litt mer tid i billetten) Da var jeg allerede flyttet over på neste fly, fordi jeg ville brukt for lang tid i migrasjon innsjekking osv. Noe som også viste seg å stemme.
     
  7. Wilbur_Wright

    Wilbur_Wright Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    28
    Kjørte samme opplegg med SAS til MIA og AA eco videre til SJO for et par måneder siden, 5 timer på MIA var alt for lite. Først kø for å komme til migrasjonskøa (tror vi stod i 3 timer for å få stemplet passet), så en kilometer å løpe med all bagasjen for å komme til innsjekk hos AA, der var det opptil flere køer for å komme til starten av køa, totalt kaos. Og så en tilsvarende kø for security.
    Vi snek i de siste to køene og rakk flyet videre med et nødskrik. Kommer ikke til å velge den reiseruta igjen, i hvert fall ikke uten overnatting.

    På turen hjem gikk det bedre. Da snek vi i passkontrollen først som sist, ikke kø for å sjekke inn hos SAS, ble sluset forbi køa i security.
     
  8. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,425
    Likes mottatt:
    29,339
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde tilsvarende plan for vinterferien, planen var da å immigrere til US&A for noen timer etter ankomst med LH og reise videre med AA. Reiste via MEX istedenfor så fikk aldri sjekket, men tror ikke det er noen vei utenom
     
  9. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    413
    Bonuspoeng:
    63
    Nå er det en stund siden jeg har landet på MIA men jeg hadde aldri tatt sjansen på 4 timer uten gjennomgående billett på den flyplassen. Ikke uvanlig med opp til 2 timers ventetid i immigration på ettermiddagen når alle fly fra Europa kommer inn. Finnes en side der du kan sjekke ventetiden historisk time for time:

    https://awt.cbp.gov/

    SK har vel interline med AA så jeg tipper du muligens kan få sjekket bagasjen inn hele veien og få boardingkort men den må hentes ut og leveres igjen rett etter tollen og så ny runde med security.
     
    milehigh liker dette
  10. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Takker for mange innspill - blir spennende (statistikken tilsier 39 min average wait time og 82 min max wait time), men har tatt høyde for en natt i Miami om ting skulle gå galt :eek:
     
  11. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg håpet det samme, med OSL-EWR-MIA (United på siste leg, ellers SAS).

    Hadde 3 timer å gå på, og det var ingen spesielle køer. Rakk det såvidt, med løping til gate etter fornyet sikkerhetskontroll og selvsagt vanlig immigrasjon før det.

    Høres ut som du har en god margin der. Så det går nok bra.

    Men jokeren på MIA er ofte om du kommer inn til immigrasjon like etter et par stappfulle fly fra feks sør-amerika eller cuba. MIA er grusomt på den måten, og de har ikke en veldig stor kapasitet i passkontroll heller - så køene kan bli ganske ekstreme.
     
  12. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Glad for å melde at immigration gikk på under 10 minutter. Vi landet 13:50 - 5 min før tidtabell. Fikk også en 3 timer tidligere flight til Cancun ved å betale American Airlines 40 USD i forskjell - så landet altså med SAS 13:50 og fløy videre til CUN fra MIA 15:45. Security Checkpoint 4 var magisk, 3 min vs 15 min på alle andre.

    Vil dog si at dette var flaks på så mange måter at det er umulig å regne med.
     
    Jorge, Eddie47, Sonictravel and 3 others like this.

Del denne siden