Transport, Uber og tipsing i USA

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av AndersWE, 11. nov 2023.

  1. AndersWE

    AndersWE Medlem

    Innlegg:
    140
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Skal på MR til San Fransisco om to uker.

    Er førstereis dit og med SAS Longhaul

    Har tenkt å ta BART fra og til SFO og har lagt til Clipperkortet på iPhonen.

    Hvordan er det ellers med (offentlig) transport. tror jeg har bruk for dette en eller to ganger, ser det skal gå grei buss ene strekket, tar ca en halvtime, er dette like greit som taxi/uber?

    Har ikke brukt Uber tidligere, er det å foretrekke framfor taxi?
    Tipser man uber-sjåføren?

    Hva er vanlig å tipse uber eller taxi?

    Spisesteder er vel vanlig med minimum 10%, gjerne 15-20 om man er fornøyd?

    Hvor tar man ut cash og veksler for å få små sedler?

    Mvh
    «Fersking»
     
  2. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,145
    Likes mottatt:
    114,664
    Bonuspoeng:
    350
    Jeg er lat og bruker kun Uber i og rundt SFO.
    Alltid Uber fremfor lokal taxi. Bestill og betal i appen, tips gir du i appen etter endt tur. Trenger aldri å tenke på cash med Uber.

    Tipser du 10% på en restaurant skal jeg love deg de kommer etter deg for å spørre hva du er så jævlig misfornøyd med. Under 15% er gjerrigknark, 18-20% er vanlig fornøyd.

    Jeg tar som regel ut noen sedler i en minibank tilknyttet en bank. I mange minibanker kan du velge seddeltype. Ellers kjøper jeg noe småtteri i en butikk og betaler med en 20 eller 50 for å få litt veksel til tips.
     
    AndersWE liker dette
  3. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,907
    Likes mottatt:
    2,022
    Bonuspoeng:
    113
    Standardtipsen de legger opp til på mange restauranter nå er 18%-20%-22%. Men det holder med 18% om man er normalt fornøyd. Hvis du har tenkt å tipse vesentlig lavere anbefaler jeg gjerne en klage i forkant (gitt du har noe å klage på seff), det tar også brodden av den lave tipsen så man slipper en ubehagelig opplevelse.

    Uber derimot tipser jeg ikke, har kjørt i så mange år før de innførste tips at jeg er ganske vanskelig å endre der. Kanskje også fordi jeg rater turen etter jeg har forlatt bilen og til en sjåfør jeg ganske sikkert aldri kommer til å se igjen. Samt også fordi jeg blir litt mettet på tipskulturen. F.eks. i United Club på SFO på innenriks reise sist var jeg den eneste som bestile meg noe i baren som ikke tipset 1 dollar, for jeg som Europeer mener jo at en gratis lounge skal være akkurat det. Akkurat der går det fint å ikke tipse.
     
    Nordlands and AndersWE like this.
  4. haifinn

    haifinn If u are bored flying, your standards are too low

    Innlegg:
    1,564
    Likes mottatt:
    13,932
    Bonuspoeng:
    183
    Uber er konge.
    Husk å tipse over alt:
    20$ trick( google it) ved innsjekk på hotellet kan være en greie..
    Hvis noen bærer kofferten din opp på rommet 3$ pr koffert- da får du ofte dagens wifi kode gratis av bæreren.
    5$ pr natt til vaskepersonell
    Ellers er det vanlig å legge igjen litt over alt man får et snev av service.
    Det har dessverre blitt mye drug addicts overalt i SF, så pass på
    God Tur
     
    AndersWE liker dette
  5. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,886
    Likes mottatt:
    5,712
    Bonuspoeng:
    183
    Eg brukar alltid å veksle til meg dollarsedlar i resepsjonen, det har eg aldri opplevd at ikkje har gått sjølv om eg har ønska å veksle opptil 20 USD.

    Eg gjekk ein gong lei av å kjøpe unødvendige ting berre for å få mindre sedlar tilbake.
     
    AndersWE liker dette
  6. AndersWE

    AndersWE Medlem

    Innlegg:
    140
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Mange takk for innspill.

    Hvordan er responsen på Uber, kan man «praie» den som en taxi liksom eller bør man bestille litt i forveien?

    Er litt usikker på når ene aktiviteten er ferdig, så kjedelig å bestille for tidlig oppmøte
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Du får stort sett bil raskt.


    Lyft er også store. Så du kan sjekke begge apper og bestille billigste / raskeste
     
    AndersWE liker dette
  8. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    209
    Likes mottatt:
    500
    Bonuspoeng:
    93
    Bare husk og vent med å gå gatelangs til etter pisse-vaskebilen har vært i nabolaget. Det er viktig.
    Ikke gå i Tenderloin, såfremt du har lyst til å dø.
    Ha en riktig god tur!
     
    AndersWE liker dette
  9. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,145
    Likes mottatt:
    114,664
    Bonuspoeng:
    350
    Uber kan kun bestilles i appen. Det KRYR av dem og du må sjelden vente lenger enn to minutter før du får en bil. Du velger type bil i appen.
     
    AndersWE liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Merk at tips i USA i praksis er lønnen til mange i serviceyrker. Så du bør være bra misfornøyd om du ikke tipser. Godt innspill å klage på forhånd, forøvrig enig i at å tipse i loungen for gratis drikke/snack er helt tullete konsept. Jeg er da også sikker på at disse får ordentlig lønn.
     
    AndersWE liker dette
  11. Duxton

    Duxton EBG - SIXT Diamond

    Innlegg:
    199
    Likes mottatt:
    204
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er ikke imot tips, og legger villig igjen god tips når det passer. Men. I USA er dette en systemfeil, der arbeidsgiver fraskriver seg lønnsbyrden og gjør kunden skyldig når det ikke tipses.
     
  12. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,460
    Likes mottatt:
    3,871
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig. Det er latterlig hvordan arbeidsgivere har fraskrevet seg en forsvarlig lønn og gjort det til en krig mellom kunder og arbeidere.
    Tok en taxi tidligere i år hvor sjåføren først ga meg en god tid, for så og nevne mye veiarbeid og treig trafikk sånn ca. 200 meter inn i turen, han forstod nok at jeg var meget misfornøyd og reagerte ikke på at jeg ikke ga tips.

    Edit: Har også sett kommentarer om at man burde tipse bartendere i loungen på flyplassen. Ganske sykt, tror jeg hadde møtt noen rare blikk om jeg hadde gitt 100 kroner til hun ved inngangen på Gardermoen.
     
    AndersWE liker dette
  13. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    784
    Likes mottatt:
    1,906
    Bonuspoeng:
    93
    Uber og Lyft er gull. Bruker stort sett Lyft selv, men det er i praksis det samme. Er ikke så veldig flink til å gi tips der må jeg innrømme, og strengt tatt er det også sjeldent jeg synes servicen er fantastisk (sjeldent de prater engelsk, og mange som ser TV og mye rart mens de kjører).

    Ellers er det mer og mer vanlig at man får opp at man skal tipse overalt, inkl. på vanlige kiosker og selvbetjeningsløsninger (f.eks. om man bestiller på automat på McDonalds). Null tips-knappen er gjerne litt skjult, men den er der alltid.

    Var forøvrig med en kamerat til D.C. for noen år siden, hans første tur over dammen. Spiste på en «vanlig» restaurant der kameraten skulle spandere. Totalen kom på $70-$80 et sted og jeg måtte nærmest tvinge han til å tipse. Til slutt gikk han særdeles motvillig med på å legge igjen $5. Var livredd når jeg småløp derfra. :p
     
    AndersWE liker dette
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt 100% enig, men gir du ikke tips er det arbeideren det går utover.
     
    AndersWE liker dette
  15. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,241
    Likes mottatt:
    8,622
    Bonuspoeng:
    183
    Tenderloin er helt fint og du dør ikke. Det er et røffere strøk, men gjør deg kjent med hvor du skal, så tror jeg du vil oppleve det som helt greit.
     
    AndersWE and holmen like this.
  16. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    2,218
    Bonuspoeng:
    93
    Det stemmer, det er de som taper på det.

    Og samtidig er det arbeiderne som fortsatt vil ha det. Det er etter covid blitt et hysteri om hvor forferdelig det angivelig skal være for restaurantansatte, mens jeg ser de selv noen ganger oppgir å tjene over 100.000 dollar på minstelønn + tips.

    I denne artikkelen fra CNN, så oppgir servitøren å tjene 9,40 dollar per time i lønn, men at tipsen utgjør 80% av det hun tjener. Det betyr litt forenklet 9,40/0,2= 47 dollar timen. Det er langt over norsk nivå vil jeg tro. Selvsagt lover hun dommedag og alt som er fælt hvis tips blir avskaffet.

    https://edition.cnn.com/2023/08/27/business/tipping-more-minimum-wage-fight/index.html
     
    AndersWE liker dette
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tar den der med en klype salt. Servitører der borte tjener ikke slike beløp. Da ville de hatt en helt annen levestandard.

    Når du er på restaurant der borte, syns du servitørene ser ut som de er millionærer (nok)?
     
    AndersWE liker dette
  18. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    2,218
    Bonuspoeng:
    93
    Selvfølgelig er det variasjoner, men det er ikke første gangen jeg ser at servitørene selv insisterer på at tipsing må fortsette. Jeg følger litt med på r/serverlife hvor det stadig dukker opp svært høy lønn i forhold til skremselstallet på minstelønn. Det er jo åpenbart på high-end segmentet at det virkelig kaster av seg når det skal tipses 20% av totalbeløpet.

    Ikke glem at jo mer sliten du ser ut, jo mer tips drar du inn også. ;)(Gammelt tigger-jungelordtak).
     
    Thomas123 and AndersWE like this.

Del denne siden