Trip-report: Oslo - København med litt omveier

Tråd i 'Reisebrev' startet av Darkcho, 10. aug 2017.

  1. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    I fjor skulle jeg en tur til København, men var "lei" av de samme avgangene. Etter en del år med reising har jeg klokket inn omtrent alle SAS avgangene som går mellom Oslo og København. En klok mann sa en gang at man alltid finner inspirasjon på nye steder, noe jeg senere prøver å etterleve. Ta en ny vei hjem fra jobb, prøv en annen kaffebar etc.

    Med dette i bakhodet valgte jeg å søke opp andre veier til København. Med EBD og en forkjærlighet for SAS benket jeg meg foran SAS.no. Dessverre vil ikke siden lage spesielt mange spenstige routinger. De fleste er enten direkte, eller via Stockholm. Det har man selvfølgelig prøvd før :)

    Inn fra siden kommer selvsagt det meste geniale verktøyet, Google Flights. Har du ikke prøvd det, vil jeg sterkt anbefale dette. Det er ekstremt enkelt å bruke, veldig illustrativt og gir en haug med muligheter for brukerne. Man kan sortere på tidspunkter, reiselengde, selskaper, allianser, kontinenter, stater, land etc etc. Det er uante muligheter både for den som reiser mye og den som reiser lite. Flere ganger vil jeg på tur, uten å vite hvor jeg vil. Det ender som regel opp med søk på destinasjoner jeg har vært før. Med Google Flights velger jeg tidspunkt for avreise/avreise-sted og skriver feks "Europa" som destinasjon. Verktøyet tryller frem et kart hvor jeg kan se priser for alle byer i Europa. Helt fantastisk.

    Med litt klikking i Google Flights kan man også komme opp med en del kreative routinger som ikke SAS.no viser. For 500kr(!) mer enn direkte flighten til København fikk jeg følgende routing: Oslo - Stockholm - Amsterdam - København. Siste leg var også billigst i PLUS. Sannelig ikke dårlig. Routingen ble booket via Berg-Hansen.no.

    SK864 Oslo - Stockholm
    737-800 LN-RGF

    IMG_5045.JPG
    Avgang fra en kjølig flyplass en gang høsten 2016. LN-RGF står klar for boarding. Denne delen ble altså gjennomført i SAS GO.

    IMG_5046.JPG
    RGF har litt eldre seter med rikelig plass. Knyttenevetesten bestått med glans. Plukket med meg litt aviser og nøt en ellers rolig flight over til Stockholm. Som Diamant medlem spanderte bolaget en Cola Zero. Vi landet på rutetid.

    IMG_5048.JPG

    Alltid kjekt med store fly. Her en 330 maskin som sikkert skulle til kjekkere destinasjoner enn meg denne dagen. Arlanda er en stor og trivelig flyplass, man kan tydelig se at svenskene bygget med visjoner når denne ble dratt i gang. Etter 5 minutter spasertur endte jeg opp i loungen som er pusset opp nylig.

    IMG_5049.JPG
    SAS loungene har jeg frekventert nok til at de er lite spennende. Ingen spesielle bilder ble tatt her, men en god rød suppe ble inntatt. Sikkert taco eller tomatsuppe. En kopp kaffe og Cola Zero med sitron følger med. Av og til kunne jeg ønsket meg at de hadde noen underholdningstilbud i loungene. Det blir fort litt kjedelig å bare "sitte der". Reiser man med jobb kan man selvfølgelig jobbe, men på privaten blir det fort en øl og peoplewatching. Noe som selvsagt ikke er feil det heller :) Akkurat denne dagen ble det øl på neste stopp.

    IMG_5050.JPG

    Jeg hadde litt over 1 time venting i Stockholm, men trasket etterhvert ned mot gaten.
     
    Are, Edvard, SAJblue and 17 others like this.
  2. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    SK557 Stockholm - Amsterdam
    CRJ900 EI-FPD

    IMG_5051.JPG

    Ikke spesielt bra vær i Stockholm heller, men en CRJ900 er alltid moro. Stille fly med grei komfort.

    IMG_5052.JPG
    Også denne flighten ble gjennomført i SAS GO. Jeg satt på rad 04, så dette var ikke en high yield flight for SAS. Vi kom oss avgårde på rutetid og opp over skyene.

    IMG_5053.JPG
    Over skyene er himmelen som kjent alltid blå. Nydelig følelse å se ut av vinduet når man bryter gjennom tunge skylag. Blir aldri lei av det. Minnes en hyggelig flight på vei inn til Wien, da var det så lav tåke at vindmøllene var over skyene, mens resten lå under. Helt magisk.

    IMG_5054.JPG
    Ser i ettertid at det ble litt vel mye Cola Zero på denne turen. Men hei, er man på tur så er man på tur!

    IMG_5055.JPG IMG_5056.JPG
    Hakket mildere klima i Nederland, her under siste del av innflygningen til Amsterdam. Spennende land som jeg dessverre ikke har sett mer av enn akkurat fra et fly.

    IMG_5058.JPG
    Landing i KLM land. Schippol har jeg også benyttet en rekke ganger, men sjeldent mellom lunsj og middag som denne gangen. Det var ganske så stille og rolig til å være en fredag. Etter å tittet på en ny Rimowa bar det strake veien til loungen.

    IMG_5059.JPG

    På dette tidspunktet var det null prat om å fjerne 3.parts lounger, heldigvis. Syns det er synd SAS fjerner slike fordeler for gode kunder, men det er vel et regnestykke som alt annet. Her ble det uansett en kald og god øl. When in Rome etc ...
     
    lMartin, Are, SAJblue and 17 others like this.
  3. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    SK548 Amsterdam - København
    320-200 SE-RJF

    IMG_5060.JPG
    Etter litt surfing på mobilen var det igjen ut til almuen. Straka vegen til gate hvor det var intet som minnet om priority boarding. Men med lite bagasje og godt humør går det meste greit. 320-200 maskinen stod klar på gate.

    IMG_5061.JPG
    Sete 01D denne gangen, uten noen i midtsetet. Nok en avgang på rutetid og på vei tilbake mot København. Må si det føltes litt rart å fly først øst til Stocholm, så vest over København, så øst igjen til København, hehe. Men moro uansett.

    IMG_5062.JPG
    SAS stilte opp med et godt måltid i SAS PLUS denne gangen. Dette var altså i tiden før det nye konseptet var på plass.

    IMG_5063.JPG

    Til drikke ble det et glass vann til fornuften, og en øl til meg :) Vi landet i solskinn på Kastrup, klar for hygge med gode venner!

    Moralen er:

    - Prøv noe nytt, det er som regel moro
    - Bruk google flights, det er helt kanon

    Totalt ble dette 315p+625p+1875p = 2815 poeng
     
    wilhelm, Are, Edvard and 20 others like this.
  4. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    For noen går den korteste turen til London via Helsinki. Å ta turen til Køben via Arlanda og Schippol er sannelig ikke feil, spesielt for oss som liker å sanke bonuspoeng mens vi er i luften. Et eksempel til etterfølgelse! Og et fin-fint reisebrev!
     
    Earl, Misterix, Eddie47 and 1 other person like this.
  5. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    For engod ide og takk for tipset. Hvor mye måtte du betale for en slik routing?
     
    Eddie47 and Darkcho like this.
  6. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Turen kom på 2289kr, da inkl en retur også

    Oslo - Stockholm SAS GO
    Stockholm - Amsterdam SAS GO
    Amsterdam - København SAS PLUS
    København - Oslo SAS PLUS
     
    Petter B-C, Misterix, Eddie47 and 2 others like this.
  7. wilco

    wilco Medlem

    Innlegg:
    244
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan fikk du Google Flights til å hoste opp den routingen? Ser at hvis jeg går på multi-city og manuelt skriver inn OSL-ARN-AMS-CPH så får jeg en tilsvarende ganske god pris, men skjønner ikke helt hvordan du fant den i utgangspunktet. Var det bare prøving og feiling?
     
  8. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Flott tiltak!

    Selv kjørte jeg - ene og alene for variasjonens skyld - OSL-ARN-BRU-CPH i februar i år, drittlei som jeg var av direkteruter i pendlingens øyemed. Funket helt fint, spesielt med nesten tre timer på The Loft i BRU med Leffe og Stella på fat.
     
    SAJblue, Petter B-C and Eddie47 like this.
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Tror jeg må ta en tur til Brüssel...
     
  10. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Gi beskjed, jeg er med til BRU for å drikke øl :)

    Burde være mulig å få med en liten IF gjeng på ølsmakings MR en gang??
     
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,729
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skal "spise middag" på The Loft sammen med mor den 13. oktober ....
     
    Scandipendler and RoadKing like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    En øldrikker MR :)
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Betyr det at de har god mat? :)
     
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Øl er godt, og fly er gøy! :cool:
     
    TigerTravel liker dette
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,729
    Bonuspoeng:
    293
    Det vet jeg ikke de har i alle fall god drikke, flyet går kl 19 og da kan det jo være en idé å spise gratis der i stedet for å spise inne i byen.
     
    RoadKing liker dette
  16. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Klikket på København og bladde igjennom alle alternativene som kom opp. Langt nede i listen mener jeg den poppet opp. Ellers er det også smart å prøve forskjellige routinger via destinasjoner SAS "alltid" er lavt priset på. Amsterdam, Hamburg, Gdansk etc.
     
    wilco liker dette
  17. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Brussel Airlines har ofte veldig billige billetter til Brussels. Fikk tur retur for 718kr i fjor høst.
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Artig vri på en ellers kjedelig rute.
    Har klokket inn en del av disse jeg også, ellers synes jeg at IST er et strålende sted å bytte fly intra-Europa:)
     
  19. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo ren galskap.... Lurer på hva Rasmus Hansson ville sagt.

    Problemet mitt er at jeg synes det fortoner seg både logisk og gøy, med en slik tur. Og dessuten gir jeg f. i hva nevnte Rasmus måtte mene om saken. Selv om jeg innerst inne vet han har rett.

    Antar jeg ikke er alene om det, her på forumet. Vi er nok de siste dagers heldige.
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Vi vet jo at Ida hos MPG er tilhenger av langhelger i NYC så dette kan da umulig være nevneverdig problematisk.. :)
     

Del denne siden