Eg er satt til det ærefulle oppdraget og arrangere ein tur for ein liten guttegjeng utpå våren, og eg har tenkt til å få til dette utpå våren ein plass i Europa. Planen er å finne ein plass med fantastiske mat og drikke opplevelser, og me skal satse på besøk hos fleire produsenter. Problemet er at det er litt for mange plasser som har dette, og eg har ein dragning mot Italia og no Emilia Romagna, som låser meg litt Når eg tenker på kva eg har lyst til, så er ein Iberico produsent, Oporto og Cognac/Bordeaux på lista over plasser eg burde ha vært, men som eg ikkje har vore innom. Nokon som har andre forslag eller som har erfaringer med forslaga over. Alt skal så klart bookes via Viatrumf, og helst *A, men klarer Norwegian om the price is right!
Om det ikke MÅ være Europa vil jeg anbefale Japan. Bedre matopplevelser finner du ikke i samme grad andre steder vil jeg påstå.
Hadde vore heilt topp, men det er snakk om maks lang helg då me har nokre lærarar med på laget. San Sebastian har eg tenkt på, men har eigentlig ikkje undersøkt det meir. Veit at byen er fantastisk, men vart litt skremt på landsbygda i Navarra over at det var såpass vanskeleg å kommunisere når min spansk er like god som min baskisk.
Som "truffelhunter" så har du vel vært i Alba-regionen? Hvis ikke, så er Montforte d'Alba en fin plass for det du beskriver, selv om våren ikke er trøffelsesong. Champagne-regionen er flott, men ha noen bookings hos diverse champagnehus og restauranter klar på forhånd. For øvrig er Tyskland undervurdert, spør du meg. Det finnes et stort utvalg bra områder for mat/drikke og andre opplevelser: Rhin-/Moseldalen. Rieslings og for eksempel Restaurant Sonnora. Baiersbronn, Schwarzwald. Tyskernes egen gourmet-dal. Sjekk ut Traube Tonbach og Bareiss. Køln-området. Lei bil og kjør på Nuerburgring, spis på Steinheuer eller Vendome. Sør for Munchen, Tegernsee. Audi R8 inkludert i romprisen er ikke feil. Dere går ikke feil hvis dere velger noen av disse. Regn med EUR200/snute (+vin) på 3* restauranter.
Alba/Asti/Cuneo er ein nobrainer, og eg er godt kjent. Blir sikkert fantastisk for gutta, og plankekjøring for meg! Champagne er også fantastisk, har vore der med min sære vinklubb, og kosa meg gløgg. Har også jobba med vin/brennvin, så klarer å komme inn på mindre hus. Tyskland har eg ikkje vurdert no, men er faktisk einig i dine komentarer. Har ikkje vore i Schwarzwald eller mykje rundt Køln, og Nuerburgring hadde vore topp! Mosel er aldri feil
Stiller meg bak Tysklandsforslagene over. Vil ellers trekke frem Brüssel som ganske undervurdert. God øl, god tilgang på fransk/italiensk vin, god sjokolade (!), og mye gode restauranter. Byen er ganske hyggelig også.
Var i Sen Sebastian med en gjeng kamerater i våres. Intet problem der uten å kunne spansk, gikk veldig greit med engelsk både på Michelin resturanter (som forventet kanskje) og på alle barer og resturanter vi bare gikk rett inn i fra gaten Det skal innrømmes at 1 av de mest berømte kokkene med 3 stjerner ikke kunne ett ord engelsk når han var å hilste på gjestene, men med litt fransk og en kelner som tolk gikk det helt fint og var hyggelig å få en samtale med en av verdens beste kokker!
San Sebastian har vore på ynskjelista, og sterkere no. Har også til gode å sjekke ut Rioja! Har også til gode å besøke ein trad iberico produsent, men usikker på kva som finnes her? Finn heilt sikker bra ost og spekemat! Reknar med Bilbao er enklaste flyplass, og må leite litt for å sjå etter brukar opptjening. Fløy Brussel sist, og det var stusselig både med poeng og ombord...
Det kan eg absolutt anbefale. Også nabofylket/provinsen Navarra. Har aldri fått smake så masse godt (både mat og rødt) som den veka eg gjekk gjennom og mellom vinmarkane der. Fly til Bilbao og ein liten busstur via Pamplona og vipps så er du der.
Må si meg enig med @CrotchRocket her. Tyskland er undervurdert! Områdene og prealpene sør for München er helt herlige. Benytter dere hotellet han foreslår henter de dere også på flyplassen Ta turen oppom Ørneredet, utrolig ingeniørkunst!!
Er veldig enig i Tyskland, utrolig mye god mat på de underligste steder i det landet. Men akkurat det å leie bil for så å kjøre på Nürburgring skal man være litt forsiktig med. En kompis leide Porsche hos Avis og tok turen dit for å kjøre noen runder. Det gikk bra helt til han skulle levere inn bilen, da kom det ekstraregning på 1500 Euro for brudd på leievilkårene. Det står visstnok et eller annet sted med liten skrift i kotrakten at det ikke er lov, og de har kontakter på Ringen som tipser om kjøring der. Derimot finnes det utleieselskapet i nærheten av Ringen som leier ut biler som er tillatt å kjøre med. Et av disse har jeg selv brukt et par ganger, RentRaceCar, og en gang RSR Nurburg. Sistnevnte er dyrere men har et mye større utvalg av biler.
Hvis dere er glad i rødvin så foreslår jeg Verona som base og et besøk til blant annet Quintarelli. Jeg har vært i Verona flere ganger og senest i sommer. Jeg besøkte Quintarelli da, en fantastisk flott vingård og det beste av det beste. https://vincarta.com/blog/quintarelli/ Send mail til de her: [email protected] for booke besøk og smaking. Prisene på smaking var bare drøye 20 euro. Vingården ligger knappe 20 minutter kjøring fra Verona sentrum. Verona i seg selv er jo en historisk og nydelig by som byr på noen vanvittig bra kultur og restaurantopplevelser. F.eks Operaen, hvis det er noe som interesserer dere. (Det er endel konserter der også, ikke bare opera) Romeo og Julie sin balkong ligger også der, men den er kanskje ikke helt gutteturmateriale. En restaurant som sannsynligvis har den en av de drøyeste vinkjellerenene du kommer til å oppleve er denne: http://www.bottegavini.it/bottegavini/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=784&lang=en De ligger stabilt blant de 5 største vinkjellerne i Italia å er bare helt enorm. (Litt sånn x-files, du tror det ikke før du ser det følelse når du går ned i kjelleren, nedgangen er veldig smal og ser nesten litt kjip ut, men det er helt vilt når du kommer ned, finner du ikke noe vin blant de 5 sifrede antall flasker i den kjelleren så er det du som ikke liker vin) Her kan du også booke bord i kjelleren for mat og vinsmaking. Kjøkkenet har ikke Michelin stjerne, men har god mat. Det er uansett vin som er fokus her. En av mine restaurantfavoritter i Verona er denne: http://www.ristoranteanticatorretta.com/ Veldig god mat og kjempebra service til ok priser. De har også en bra vinkjeller. (Jeg kjenner hovmesteren her, så hvis du ønsker å dra dit kan jeg formidle kontakt eller eventuelt formidle noen spesielle ønsker, eller få til noe spesielt for dere) Denne har heller ikke stjerne i Michelin guide, men som sagt mye godt for pengene. Det finnes massevis av andre bra restauranter også, både med og uten stjerner. Du kan fly til Verona, eventuelt fly til Venezia å leie bil derfra. Ikke mer enn en 1,5 time ish kjøring derfra. Det er også fint å kjøre til Gardasjøen hvis dere skal være der såpass lenge at dere vil se noe utenfor Verona også, men for en helg er det mer enn nok å se i Verona! Det er også helt borti natta mye bra iskrem der! Noen sjapper med hjemmelaget is man bare må ha mer av. Hvis Champagne er snadder, så betalte vi 190 euro for en Dom Perignon på en uterestaurant rett ved operaen. Det må sies å være en bra pris på en slik lokasjon. Kan i hvert fall varmt anbefale Verona.
Har sett på MXP- Parma- Modena-Veneto/Verona-Erbusco(Franciacorta)-MXP Når det gjeld Verona, så har eg lite erfaring frå denne byen, og har kun besøkt mindre produsenter i Veneto. Quintarelli har eg ikkje smakt på lenge, men topp viner! * restauranter er topp, men synes ofte at Osteria/Trattoria kan gje smaken av ekte Italia. Men absolutt, * må ein ha iblant! Må sjekke om det er nokon plasser som let oss kjøre Ferrari eller anna artigheiter rundt Modena!
Nei, han spiste vi ikke hos. Det var Pedro Subijana på resturanten Akellare. Av 3 stjernere var vi på Akellare og Arzak (på Arzak var engelsk intet problem hos kjøkkensjefen når hun kom rundt for å hilse på forresten ) Vi fløy til Bilbao via London fra Oslo med BA, og det var veldig enkelt og greit. Direktebuss fra flyplassen tok ca. 1time rett til bussterminalen i San Sebastian.
Beklager og følge opp en gammel post, men vurderer Nürburgring til sommeren. Takknemlig hvis noen har erfaringer, råd og tips.