Skal en tur til Milano i høst. Har jo akkurat køddet det til med å bestille en Austrian-tur til Salzburg på fire segmenter som verken gir meg opptjening på poeng eller antall segmenter, og skal ikke gå på samme smellen igjen. Jeg har forstått det slik at jeg helst bør fly med SAS og satse på en mellomlanding hver vei. Er det ellers noen triks jeg bør kjenne til for å minimere pris og maksimere poeng? Pleier det å komme kampanjer som kan være greit å være kjent med?
Har du lest denne? https://insideflyer.no/forums/threads/mini-guide-hvordan-få-mest-ut-av-en-flybillett-priser-bookingklasser-og-regler.6039/ Svarer vel egentlig på det du spør om. Ellers er vel Milano "enkelt" med OSL-CPH-MXP, mulig du klarer å legge inn ARN, men har ikke sjekket..
Har gjort fem-seks forsøk på å sette meg inn i den der, men har en tendens til å sitte igjen med skummelt lite mestringsfølelse etterpå... Stor takk og respekt for grundig og flott guide som definitivt har hjulpet meg godt på vei, men jeg klarer ikke helt å omsette læringen til praksis. Jeg tror jeg har skjønt såpass at man bør leite etter de billigste bookingklassene innenfor ønsket kabinklasse og «ønsket» nivå i poengopptjeningstabellen (https://www.flysas.com/en/eurobonus/point-charts/sas-points-charts/). Jeg har jo to reisekompanjonger. De vil sikkert være skeptiske nok til at jeg insisterer på SK med mellomlanding i CPH når vi alternativt kan fly NAS direkte. Det blir nok derfor økonomiklasse. Den billigste billetten der som gir full opptjening er W. Denne koster 1737 kroner mer enn billigste billett i klassen med lavest opptjening (O). Med mindre vi kan ha forventninger om at W dropper ytterligere i pris(?) blir det vel dermed O vi går for. Hvordan går vi så frem for å booke denne billetten? Nå blir vel svaret på akkurat dette at siden vi uansett skal ende opp med de kjipeste SK-billettene kan vi booke dem hvor som helst. Men for å snu litt på spørsmålet. Gitt at vi hadde konkludert at vi ville ha W-billettene, hvordan skulle vi da gått frem?
Hvor mye verdsetter du poengen til, og er de viktig for å kvalifisere seg til EBG eller noe annet? Hvis ikke ville jeg bare verdsatt de til 10 øre og sammenlignet pris med hensyn til det. Personlig ville jeg nok gått for rødnesene direkte hvis pris og tid passet. Hvis poengene er viktig for kvalifisering er det gjerne OSL-CPH-MIL i SAS Plus som teller, muligens OSL-ARN-CPH-MIL, sistnevnte må du i så få fall søke segment for segment, eksempelvis hos Berg-Hansen. Et alternativ er LH i business, de har innimellom ok priser. Litt mindre poeng enn SK, men ofte bedre tider og litt mer komfort. Her kan du muligens gjøre en OSL-FRA-MUC-MIL variant hvis du så ønsker.
Du kan instruere et reisebyrå (eller SAS call senter) å booke i W, men da kommer det gjerne et ekstra gebyr framfor å booke i app eller på web, så er neppe verd det.
Takk for hjelpen Siden jeg stort sett flyr innenriks og OSL-CPH anser jeg det mer realistisk å ta gullkortet på antall segment enn poeng. Sånt sett blir det nok SAS i billigste klasse fremfor LH Biz, ettersom jeg da får opptelling på segmentene - hvilket jeg ikke ville fått med LH. Da får vi rett og slett bare overvåke prisene litt de aktuelle dagene fremover, så slår vi til når prisen er vettug
Som du sier, da er det bare å lete etter billigste go billett. Ser forøvrig at OSL-ARN-CPH-MIL ikke er lovlig routing, så da blir det sannsynligvis 4 segment som maks på denne turen, med mindre du vil begynne i BGO eller noe sånt
Jeg tror det er disse mytiske menneskene jeg har hørt om. De kommer først til gaten, men går fortsatt sist ombord... Og så pleier de å sove sittende.. Merkelige greier dette...
Flyg Osl-mxp nokre gonger i året, og har slete med å finne bedre alternativ enn OSL-CPH-MXP. Iblant finn eg via FRA, ZRH og VIE brukbart for peng/poeng ratio, men flyg du kun for Legs så er vel saken klar. Skal ut på tur med to slike "The others", som lurer på kvifor me må innom CPH på tur til LHR. Dei foreslo faktisk at de var lurt å betale 300 kr meir for å fly direkte...(pinseavgangene var billege via CPH)