Turkish Airlines (Erfaringer, tips & triks)

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Avixlo, 25. juli 2023.

  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,761
    Likes mottatt:
    8,469
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er usikker på om det var en bedre tråd å legge dette her inn i, men jeg prøver meg. Så om det er noen som mener det er feil er det bare å slå de sammen.

    Turkish Airlines

    Som jeg nevnte i Torontotirsdag - tråden så skal jeg på verdenspsiederleir og vi er litt under 700 som reiser fra Norge. Vi er 15 tropper med 36 speidere (14-18) år som reiser og den norske kontigenten har brukt reisebyrået Berg-Hansen for å finne flybilletter. Vi er 4 troppsledere i hver tropp og jeg er valgt ut som reiseansvarlig for troppen min. Dermed har jeg noen spørsmål.

    Vi reiser med Turkish Airlines frem og tilbake og jeg har eurobonus diamant hos SAS.
    26. juli: TK1754 Oslo (18:45) - Istanbul (23:35) (Airbus A321-200)
    27. juli: TK90 Istanbul (01:50) - Seoul (17:40) (Boeing 777-300ER)
    13. august: TK91 Seoul (23:35) - Istanbul (05:10) (Boeing 777-300ER)
    14. august: TK1751 Istanbul (08:05) - Oslo (11:00) (Airbus A321Neo)

    Så det jeg da lurer på er hvordan er det å fly med Turkish? Noe å huske på? Hvordan er maten på disse strekningene? Tror dere noen av oss kan rekke lounge i Istanbul? Hvordan er flyplassen i Istanbul? Wifi på flyet? og andre ting rundt Turkish

    Enkelt å sjekke inn alle 40 hos turkish?
     
  2. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,813
    Likes mottatt:
    12,050
    Bonuspoeng:
    183
    Syns Turkish er bra:
    Dei har mat frå Do & Co så har vore fornøgd med mat både bak og foran gardina hos TK.

    Rekk dykk lounge? Er flyet i rute så går det fint, men det er lange avstandar på IST. Så sjekk tid til gate. Eindel av dei beste mat tilbuda er stengt på natta men loungen er åpen. På retur har du vertfall tid til lounge.

    Som sagt den nye flyplassen i Istanbul er svær, kun 1terminal.
    Kan få fjernparkering, kan vere lange taxe tider. Men som sagt over du bør ha nok tid til og rekke lounge.

    Kabinmessig så er nok TK ingenting spesielt, men som sagt kan nok overraske positivt på maten. Ikkje alltid for min del, men stort sett vore veldig bra.

    God tur! Det blir nok ein fantastisk opplevelse!
     
    Stuttfeiten liker dette
  3. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    461
    Likes mottatt:
    1,045
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det er fint å ha egen tråd om TK :)

    Min erfaring ombord er ikke så brukbare for ditt spørsmål, da vi fløy business. Men kan nevne at catering er god og flyplassen er så svær at vi hadde 1 time og 50 min på å bytte fly og dermed rakk vi ikke lounge da vi valgte å gå rett til gate som lå på andre siden :confused: En gang måtte vi ta buss, da det var egen buss for biz og dermed er første som kom fram til terminal.

    Dere må gjennomføre sikkerhetskontroll på nytt, fast track brukes kun av biz eller star gold. Lounge er også svær og de serverer god mat på dagen.

    Jeg har fortsatt kamp mot dem å få kompensasjon på kansellert fly. Det går videre til forliksrådet selv om de svarte avslag med mer detaljert dokument om årsaken som faktisk motbeviser deres påstand om ansvarlig. :rolleyes:
     
  4. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,761
    Likes mottatt:
    8,469
    Bonuspoeng:
    183
    Må vi gjennom sikkerhetskontrollen på nytt?
     
  5. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    461
    Likes mottatt:
    1,045
    Bonuspoeng:
    93
    Ja
     
  6. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,262
    Likes mottatt:
    6,342
    Bonuspoeng:
    183
    Ved ankomst fra Oslo havner man i sikker sone og slipper ny kontroll. Vet ikke hva som gjelder ved ankomst fra Seoul.
     
  7. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    461
    Likes mottatt:
    1,045
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, da vi ankom fra Oslo så måtte vi alle gjennomføre ny kontroll, var der selv i Januar.
     
  8. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,761
    Likes mottatt:
    8,469
    Bonuspoeng:
    183
    Min søster som fløy samme rute igår kunne meddele om det samme
     
  9. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,262
    Likes mottatt:
    6,342
    Bonuspoeng:
    183
    Tyrkia følger europeisk standard og ankomster fra EU, US og andre utvalgte land skal gå som rene og uten sikkerhetskontroll.

    Ved nærmere ettertanke har jeg kun reist GOT-IST på vei ut med Turkish, og da uten ny kontroll. Har de glemt å inkludere Norge i ordningen?
     
  10. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,813
    Likes mottatt:
    12,050
    Bonuspoeng:
    183
    Hmm, måtte ikkje gjennom sikkerhetskontroll i fjor når eg kom frå OSL….
    Kanskje tilfeldig basert på gate?
    Vel @Avixlo får rapportere, så kan eg følge opp om 5-6veker.
     
    trygveat liker dette
  11. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    461
    Likes mottatt:
    1,045
    Bonuspoeng:
    93
    Muligens ja, på vei tilbake fra Dubai gikk vi også ny kontroll. Trodde det var normalt, slik som i Heathrow. Jeg skjønner at det plager noen, men for min del gikk det som smurt.
     
  12. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    838
    Likes mottatt:
    2,629
    Bonuspoeng:
    93
    På 15 ankomster på IST siste 18mnd fra OSL, CPH og FRA har jeg alltid kommet ut i ankomst sone/etasje hvor det så vidt jeg har kunnet se har vært security på alle transfer muligheter. Man teller ikke som "ren" på retur til schengen heller så det virker balansert.
     
    Insomnia4u liker dette
  13. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    29,162
    Bonuspoeng:
    183
    Fløy TK fra Oslo til Tokyo i julen da var det sikkerhetskontroll i IST på veien og jeg noterte at vi gikk fra loungen en time før avgang med det resultat at vi ventet fem minutter ved gate før vi ble sluppet ombord, så tipper det kan bli litt snaut med tid på vei ned, men sjekk klokka og gate-kart når du er gjennom løypa og sluppet løs i avgangshallen.
     
    Upsaker liker dette
  14. Amhtravels

    Amhtravels Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Det er standard at transit passasjerer går gjennom sikkerhetskontrollen i IST. Ingen unntak. Får dere dårlig tid henter de dere ved gaten dere lander på og tar dere gjennom en sikkerhetskontroll som er nærmere gaten dere skal fly fra. Dette gjør de kun hvis det er under 30 min til avgang
     
    Upsaker liker dette
  15. bunit

    bunit Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    787
    Bonuspoeng:
    93
    Nettopp vært 2 ganger gjennom IST forrige uke. Det er security for alle som skal videre med nytt fly såvidt jeg kunne se.
     
  16. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,262
    Likes mottatt:
    6,342
    Bonuspoeng:
    183
    jonss and snus_mumrikken like this.
  17. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,798
    Likes mottatt:
    8,186
    Bonuspoeng:
    183
    Aldri opplevd at de står der de x antall gangene jeg har kommet fra OSL eller utsiden av Schengen.

    Imidlertidig en gang vi kom fra DUB så sjekket de pass, og da ble vi sluset ut i sikker sone.
     
  18. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,761
    Likes mottatt:
    8,469
    Bonuspoeng:
    183
    Er det slik å forstå at når man har en gruppebooking på økonomiklassen at man ikke kan velge sete uten at Turkish tar 15USD for det? Eller er det noe jeg gikk glipp av?
     
  19. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,761
    Likes mottatt:
    8,469
    Bonuspoeng:
    183
    Forresten så må alle gjennom sikkerhetskontrollen når det ihvertfall gjelder transfer internasjonalt. Men Tyrkia har investert i maskiner så trenger ikke ta ut og eller tømme flaska!
     
  20. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,558
    Likes mottatt:
    24,258
    Bonuspoeng:
    183
    Gjekk det bra i Sør-Korea? Verdas største nynorskavis slo på stortromma då dei laga overskrift til eit intervju med @Finkster
     

Del denne siden