Turkish Airlines : Guide til kompensasjon ved irrops

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av bunit, 28. juli 2023.

  1. bunit

    bunit Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    787
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.

    Nettopp hatt en runde for å søke kompensasjone fra TK og tenkte å dele en liten guide her siden det sikkert er flere som kan ha behov for det.

    Tyrkia er som kjent ikke med i EU og har heller ikke ratifisert EU261. Dermed dekkes ikke fighter med TK med mindre flight har opprinnelse fra EU land.

    I mitt tilfelle reiste vi BKK-IST-OSL. Grunnet forsinkelse fra BKK rakk vi ikke videre fly til OSL og ble booket om til dagen etter.

    Dekke ville jo under EU261 være et enkelt case, men med TK er det litt annerledes. Det positive er dog at Tyrkia har sin egen lov om passasjerrettigheter kalt SHY. Disse håndheves av Directorate General Civil Avaiation og er nærmest en kopi av EU261, dog enda mer ukjent.

    Så dersom du opplever irrops med TK som ville gitt kompensasjon med EU261 er det også stor sjanse for at du kan få det gjennom SHY.

    For å sende et krav må du bruke denne metoden:

    1. Send in kravet direkte til TK via deres online skjema for tilbakemelding https://www.turkishairlines.com/en-int/any-questions/customer-relations/feedback/

    2. Når du gjør dette får du et saksnummer som du trenger til senere.

    3. Etter en stund (to dager i mitt eksempel) får du en mail fra TK om at kravet ditt er avslått. I mitt tilfelle ble det ikke en gang oppgitt noen grunn. Det stod at ja, flyet var forsinket, nei de kunne ikke gi kompensasjon og bedre lykke neste gang.

    4. Etter avslag fra TK kan du henvende kravet direkte til Directorate General Civil Avaiation via deres online skjema. https://yh.shgm.gov.tr/
    Her MÅ du oppgi saksnr du fikk av TK. Oppgi samme krav og dokumentasjon (pass, boarding kort, bevis for delay) her.

    5. Et par dager etter ble jeg oppringt av TK kundeservice som lurte på om jeg personlig hadde sendt inn søknaden til DGCA. Vet ikke hvorfor de gjør dette, men jeg kunne bekrefte at ja, det var meg.

    6. Etter dette får du avgjørelsen fra DGCA. I mitt tilfelle fikk jeg medhold og kompensasjon på 600EUR pr pax.

    7. TK kundeservice sendte mail om at jeg nå likevel kunne få kompensasjon og ba om bankdetaljer.

    8. Penger utbetales (jeg er fortsatt i dette steget så skal ikke feire før penger er på konto, men rimelig sikker på at det går i orden)

    I mitt tilfelle tok hele seansen under en uke og var egentlig ikke noe mer komplisert enn å sende claim til bolaget, men er ganske sikker på at mange ikke er klar over denne muligheten og gir seg etter det obligatoriske avslaget fra TK.

    Takk til Reddit bruker "Tinnmanthewoodmam" som gjørde meg oppmerksom på muligheten og metoden.

    Happy claiming :)
     
  2. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,463
    Likes mottatt:
    25,103
    Bonuspoeng:
    183
    Og tusen takk til deg som deler dette til oss bonusnisser.
    Dette var nyttig info:)
     
    bunit liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Glimrende :)
     
    Liza and bunit like this.
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Nice, vi ble 5 timer forsinket med TK her om dagen... Så absolutt kjekt å se erfaringer..
     
  5. eventyrer

    eventyrer Medlem

    Innlegg:
    216
    Likes mottatt:
    401
    Bonuspoeng:
    63
    Tipp topp
     
  6. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    461
    Likes mottatt:
    1,045
    Bonuspoeng:
    93
    Wow, her må jeg prøve. Jeg har opprettet saken hos forliksrådet, men den er nå omberammet (utsatt) inntil videre, kjedelig å måtte vente siden januar. Håper at denne tråden får oss 2400 euro på kompensasjon.

    Kontekst: Cateringsbil kræsjet på flyet og avgangen ble kansellert av flyselskapet. Turkish hevder at det er utenfor deres kontroll, men case C-394/14 og C-549/07 påstår at type ulykken kan ikke bli kategorisert som ekstraordinært og derfor er flyselskap pliktige å betale kompensasjon i henhold til EU 261/04.
     
    eventyrer, Nordlands and haifinn like this.
  7. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,294
    Likes mottatt:
    5,202
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig nyttig! Med TK sine hyppige schedule changes er jo dette høyaktuelt. Takk for deling :)
     
  8. bunit

    bunit Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    787
    Bonuspoeng:
    93
    Her ville jeg absolutt sent kravet til DGCA og lagt med det du har av dokumentasjon.

    Lykke til :)
     
    Gribb liker dette
  9. bunit

    bunit Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    787
    Bonuspoeng:
    93
    Update. TK vil ha meg til å dra til salgskontoret på OSL for å hente refusjonen. De kan visst ikke bare overføre til min konto direkte fra Istanbul. Virker jo rimelig baklengs, men heldigvis er vel de fleste her innom OSL i ny og ne. Skal dele hvordan enden på visa blir...
     
    milehigh, Baldrick, Gribb and 3 others like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Seriøst? At en cateringbil kræsjer i et fly regnes ikke som ekstraordinært?
    Vet det er litt annen kultur i Tyrkia, men hvis kollisjon mellom bil og fly er dagligdags der nede tenker jeg at jeg holder meg unna.
     
  11. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    461
    Likes mottatt:
    1,045
    Bonuspoeng:
    93
    Tja, trodde det samme, til jeg fikk vite at det går an å hente kompensasjon med søk om cateringsbil hos flyklagenemnda. Det var flere sak mot SAS om det og disse fikk medhold. @Flyrlavt fikk også kompensasjon fra Widerøe, hvis dere søker aktiv på EU261-tråden. Jeg tenker, hvorfor ikke prøve seg å hente 2400 euro?

    Sitat fra dommen:
    «Nemnda bemerker at en påkjørsel av en cateringbil uansett ikke er å regne som en ekstraordinær omstendighet som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet jf. flytrappdommen C-394/14.»

    Et punkt i rapport som kan være avgjørende:

    Root cause:
    The driver did not follow his training and did not follow the standard AC approach procedure.

    Så spør jeg, hvordan kan det regnes som ekstraordinært? Kunne kollisjonen være unngått, slik flyavgangen kunne gått som planlagt?

    Svaret er vel nei på første og ja på det andre.
     

    Attached Files:

    Last edited: 29. juli 2023
    milehigh and Kristian like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Jøsses.
     
  13. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,460
    Likes mottatt:
    3,871
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg fikk for dette på BGO da WF måtte kansellere.
    Dette blir bare synsing fra meg, men såvidt jeg vet så var det kjøretøy fra widerøe ground handling som kjørte i flyet, kunne utfallet blitt annerledes om flyet var på en annen flyplass og det hadde vært kjøretøy fra f.eks swissport?
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor skulle det blitt anerledes?
     
  15. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Fordi skaden på flyet skyldes en tredjepart
     
    RoadKing liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Syns nå likevel at det er ekstraordinært om det er tredjepart eller ikke. Men jeg gir meg, jussens veier er uransakelige :)
     
  17. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    461
    Likes mottatt:
    1,045
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skjønner at det høres merkelig ut at det ikke regnes ekstraordinær i jamfør av mange dommer, men kanskje med logisk forklaring:

    Birdstrike = fugler kan ikke kontrolleres, samme gjelder vær

    Kollisjon = sjåføren kan kontrolleres, samme gjelder med vedlikehold av flyet og nok bemanning til enhver tid til enhver situasjon som er kontrollert av flyselskap (f eks, flest flyplassansatte faller under ekstraordinært)

    Jeg jobber i logistikk-industri og sjåførene har strengt talt ansvar for at operasjonene skal gå skadefritt. Hvis ulykke oppstår, så hovedregelen er at sjåføren har ansvar for det. De må passe på og gjør jobben sin skikkelig nok. Sjåføren har også ansvar å betale ut erstatning til pårørende og i tillegg til eventuelle tredjepartene.

    Jeg håper det gir mer forklaring :)
     
    eventyrer and milehigh like this.
  18. bunit

    bunit Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    787
    Bonuspoeng:
    93
    Siste update.

    Viste seg at man ikke fysisk må møte opp ved det Norske salgskontoret. Sendte dem en mail, fikk svar om å fylle ut et skjema med betalingsinformasjon. Penger på konto 3 dager senere. Må si at THY har vært veldig raske og effektive i all kommunikasjon hele veien selv om det er litt kritikkverdig at de alltid avviser alle krav automatisk i første instans.
     
  19. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,299
    Likes mottatt:
    1,292
    Bonuspoeng:
    113
    God morgen....ikke helt irrops (enda ihvertfall :oops: ), men jeg lurer på om noen vet hvordan man kan få bekrefte seter hos Turkish (på en EB booking?)

    Diamant mailen sier de har reservert setene men at Turkish må bekrefte dem? Høres litt rart ut. Jeg har fått turkish res nummeret fra EB.
     
  20. Imtiaz

    Imtiaz Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    168
    Bonuspoeng:
    33
    Kan man søke om erstatning hvis flyet er 3.5 timer forsinket enn oppsatt tid grunnet noe som de begrunner med due to operational reasons?
    Sms fra Tk tikket inn i det vi landet i IST og skulle videre til DXB.
    Det var connecting flight som var forsinket.
     

Del denne siden