Turkish vs SAS: poengsummer

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Pilagi, 25. april 2023.

  1. Pilagi

    Pilagi Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg er i gang med en overgang fra å ha elitenivå hos Miles and Smiles til Eurobonus for å heller oppnå gull der. Nylig registrerte jeg min første tur (med Turkish) på min EB konto og fikk 400 poeng for en tur jeg pleier å få ca 750 poeng for hos Miles and Smiles.

    Vet noen om det finnes en fasit på hvor mange poeng man får hos EB når man får poeng inn fra andre Star Alliance partnere?
     
  2. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/turkish-airlines/

    Det finnes også tilsvarende for andre selskaper. Det å sammenligne et visst antall poeng fra et selskaps bonusprogram med poeng fra et annet selskaps bonusprogram er forøvrig som å sammenligne epler og pærer siden det kan være totalt forskjellig hvor mange poeng du må ha i hvert program for å booke den samme reisen.

    Her er oversikt over poengkostnad for star-alliance med eurobonuspoeng:
    https://www.flysas.com/en/eurobonus/points/fly-with-points/star-alliance-point-chart/

    Og tilsvarende for sas-reiser:
    https://www.flysas.com/en/eurobonus/points/fly-with-points/point-chart/
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
  4. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    1,827
    Bonuspoeng:
    93
    Som nevnt over, se tabeller på SAS sine sider, det avhenger av selskap og billettklasse. De billigste TK billettklassene gir sågar 0 poeng i Eurobonus.
     
    Last edited: 26. april 2023
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Kjenner ikke poengprisene på Thai, men det er min erfaring at EB poengpriser kommer godt ut av det sammenlignet med f.eks Miles & More i Lufthansa. Samtidig, det kan være vanskelig å få bonusbilletter for EB. Så bildet er ikke entydig slik at flere poeng er bedre. Kan hende er det slik med Thai og?

    Uansett, det var bedre før. Det spares inn på alle kanter fra bolaget. I sin tid dro jeg inn godt med poeng på mine transatlantiske turer uansett hvordan/med hvem jeg fløy. Slik er det ikke lenger.
     
  6. Pilagi

    Pilagi Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Nå fikk jeg svaret og det ble ganske skuffende. Jeg har en rute jeg bruker mye på jobb: OSL-IST-NBO. På strekningen IST-NBO får jeg alltid 2971 poeng hos TK sitt Miles and Smiles program (bruker semi-flex billetter som gir noe flere poeng enn promo billetter). Når jeg nå registrerte samme strekningen på EB fikk jeg inn 750 EB poeng.

    Dvs. på følgende reise: OSL-IST-N BO-IST-OSL, får man totalt 2300 EB poeng, mens man får 8994 poeng hos TK sitt Miles and Smiles program.

    Når man tar i betraktingen at bonusbillettene hos TK er på ganske greie nivåer, virker det som om jeg skal holde meg til Miles and Smiles likevel.
     
    RoadKing liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Vært interessant å vite, hvor mange eb og tk smiles poeng for å booke tilsvarende reise? Er det samme forholdet som på inntjening?
     
  8. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    1,827
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan se på billettklassen ved bestilling hva som lønner seg etter opptjeningstabellene til hhv. Eurobonus og TK Miles&Smiles. De billigste billettene i semi-flex/extrafly er gjerne Q klasse (low economy) som gir bare 25% opptjening med Eurobonus, men 100% i TK Miles&Smiles. Når det er solgt noen billetter og prisen går litt opp vil du imidlertid få f.eks. E klasse som gir 100% opptjening også med Eurobonus (3000 poeng IST-NBO).

    Eurobonus:
    upload_2023-5-11_17-55-55.png

    TK:
    upload_2023-5-11_17-57-21.png
     
    Pilagi liker dette
  9. Pilagi

    Pilagi Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18

    Takk! Det hjelper :)

    Men vet du hvor man ser klassen på billetten før man bestiller med TK?
     
  10. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    1,827
    Bonuspoeng:
    93
    Der du velger Promo/Semi-Flexible/Flexible står det med liten skrift under kategorien:
    upload_2023-5-12_17-26-28.png
     
    tobeornot999 liker dette

Del denne siden