Ukens spørsmål: Hvor og hva kjøper du tax-free?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av EB, 25. okt 2014.

  1. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Unngår ganske bevisst innkjøp på OSL. Liker ikke kjøpesentermentaliteten, så blir en stille protest når jeg konsekvent spaserer utenom all taxfree der.

    Nå er det mye utenlandsreising til tider, så fyller sjelden kvoten lenger. Når jeg kjøper, går det stort sett i lokalt øl og vin.
     
  2. Finn Erik Edvardsen

    Finn Erik Edvardsen Medlem

    Innlegg:
    237
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Med Keinemann som Tax Free leverandoer langs min mest trafikkerte rute, blir det lite eller ingenting handlet. Her hjemme paa oeya er tilbudet av vin baade bedre og billigere enn noe av det Keinemnan tilbyr og ikke har de fuktigshetskremene til den lille Italienerinnen heller - saa i Frankfurt tusler jeg ut til Apoteket aa handler til den lille Italienerinnes store glede.
     
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Tax free har gått fra å være kjempedeal til rip off de luxe.

    Det eneste som lønner seg å kjøpe på vei inn i Norge er snus/tobakk og sprit. Ellers er det ingenting å spare, tvert om..

    Når det gjelder alt parfyme/deo/lotions etc. er det ca. 2-3 ganger så dyrt på OSL enn det er her i USA. Deodoranten jeg bruker (Clarins dry stick) koster langt over 200 kroner på OSL mens her på Macy's koster den 14.50 USD. Champers er fra 60 kroner dyrere på OSL enn det er her i USA. Vin er også dyrere eller i beste fall samme pris. Jeg kjøper vin og sprit på nettet eller på Costco. Laphroaig 18 var på salg til 60 daler flaska da jeg var der før helga.

    På vei ut fra Norge lønner det seg ikke å kjøpe noe som helst siden det er billigere dit du kommer.
     
    PlusGo and Kjakan like this.
  4. Trond

    Trond Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    13
    Reiser så sjelden/drikker så mye whisky at spritkvoten fylles opp hver gang, selv om utvalget av maltwhisky er noe begrenset på OSL. Sparer for det meste noen hundrelapper.

    Ellers handles det litt portvin og tørr sherry, 1 liter Tio Pepe, som er helt grei (til tapas og lignende), sparer jo man NOK 145,- på. Portvin kan drikkes og brukes i sauser. Det blir også til at jeg røsker med den vin som er på tilbud, men sjelden jeg tar med full vinkvote, egentlig.

    På vei ut av landet er følgende fast prosedyre: Ved opphold under én uke kjøper jeg 1/2 Gammel Dansk, ved opphold på én uke eller mer, 2 x 1/2 Gammel Dansk. Om sommeren er det også greit å ta med seg noen Montecristo, selges i 5-pakninger som var nok til tre uker.
     
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Sånn btw... De har egen Wiskeysjappe på Schipol (mener jeg), og det har akkurat åpnet en på Heathow Terminal 5
     
  6. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    image.jpg

    Sjappa på Schipol har vel også andre typer brunt brennevin (om det ikke er snakk om 2 forskjellige)! Den jeg henviser til ligger på non-Schengen.. En GLIMRENDE butikk..

    Om pengepungen buler kan du feks plukke med deg denna på neste tur. 250.000€ eller i overkant av 2 mill riksdaler!
     
    Eikerol, TOS, Henning and 1 other person like this.
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ouch...
     
  8. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Irriterende at det ikke er lov til å ta med mer enn en liter om gangen...
     
    peterfox and Jørgen like this.
  9. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Kommer også i kasser a 6. Bare å innfortolle!!
    Dessuten smaker den sabla godt med isbiter og grapesoda! :D
     
  10. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Halloooo!! 25% mva på den prisen der, pluss toll og sånt.. Da tar jeg heller noen ekstra turer. Foretrekker 50/50 med cola selv.
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan man definerer gode kjøp varierer jo fra person til person,
    Personlig kjøper jeg ofte vin på CPH/OSL.

    Jeg pleier å ta meg en liten time og planlegge kjøpene, finne noen viner som er gode og søke opp polpris, skal være minst 50kr å spare, ellers gidder jeg ikke å drasse de med meg.
    Som nevnt tidligere er La Motte/Haza/Pesquera gode kjøp, det finnes også en drøss andre man sparer gode penger på sammenliknet med polet.

    Normalt koster alle flasker 10 kr mer på OSL enn CPH, så handler jeg på CPH må det være et tilbud. Det er ikke unormalt at man finner billigere ting lokalt enn på tax-free.
    Bl.a. på Grand Canaria kostet en lokal flaske vin 15€ på flyplassen mens den kostet 7,90 € på den lokale butikken rett ved hotellet.. :)
     
  12. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Er i AMS , her er EUR 1.29 pr 0.5 L boks Fransiskaner weisse på supern bak slottet. Har aldri kjøpt på OSL , dyrt pluss flaske. T.o.m Leffe på boks. Vindunker EUR 10.
     
  13. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det går jo an å være LITT kresen på vin da og ikke bare se på prisen....... Vindunk til 10 Euro hadde ikke havnet i en saus hos meg en gang..... :eek::eek::eek:
     
    Jørgen liker dette
  14. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    He, he Biz, god vin kjøper jeg på polet, men "plonk" ( begrepet kommer fra Michael Broadbent, for billig vin ) av og til er greit, som jeg fant ut i CapeTown, er ok... Og minst like god som "plonk" på OSL til tredobbel pris...:oops:

    Deilig med en dunk på kjøkkenet for en liten en av og til istedet for øl...
     
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    OK, hadde litt tid på morran i dag så jeg stakk innom CPH for å sjekke prisene. Akkurat nå er jo dollaren råsterk, men alikevel snakker vi om heftige priser.

    Biotherm produkter, active shave repair, koster 32 daler i USA, kosta 30% mer her. DKNY Be delicious, hele 580 kroner, eller rundt 85 daler, men Amazon tar litt over 50. Clarins deo for men, koster 14.50 på min lokale Macys, kosta svimlende 190 kroner her.

    En liter Bombay derimot, koster omtrent det samme som MED sales tax i USA.
     
  16. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Det er bare så sjukt med kø på OSL ankomst om dagen, køen svinger seg bak til inngang tax-free. Så da ler jeg høyt og går forbi med min tax-free fra utlandet. Ikke bare er det dyrt, men du skal få lide før de tar pengene dine også.
     
    PlusGo liker dette
  17. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Tre ting jeg handler på tax-free:
    1) vin , visst jeg sparer 100 kr eller mer per flaske i henhold til pol prisene
    2) tobakk, 5 pack er jo sykt billig med tanke på norske priser
    3) ØL koster jo like mye for en 6 pack som en boks iNorge
    Kosmetikk er veldig ulønnsomt på tax-free.
    også en pose med gummibjørner som jeg ikke finner
    i butikken i Norge :p
    Nå snakker jeg KUN om tax-free prisene i Norge
     
  18. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, er veldig lite som faktisk lønner seg å kjøpe på taxfree i Skandinavia (Europa?) kontra USA, selv med dagens krone/dollar-kurs.

    Min faste shoppingrunde i USA går alltid innom ULTA som selger salongprodukter, og da særlig shampo/balsam som jeg grabber med meg et par liter av. Joico-shampoo som jeg bruker, kan jeg få spesialleveranse i 1L-flasker fra min frisør i Norge, til ca 450 kr/L. Veldig lite aktuelt, så da drar man heller med seg noen flasker fra ULTA til 34.99 USD (halv pris)

    Men.. Det er jo klart billigere å kjøpe det i Norge, i stedet for å drive å fly til US and A hele tida ;) :p
     
    tommy777 liker dette
  19. PettR

    PettR パイロット

    Innlegg:
    278
    Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Siden vi allerede er sånn halvveis inne på produkter man kjøper i utlandet (ikke bare på tax-free), så kan jeg fortelle at jeg alltid kjøper bøttevis med BBQ-saus.
     
    Elo and EB like this.
  20. gardamix

    gardamix Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Sjokolade på OSL er jo kjempe dyrt i forhold til butikk pris...
     

Del denne siden