Ukens spørsmål: Hvor og hva kjøper du tax-free?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av EB, 25. okt 2014.

  1. PettR

    PettR パイロット

    Innlegg:
    278
    Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Kjøpte akkurat en stor pose smash for 30kr på OSL, ikke gærnt det?
     
  2. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kjøper stort sett med meg M&M ved ankomst OSL. Har til gode å finne den sjokoladen andre steder i Norge enn på flyplasser. Også en six-pack med noe øl, hvis jeg føler for det (Så lite øl som jeg drikker, bryr jeg meg ikke så mye om prisen uansett)
     
  3. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    må være et sikkelig tax-free kupp :p
     

    Attached Files:

  4. Trond

    Trond Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    13
    Er ingen storshopper, på ingen måte, men Berlin-turen denne gang ble svært lukrativ. Napapirji-jakke til halv pris ift norske nettbutikker (pga tilbud og Global Blue-refund), kvalitetsmarsipan til gaver og til meg selv (så fin eske at kollega tok bilde av den på jobben i dag), dessuten en del Body Shop-produkter til nesten halv pris, og så 2x brunt brennevin, portvin, etc - slik sett sparte jeg faktisk 2.000 kr på turen, og i tillegg også hyggelig overnatting og bra flytur i DYs aller nyeste fly. Kulinarisk høydepunkt: En halv gås!
     
  5. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Alltid dyr rødvin, gjerne ting som kan være vrient å finne i Norge. Og solbriller.
     
  6. CowboyDan

    CowboyDan Medlem

    Innlegg:
    95
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    33
    Kjøpte noen flasker vin på tax free forleden. Kapslet den ene rødvinen i kveld og den er overgjæret og stinker av eddik. Står på osltaxfree sine sider at man skal ta med så mye som mulig av produkt tilbake for å bytte, og det står også på hjemmesiden deres at man skal fylle inn handledato, kvitteringsnummer samt handlebeløp. Handlebeløp har jeg jo, men kvittoen er kastet. Synes dette koster mer enn det smaker, men det er antagelig sånn det må være for å unngå misbruk...
     
  7. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har reklamert på vin fra tax-free på OSL flere ganger og nesten alltid fått refundert pengene uten spørsmål, og uten å måtte bringe varen tilbake. Når jeg skriver "nesten" så er det fordi jeg den ene gangen hadde to flasker av samme vin som var dårlig. Da ville de gjerne ha flaskene tilbake for å sjekke om det kunne være en feil ved et helt parti. Da gadd jeg ikke...

    Og for å blåse liv i temaet i tråden igjen: Jeg handler i kanskje i 10-20 % av tilfellene jeg passerer gjennom tax-free og alltid ved ankomst. Orker ikke å drasse med meg flaskene på flyet. Om jeg handler er det som regel vin og da gjerne Pesquera (som flere har været innom), Schloss Johannisberger - Riesling i flere prisklasser, alle minst en 50 lapp billigere enn polet, Marcus Monitor Riesling Trocken, Castello Banfi Summus (sparer 150 kr i forhold til polet, men fortsatt en dyr vin dog), Sassoalloro (sparer 70,-). Hender en sjelden gang jeg drar med meg en flaske Hendricks Gin om lagret hjemme er tomt, uten at jeg egentlig vet om denne er billig på flyplassen
     
    CowboyDan liker dette
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Den var grisebillig for par år siden, men er ikke det samme nå lenger..
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    98% av tiden går vi rett forbi Duty Free.

    Noen ganger rolig gjennom dameparfymeavdelingen for mental inspirasjon. Om det shoppes, blir det noe praktisk som mangler, kanskje en flaske rødvin eller:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Last edited: 21. juni 2021
    MadsVaHa liker dette
  10. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Vin er iallfall helt bortkastet på flesland. Mulig å finne gode priser relativt til pol-priser, men vinen er lite å rope hurra for. Synes det er mye mer givende å tråle nyhetene på polet etter gode kjøp. Drikker i tillegg veldig lite, så har ikke noe behov for å kjøpe dårlig og dyr vin på tax-free.

    Derimot har jeg merket meg at dette er en god deal:
    https://www.tax-free.no/5148/produkter/1281051/bareksten-botanical-gin/

    Koster det samme som 0.5l på polet. Denne er såpass god at en egentlig ikke trenger blandevann.
     
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Robert H liker dette
  13. ElinPelin

    ElinPelin Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    33
    Samboeren min er skikkelig vinsnobb (sier vel sitt når kjellerboden er gjort om til vinkjeller...), så når jeg skal passere gjennom taxfree på ankomst OSL, har han bedrevet dypdykk på taxfreesidene og sendt meg beskjed om «hva jeg kan kjøpe med dersom jeg gidder».

    Selv er jeg en del av den utdøende rasen røykere, så benytter naturligvis sjansen for litt billigere sigg. Dessuten kjøper jeg enkelte skjønnhetsprodukter som er billigere enn her hjemme. Og merkelig nok har litt snoperier en tendens til å dette ned i kurven på vei til kassa.

    *) Jeg bruker uttrykket snobb med stor kjærlighet
     
    RoadKing liker dette
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Iallfall ikke Toblerone på SIN. De skulle ha 60 SGD (360,- NOK!!!) for 1 stk. 350,- sjokolade...
     
  15. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
  16. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, ser det nå. My fault.
     
  17. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Handler sjelden tax-free på OSL da utvalget av whisky dessverre er elendig. Det er det samme utvalget hos alle Heinemanns butikker overalt, og prisene er også veldig like.

    Men jeg er i HAM med ujevne mellomrom og der finnes det en fantastisk butikk som har spesialisert seg på whisky og rum, og de har et herlig utvalg, og ikke minst priser et godt stykke under tax-free. Winquelle heter butikken for de som er interessert.

    Ulempen med dette er selvfølgelig at jeg må reise med innsjekket bagasje...
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    https://www.tax-free.no/produkter/sprit/whisky/whisky/

    Det er kommet noe nytt fra Japan på OSL, noen forslag til et godt kjøp? For oss som i HAM så ofte?
     
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
  20. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,282
    Likes mottatt:
    1,346
    Bonuspoeng:
    113
    Kjøper alltid tobakkskvote for bekjente. Pleide også å bruke spritkvoten, men er faktisk gått lei nå - har sikkert 10L med diverse stående fra reiser som jeg ikke er begynt på. Prøver å kjøpe for bekjente for å få spend på Amex, men ingen som vil ha brennevin (noen som vil ha vanlig vin, men ikkke nok til å doble kvoten med bytte av sprit).

    Btw, gjelder ting man kjøper på tax-free inn på utenlandsk valuta kvoten? Skal nemlig prøve å kjøpe en Tissot klokke for en kompis i USA, og tror den ligger på rundt 5k (så med litt ekstra passerer jeg grensen meget enkelt og ligger litt i faresonen).
     

Del denne siden