Etter å ha besøkt Singapore og Cempedak Island i fjor fortsatte jeg i år jakten på den ultimate kombinasjonen av asiatisk storby + fantasi-resort ved å kombinere Langkawi og Kuala Lumpur i Malaysia. Rute Oslo - Bangkok (Thai C, 10t50m + 2t stopover i Thai lounge på BKK) Bangkok - Kuala Lumpur (Thai C, 2t10m + 3t stopover i MH domestic lounge i KUL) Kula Lumpur - Langkawi (Malaysian Airlines C, 1t, 5 netter på The Datai Hotel) Langkawi - Kuala Lumpur (Malaysian Airlines Economy, 1t, "2,5 netter" på Grand Hyatt) Kuala Lumpur - Istanbul (Turkish C m/Plaza Premium Lounge i KUL) Istanbul - Oslo (Turkish C m/TK lounge i IST) (Delene i kursiv kjøpt utenom Eurobonus) Langkawi Langkawi er 60 min flight fra Kuala Lumpur eller 90 minutter fra Singapore og begge destinasjoner får man billetter til med Malaysian Airlines eller Air Asia for langt under 1000-lappen hver vei, og i tillegg rimelig upgrade til C for så lite som 3-400kr for disse korte flightene. Øya har et tropisk sjøklima, så 28-32 grader og høy luftfuktighet, men nesten alltid en behagelig bris. Ingen mygg, og knapt en flue eller annet plagsomt insekt å se. Øya har noen nydelige strender som stiger rett opp i høye tropiske fjell, som kan nås med en imponerende taubane (The Longest Free Span Mono-Cable Car in the World): På vei til resorten passerte jeg noe som så ut som en imponerende golfbane for de som liker slikt: (bild tatt fra websiden)
Fantasi-resort: The Datai Langkawi Vil først nevne at jeg er ekstremt kresen i forhold til hva jeg forventer av en strand-ferie, i praksis skal det være "slik som det ser ut på bildet", dvs at en strand bør være privat eller så utilgjengelig at man har minst 50-100 m til nærmeste andre gjest, helst ikke mer enn 20-30 gjester totalt og helst at man har mesteparten av stranden for seg selv store deler av dagen. Dette utelukker f.eks omtrent samtlige strender i Thailand, hvor grupper av russiske og kinesiske turister på motorbåt-tur reduserer strendene til selv de flotteste resortene. Tilsvarende offentlige strender nesten alle andre steder. Videre skal vannet være rent og fritt for plast og søppel og snorkle-muligheten gode. Havet utenfor skal ikke skjemmes av tung skipstrafikk eller oljeterminaler/godstrafikk. Samtlige av disse kravene ble oppfylt over all forventning hos nyåpnede (etter 2 år renovasjon for MUSD 60) The Datai Hotel Langkawi (https://www.thedatai.com/gallery/). Det unike med stedet er at det er bygget inne i jungelen, godt tilbaketrukket fra stranden slik at denne fremstår som uberørt. Rom, hytter og restauranter er spredt utover og antall gjester er lavt i forhold til arealet. (Har ikke drone, så disse to bildene er fra websiden)
The Datai har også et omfattende natur og fauna program, med egen mangrove elv/vassdrag man kan padle med kajakk oppover og sin egen tretopp-plattform for fugletitting og kikkert på alle rom. Jeg så en 3m python, ordentlig ville apekatter (ikke de tragiske som sitter i veikanten) og mye fugl. På snorkle-fronten så jeg både en 1,3m lang barracuda og klovnefisk ("Nemo-fisk"). (fuglebildet fra websiden) Skulle prisen for The Datai kjennes for drøy ut ligger The Andaman litt lenger oppe i samme bukt med litt mindre tomt og fasiliteter, men ca 75% av opplevelsen til halve prisen.
Kuala Lumpur Jeg ble veldig positivt overrasket over Kuala Lumpur, det fremstår for meg som en light versjon av Singapore, med både moderne lyx og smarte løsninger for transport og infrastruktur og autentisk asiatisk sjel med templer og street food. De har en genial VIP-Flytog løsning for ca 200kr hvor man møtes av en hyggelig kar med navnet ditt på et skilt, som så tar kofferten din og triller den til Flytoget ca 5 min å gå fra ankomst-exit. Du får en reservert VIP-plass, og så bærer det inn til KL Central Station på 28 min. Der triller den hyggelige karen, som ble med på toget, kofferten din til en ventende privat moderne mini-van (kun for deg) for de siste 15 minuttene til hotellet, i mitt tilfelle Grand Hyatt Kuala Lumpur som har byens beste beliggenhet og utsikt til Petrona Towers. Inne i sentrum har de opphøyede walkways og tuneller med aircondition mellom de største hotellene og shopping sentrene. Shoppingmulighetene er 99% likt det du finner i Singapore, med fantastisk utvalg til omtrent samme pris, med unntak av alkohol (Malaysia has the third highest tax on alcohol worldwide at 15%, behind Norway and Singapore ) som har norske priser trolig pga at landet offisielt er muslimsk og skattlegger dette. Batu Caves er et tempel-kompleks i naturlige huler, som hentet rett ut av en James Bond film: I Chinatown finnes flere bra tempel
Matopplevelser Malaysia byr på et utrolig utvalg av malaysisk/indonesisk, indisk, kinesisk og japansk mat, har sjelden spist så mye bra både på The Datai og i Kuala Lumpur Mye for pengene Endelig er Kuala Lumpur også sjokkerende billig i forhold til hva man får, med Grand Hyatt utsiktsrom for ca 1500kr/natten (billig nok til at jeg booket en ekstra natt ettersom min flight hjem først gikk fra KUL 23:40 så jeg hadde rom hele dagen og kvelden), trygg street food fra 15-30kr, og 20 minutter Grab-turer (Asias svar på Uber) for ca 30kr. Selv Nobus omakase-meny er langt rimeligere enn det man finner i London, New York eller Las Vegas. Alt i alt en svært behagelig og innholdsrik tur om du har en drøy uke, og tålelig grei å få bonus-billetter til.
Takk for at du tar deg tid til å dele. Jeg hadde satt pris på om du hadde ordnet så vi også ser bildene. Jeg vil tro de ikke er delt for offentligheten.
Takk for tips - trodde man kunne se bildene in-line (og klikke på for større view) om man var logget inn...?
Det går dessverre ikke. Ser ut som om du bruker en hosting-side hvor du har lastet opp bildene? Prøv å last de direkte opp på forumet i stede. Da skal det fungere.
Da har jeg forsøkt å laste bildene rett inn i forumet - de var i starten kopiert inn fra Google Photos og tydeligvis synlige for kun meg både hjemme og fra jobben/mobilen (siden jeg er innlogget på samtlige devicer) - man lærer noe nytt hver dag
Talk for fine bilder og informativ beskrivelse, lurer på om jeg skal besøke Kuala Lumpur denne vinteren , har hilton hoteller som krever minst poeng og pris.
Kuala Lumpur er ganske greit å få bonusbilletter til via BKK eller IST fra OSL, ARN eller CPH. Det ligger 3 stk Hilton Hoteller i byen, men de ligger ikke spesielt sentralt til - så jeg ville heller velge et "rimelig" hotell mest mulig midt mellom Shopping-senterene Pavillion Kuala Lumpur og KLCC - du får i praksis et insane Banyan Tree for under 2000kr/natt, Grand Hyatt "urban resort" for 1300kr/natt, et bra 4-stjerners Impina KLCC for under 1000kr/natt og et ok 4-stjerners Novotel for 500kr/natten. Det sparer deg for mye tid hver gang du skal ut om kvelden og gir tilgang til opphøyde walkways med aircondition.