Ultra lange flyruter

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av RoadKing, 08. febr 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,522
    Bonuspoeng:
    293
    Husker ikke om vi har diskutert dette før, har vi så får noen ha meg unnskyldt å lukke tråden :)

    Jeg leste at nye ultra lange ruter er under planlegging, sikkert pga at oljeprisen har stupt https://insideflyer.no/nye-ultralange-flyruter/.

    Jeg leser, og jeg tenker... Vi nærmer oss et døgn i lufta (18ish timer). Det er jaggu lenge... Jeg tror ikke jeg hadde orket det i økonomi, da måtte det ha blitt i Biz (eller høyere).

    Tenker på turen vi hadde med Thai OSL - BKK - AKL, å skulle tatt den i ett jafs? Jeg tror faktisk ikke jeg ville gjort det, uansett klasse. Det var godt å strekke litt på seg, få litt frisk luft og slappe av i BKK før del to som var like lang ble startet.

    Artikkelen nevner at Emirates sin rute til Panama City har utsatt oppstart, angivelig fordi salget går tregt?

    Så, spørsmålet, er slike Ultra ruter liv laga? Og hvis ja, uansett klasse?

    Jeg tror ikke det. Ihvertfall ikke økonomi. Når det gjelder Biz og F, så er det en annen sak, men ikke alle ruter vil forsvare en ren biz rute (SQ prøvde jo SIN-NYC og det gikk ikke).

    En aspekt her er jo også mannskapet, de må vel ha dobbelt mannskap ombord?
     
  2. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Et av poengene er vel også at det nå har kommet mer fuel-effektive fly på markedet. Da Thai og Singapore drev direkteflyvninger fra BKK og SIN til USA var det med Airbus A340-500 og de var jo kjent for å bruke store mengder fuel. Så det er nok en faktor, og Singapore sier jo selv at de vil starte opp igjen når de får sine nye Airbus A350-900ULR.

    Det frister definitivt ikke meg heller å sitte 18 timer på Economy. I First derimot skulle jeg gjerne tatt turen.......

    Når det gjelder Emirates til Panama, vil jeg vel tro at det ikke akkurat er en high-yield rute og er vel ikke overrasket over at den ikke skyter fart. Da er det vel mer trafikk på de andre rutene.

    Om det er liv laga, mener vel iallefall flyselskapene som satser. De har nok relativt godt innsyn i behov og marked, så de satser vel ikke helt i blinde heller. Men time will show. Skal bli moro å følge med på dette fremover. Og så er jeg nyskjerrig på om vi kommer til å se andre, nye ultra long haul ruter komme fremover.
     
  3. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Personlig så foretrekker jeg å reise mest mulig direkte og da er jo slike ruter midt i blinken. Men for min del er det helt uaktuelt å fly så langt i økonomi. Da blir jeg heller hjemme.
    Men kunne godt ha tenkt meg å prøve en av de ultralange rutene i Business (eller First). Da kan man jo fint bli god og brisen opptil flere ganger, spise, se film, lese og enda få sovet en god del timer :)
     
    Petter B-C and RoadKing like this.
  4. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,782
    Bonuspoeng:
    183
    Lange turer, selv i Biz/F begynner å bli litt kjip etter 10-12 timer i luften for jeg har ennå ikke lært å sove bort en fet tur.
    Men det selskap jeg har minst tenkt "faen jeg er lei" det er Singapore Airlines.
    Så jeg har en liten drøm om å teste SIA sin kommende 350-900 ULR. Kanskje det blir 50 års gaven til meg selv i 2018......
     
    RoadKing and Travellingalf like this.
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,758
    Bonuspoeng:
    183
    Har flydd UA895 på ORD-HKG en gang, og den klokker inn på 7790 miles. Et stykke unna de som nevnes i artikkelen, men det var noen timer for lenge i økonomi for min del. Selv med godt sovehjerte er man så lenge i luften at man blir dehydrert og kjip og sliten og bare drittlei når man nærmer seg den siste fjerdedelen av turen.

    Joda, praktisk å kunne ta unna en stor del i ett jafs, men jeg er ikke helt overbevist om at dette er veien å gå.
     
    RoadKing and Insomnia4u like this.

Del denne siden