US Airways Dividend Miles

Tråd i 'Bonushjelp' startet av vegardhenriks1, 17. sept 2014.

  1. vegardhenriks1

    vegardhenriks1 Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,

    Om jeg benytter meg av tilbudet US Airways har nå og får 100% bonus, altså tilsammen 100 000 dividend miles. Kan jeg da få en tur på first fra OSL - SIN og hjem fra DXB - OSL?

    På forhånd takk!
     
  2. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, turen må være sammenhengende. Du har lov til å ha ett stoppover på et annet sted enn destinasjonen, men du må fortsette fra samme flyplass/ by.
    Dessuten ligger SIN i den delen av Asia som koster 110 000 poeng for First class. Men selv om du kjøper tilbudet på 100k poeng, går det fint å kjøpe 10k til for normalpris.
    Du finner en egen tråd her på forumet som gir deg alle tips og tricks rundt kjøp og bruk av DM miles.

    Lykke til!
     
  3. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Hei, og velkommen til Bonusfeber!

    Her er tråden som @Bizflyer sikter til, Vær obs på at en del ikke lenger er gyldig siden US Airways har gått over fra Star Alliance til Oneworld.

    Du kan fint fly hjem via DXB, men det må altså være en sammenhengende tur.

    Hvis du trenger hjelp til å sette sammen en rute er det sikkert mange som kan hjelpe deg her.
     
  4. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Dette stemmer ikke. Det trenger ikke å være sammenhengende, du kan fint reise hjem fra et annet sted enn du flyr til (såkalt "open jaw"), men det er to begrensninger - du kan ikke både ha stopover og open jaw, kun en av delene. Og avstanden mellom open jaw-byene må ikke være lenger enn den totale distansen for ut- eller hjemreisen.

    For ditt tilfelle går dette bra, ettersom SIN-DXB er kortere enn både OSL-SIN og DXB-OSL. Se http://www.gcmap.com/mapui?P=OSL-LHR-SIN,DXB-LHR-OSL og http://www.gcmap.com/mapui?P=SIN-DXB

    Men: hvis du i stedet flyr med Qatar på returen, kan du fly SIN-DOH-OSL og ta en gratis stopover i Doha, så må du bare ut med Doha-Dubai tur/retur utenom, i stedet for en enveisbillett fra Singapore til Dubai. (Som en bonus får du i tillegg prøve den strålende businessloungen i Doha: http://www.ausbt.com.au/photos-qatar-airways-opens-new-al-mourjan-business-lounge-in-doha)

    Dividend Miles membership guide finner du for øvrig her, men den er ikke veldig utfyllende: http://www.usairways.com/en-US/dividendmiles/programdetails/memberguide.html
     
  5. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Det var jeg ikke klar over. Trodde det måtte være innen samme land eller nære geografiske område. Vet US Airways-agentene om dette? Det skal sies at US Airways-agentene er av varierende kunnskapsnivå, og man kan få til de utroligste ting, samtidig som at den enkleste ting blir umulig.
     
  6. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Det er en av få ting som står detaljert i membership-guiden:

    Har aldri hørt om at det må være innenfor sone, så det skal være klart innenfor reglene. Det er et av få tilfeller der jeg ikke hadde prøvd agentruletten, men bare hadde bedt agenten om å sjekke med en supervisor hvis jeg hadde møtt motstand.
     
    AndersB liker dette
  7. vegardhenriks1

    vegardhenriks1 Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk for svar dere. Jeg skal på et cruise som starter i SIN og ender i DXB. Derfor må jeg reise ned til SIN og reise hjem fra DXB.
     
  8. janarne101

    janarne101 Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Kan ikke huske å ha sett at noen har postet noe om seteforespørsel hos MH.

    Jeg har US billett CDG-KUL neste uke. Fant en agent i Sverige som har denne e-mail: [email protected]

    Fikk svar og seteplass etter kort tid.
     
    Bizflyer liker dette
  9. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Håper noen kan hjelpe meg med en "case": jeg booket en skikkelig melkerute fra BGO til EZE for å få prøvd TAM First før de kutter produktet 31/10. Endte derfor med BGO-LHR-JFK med BA C/F og JFK-GRU-EZE med TAM F/C, for sikkerhets skyld med overnatting i London. I mellomtiden har TAM kuttet ut First før tiden [*], og jeg er nedgradert til gammel og kjip business på JFK-GRU, med skråseter på en nattflight. Dette er utrolig surt av to grunner (i tillegg til selve produktet):

    1) jeg må fortsatt ta den lange omveien, der store deler nå blir i C, og
    2) jeg booket mens USDM hadde en feil som gjorde at man ikke ble belastet for YQ for BA-flighter.

    Den eneste fordelen oppi det hele er at jeg får flydd 767 for første gang hvis jeg beholder ruten som den er.:p Ser to alternativer:

    a) Ringe USDM og prøve å få en dyktig agent som kan finne en ny rute med First. Ser ikke lovende ut, finner ikke noe med "ordinær" tilgjengelighet, men kanskje de kan pushe AA eller BA til å frigjøre et ekstra sete siden jeg er nedgradert. Ulempe: skattene prises sannsynligvis på nytt, og jeg må i så fall ut med flere tusen mer (vet ikke hvor mye). Tviler på at det hjelper å løpe rundt og veive med armene for å slippe YQ som jeg egentlig skulle ha betalt i utgangspunktet. ;)

    b) Reise som oppsatt til JFK og være en ape i innsjekken der, kun ha med utskrift av den første bekreftelsen som viser First, spille dum og late som jeg ikke visste om at jeg var nedgradert. Kreve (på en hyggelig, ikke "customer from hell"-måte [**]) å bli ombooket til F eller få kompensasjon, be om å få snakke med station manager ved behov etc. Er det noen sjans for at det fører frem?

    Og et bonusspørsmål: har jeg egentlig krav på noen kompensasjon i det hele tatt når jeg ufrivillig blir nedgradert på én av tre F-flighter?

    Setter pris på alle innspill!

    ---
    [*] Her er det jeg egentlig skulle ha flydd - en av verdens minste F-kabiner, med fire seter: https://encrypted.google.com/search?q=TAM First Class&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=cuFGVIbjFcW_ywP6lIDQBQ&ved=0CAkQ_AUoAg&biw=1280&bih=647

    [**] Disclaimer: jeg er alltid saklig og høflig i slike situasjoner, etter selv å ha jobbet med kundeservice i mange år vet jeg at det er det som har størst sannsynlighet for å føre frem. Tar det aldri ut over en uskyldig person som sitter der.
     
  10. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var kjipt å høre. Skulle veldig gjerne ha sett en trip report fra nye TAM F.
    Dette er vel en typisk "sometimes you win, sometimes you lose"-situasjon.
    Jeg tror alternativ A er det mest realistiske i dette tilfellet. Det er nok bortkastet tid og penger å ringe dem for å finne ledige seter som du selv ikke finner. Søk jevnlig eller legg inn setevarsel i Expertflyer. Når det dukker opp ledig i AA F, ringer du og får endret siste segment fra TAM til AA. Det koster deg nok USD 250(?) i endringsgebyr, men du kan jo prøve å slippe den siden du ble nedgradert. Jeg tror ikke du risikerer å betale YQ, men ikke ta det for god fisk.

    Håper andre her kan gi bedre innspill. Det er sikkert noen som har vært borti denne problemstillingen før. (@milehigh?)
     
  11. tomatle

    tomatle Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Hei, sjekket Dividend miles siden nylig, og det kan se ut til at det er bonus på 50k ved kjøp av 80k miles.

    Er dette et bra kjøp? Jeg har behov for å fly fra BGO til DOH, og vil helst fly business.

    En "vanlig" t/r til DOH fra BGO kommer fort opp i 11 000 kr.
     
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk akkurat mail fra US Airways nå med det samme tilbudet som du nevner.
     
  13. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Tror ikke jeg ville benyttet DM for en t/r BGO-DOH. Iallefall ikke om du er fleksibel ang reisedatoer. QR kommer relativt ofte med tilbud der du kan reise 2 for 1 i Business, og da opptjener du poeng i tillegg.

    Men om jeg skulle brukt DM på en slik tur hadde jeg flydd First fra London. Kun 20k miles dyrere og som regel god tilgjengelighet.
     
  14. tomatle

    tomatle Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Enig i at First fra London frister.

    2 for 1 på business, eller tilbud til fra DOH med QR har jeg aldri klart å finne.
     
  15. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tipsene. Forsøkte en del ulike løsninger før jeg reiste, både med mailer og telefoner, uten resultat. Mitt siste håp var å få det ordnet ved innsjekk, og det fungerte faktisk! En hyggelig supervisor på JFK booket meg om til First på neste avgang, to timer senere. Riktignok med A330 og ikke 777, dessverre, men jeg er likevel strålende fornøyd!
     
  16. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    bern747 liker dette
  17. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
  18. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Huske at AA også tilbyr énveis, så Europe-South Pacific blir 160K tur/retur i F. Med DM blir vel tilsvarende tur 150K.
     
  19. bern747

    bern747 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    375
    Bonuspoeng:
    63
    Da var kontoene smeltet sammen... Så får vi se hvor dette bærer! Tror jeg foreløpig forholder meg i ro slik planene er lagt framover. Men, et F-run skal det nok bli igjen ganske snart, men om det blir miles eller revenue får tiden vise.

    Så gjenstår bare online booking hos AA for alle OW selskapene, noe ala Lifemiles sin. Det hadde vært genialt og gjort livet lettere...
     
    GinTonic liker dette
  20. arveh

    arveh Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei - vurderer en tur til Ho Chi Minh i slutten av året. Ser av tabellen til AA at det vil koste 105.000 poeng på Business (om jeg ser på riktig tabell). Ser jeg på US Airways sin tabell, så vil samme reise koste 90.000 poeng.

    Kanskje jeg bør bestille nå?

    Tenkte OSL - DOH - SGN med Qatar. Andre gode forslag til ruter?
     
    Ruby liker dette

Del denne siden