USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    940
    Likes mottatt:
    5,042
    Bonuspoeng:
    163
    Det er en veldig dum plan.
     
    indahla, Kalsnes, veeegard and 2 others like this.
  2. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    759
    Likes mottatt:
    1,110
    Bonuspoeng:
    93
    Du er nok ikke den første til å tenke slikt. Det skyldes nok at man blir litt i ivrigste laget, og vil utnytte systemet. Problemet er at slik vippsing ikke er greit og vil relativt fort føre til sperring av kort samt at poengene dine blir trukket tilbake. Det er dette som ofte blir omtalt som "fiktivt forbruk" her inne på forumet, og er i mot kredittkortene sine vilkår.

    Det samme gjelder Revolut. Jeg tviler på du har 48000 i regninger i mnd.

    Det at du sir du bruker 10k hver 96timer tilsvarer et årsforbruk på ca. 1 million bare i "fiktivt" forbruk. Du skjønner vel også at det ikke er greit. Og det gjør selvfølgelig SEB også - de er ikke en gjeng "idioter".

    De fleste bruker 96t grensen på 4k til å betale regner direkte med Payr. Der går grensen synes jeg, så lenge det er ekte regninger:) Så vær så snill, ikke misbruk SAS MC - det øker sannsynligheten for at ikke fjerner mulighet for å bruke payr med det første.
     
    Last edited: 12. mai 2019
    SilverBird and SAJblue like this.
  3. strikerbird

    strikerbird Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    8
    Hmm... greit. Jeg er enig med dere, men jeg synes 4000,- på Payr hver 96 timer er litt for lite. Hvis man søker for en SAS EuroBonus World Mastercard PointEarner, får man 4000 kroner ekstra på det kortet?

    SB
     
  4. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    759
    Likes mottatt:
    1,110
    Bonuspoeng:
    93
    For lite? Igjen poengterer jeg det - har du 30k i reelle regninger hver måned?

    Se på det som en bonus du ellers ikke hadde fått. Dessuten er den gebyrfri grensen på 30000 pr 30dager på payr.

    Husk at SAS MC Premium har som hensikt å gi opptjening av daglig bruk, alt annet får være en bonus :)
     
    SAJblue liker dette
  5. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,583
    Likes mottatt:
    24,441
    Bonuspoeng:
    183
    Hugs at banken som har utsteda kortet (SEB) tidlegare har fjerna poengoppteninga frå folk som konsekvent har Vippsa eller «Payra» 4000 pr 96t heile tida over tid. Eit godt råd til deg som bonusjeger er å ikkje bli for grådig. Dei som gjer oss fordelane er ikkje dumme og slik misbruk er fryktelig enkel å avdekka med dei verktyga bankane har til rådvelde i dag.
     
    drsyk liker dette
  6. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    550
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kan bekrefte at å lade Revolut med et Shell Mastercard via Curve IKKE gir Trumf. Det fungerer å lade Revolut (du øker saldoen på Revolut, mens saldoen på Shell kortet vises i Curve-appen), men det gir IKKE Trumf. Det ville egentlig være merkelig, fordi Curve jo er "transparent" overfor kortutsteder, og da er det i praksis som å bruke Shell Mastercard direkte på Revolut.
     
  7. strikerbird

    strikerbird Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg har rundt 40-50 K i 'reelle regninger' hver mnd. Det er derfor jeg lurte på det...?
    SB
     
  8. petrate

    petrate Medlem

    Innlegg:
    200
    Likes mottatt:
    217
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har fått poeng fra Choice MC ved bruk av Vipps den seneste tiden?

    Ser jeg får poeng ved bruk av Payr, men kan ikke se å ha fått poeng ved bruk av Vipps, selv om første posten sier at begge deler fremdeles skal gi poeng.
     
  9. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    799
    Likes mottatt:
    976
    Bonuspoeng:
    93
    Kan de gjøre dette? Jeg bruker mitt sas MC stort sett kun til payr, 4000 pr 96 time. Men det er reelle regninger. Dette er vel innafor?
     
  10. Erlingni

    Erlingni Aktivt Medlem

    Innlegg:
    471
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    De fleste her på forumet mener vel at 4000,- pr. 96 timer er innafor så lenge det er snakk om reelle regninger, og man holder seg unna kundeservice med spørsmål relatert til disse tjenestene.
    Men i dag er det nok litt bingo på om de tilfeldigvis plukker ut deg på slik bruk, da vilkårene ikke sier noe om dette. Det er allikevel bare ett tilfelle jeg har hørt om hvor de har stoppet EB opptjening, og da bare midlertidig, så veldig vanlig er det nok ikke... De hadde også vært i kontakt med kundeservice vedr. dette i forkant, så vidt jeg husker.

    De har nok systemer for både å fange opp og stoppe poengopptjening på all slik bruk. Men har av en eller annen grunn valgt å ikke gjøre det, så langt.
    For min del kan jeg ikke forsvare årsavgiften på kortet uten bruk av Payr. Regner med det gjelder flere. Så det kan hende at det er forretningsmessige grunner til at de ser gjennom fingrene med dette, og samlet sett er nok bruken liten.
     
    Last edited: 13. mai 2019
    drsyk and SilverBird like this.
  11. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,583
    Likes mottatt:
    24,441
    Bonuspoeng:
    183
    Det var ein ganske fersk brukar (som eg ikkje kan hugse å ha sett verken før eller etter) som posta eit innlegg om at ho hadde blitt kontakta av SEB og fått beskjed om at betalingane i Vipps/Payr (Som ho sa gjekk mellom seg og gubben) ikkje var ok og poengoppteninga hennar var fjerna.
     
    drsyk and SilverBird like this.
  12. MagnusT

    MagnusT Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Ikke fått poeng på SAS MC siden torsdag her.. Er jeg den eneste?
     
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,597
    Bonuspoeng:
    293
    Har du noen transaksjoner som er bokført siden torsdag?
     
  14. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,413
    Bonuspoeng:
    293
    Det var en fersk bruker som også solgte meg og @veeegard 600.000 EB mot en billig penge... Ferske brukere er litt suspekte om de forsvinner igjen etter relativ kort tid.
     
  15. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,100
    Likes mottatt:
    1,470
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror at jeg gir opp det å betale alt med Payr. Det er alt for mye styr - overføre til SAS MC Premium og så kalkulere at det passer med 4000 kr for 4 dager... Det blir nå begrenset på strøm, nett og telefon slik at jeg har et kjøp på kortet hver måned.

    Det var bedre før med Shell MC da jeg kunne overføre alt på en gang...
     
  16. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,276
    Likes mottatt:
    5,826
    Bonuspoeng:
    183
    Vær litt ekstra obs med å poste på Norsk, det vil forsinke kortselskap som amex å fange våre triks opp, og da kan morroa vare litt lengre. Derfor bør dere aldri svare på meldinger som er skrevet på engelsk.
     
  17. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    759
    Likes mottatt:
    1,110
    Bonuspoeng:
    93
    Det stemmer at det var en dame på facebooksiden "Bonusjegere" som opplevde dette ja, rundt november/desember. Dessverre hadde jeg også en lignende hendelse som jeg nå kan dele litt fra.

    I mars i år tenkte jeg at det var på tide å søke om økt kredittgrense, siden jeg var litt lei av og hele tiden måtte gjøre ekstra innbetalinger på kortet (da selvsagt hovesaklig pga payr hver 96t)

    Og da startet problemene. Først fikk jeg automatisk avslag og tenkte "jaja, samma det". Deretter kom det noen dager senere et brev i posten om at søknaden min var til manuell behandling. Deretter begynte marerittet. Våknet en morgen klokken 08 av en telefon fra kredittavdelingen hos SEB, samt en melding om at kortetene (mitt + pointearner til fruen) var sperret. De begrunnet det med at min inntekt overhode ikke samsvarte med forbruket mitt.

    I hele mars ble det derfor mye telefonsamtaler og e-poster frem og tilbake, der de gransket opp i alle transaksjonene jeg hadde hatt det siste året. Spesielt hang de seg opp i payr og revolut, og nektet å godta at jeg som den bonusjegeren jeg er elsker å legge ut for venner, familie og jobb - som utgjør over halvparten av forbruket mitt. De mener dette var "utnytting" og ikke lov (særlig jobbutleggene). Der fikk jeg heldigvis medhold til slutt.

    Etter vel over en måned med sperret kort åpnet de kortene igjen. Resultatet er at kontantuttakgrensen nå er satt til kr 0. Det vil si at jeg hverken kan ta ut penger med kortet eller bruke det til feks payr. Det kan jeg selvfølgelig leve med da jeg alltid har sett på dette som en ekstra bonus ved kortet. Jeg har det hovesaklig pga Fly Premium og kampanjer med dobbel opptjening.

    Poengene jeg hadde fått fikk jeg beholde på EB-konto, men de reverserte alle kontantuttak-transaksjonene internt i sitt eget system. Dvs at jeg nå mottar kun 10% hver måned av opptjente poeng (hovedsaklig for å kunne få statuspoengene) mens de gjenværende 90%'ene går til å nedbetale "gjelden min" som akkurat nå er på -30000 ebpoeng.

    Nå var det jo slik at jeg nesten er litt selvforskyldt i denne uflaksen, da det var en manuell kredittbehandling som førte til alt dette. Samtidig så har jeg som andre her inne nytt godt av muligheten med payr hver 96t over en ganske lang periode. Poenget mitt er vel at SEB ikke nøyaktig har oss alle under lupen, men om de først finner sine "offer" slår de hardt ned. Og det har ikke vært en særlig hyggelig prosess, såpass kan jeg si.
     
    Last edited: 13. mai 2019
    Krumkake and SAJblue like this.
  18. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,729
    Likes mottatt:
    9,317
    Bonuspoeng:
    183
    :eek::eek::eek::eek:
     
  19. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    759
    Likes mottatt:
    1,110
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, jeg har vært innom både :eek::oops:o_O:mad: før jeg til slutt havnet på en slags blanding mellom :( og :). Blir vel å bruke mest andre kort fremfor SAS MC fremover. Nå skal det sies at jeg også har brukt kortet til litt vippsing og revolut, som ikke akkurat gjorde saken noe lettere for meg.

    Som andre også poengterer: Det er veldig fort gjort å bli for grådig i denne businessen. Og det var nok akkurat det både feks Ikano og DNB fant ut at mange ble, tipper det bare er et tidsspørsmål før SEB også hiver seg med.
     
    Last edited: 13. mai 2019
  20. Erlingni

    Erlingni Aktivt Medlem

    Innlegg:
    471
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Dersom de mener reell bruk på Payr og Revolut heller ikke er lov, må de få ut finger`n og oppdatere vilkårene sine.
    Kundene kan jo ikke sitte og gjette på hva enkeltpersoner hos SEB kanskje velger å definere som misbruk på en dårlig dag.
     

Del denne siden