USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,729
    Likes mottatt:
    9,317
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel mange her inne som bruker kortet både til Payr og Revolut.

    Særdeles hardt og uventet av de, å reverse all denne opptjeningen, uten noen form for advarsel.

    Forøvrig også et spennende moment om dette holder seg rent juridisk. Jeg har ikke studert vilkårene til dette kortet, men så vidt meg bekjent ligger det vel ingen klausuler om at kortet ikke er lov å bruke til verken Revolut eller Payr.
     
    Last edited: 13. mai 2019
  2. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,729
    Likes mottatt:
    9,317
    Bonuspoeng:
    183
    Har du noen eksempler på denne mailkorrespondansen, så vi kan se hvilken linje de legger seg på?

    Synes dette høres ganske drøyt ut.
     
  3. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    759
    Likes mottatt:
    1,110
    Bonuspoeng:
    93
    Da de åpnet kortene igjen fikk jeg skriftlig beskjed om å "ikke drive med ekstra innbetalinger, da jeg skulle forholde meg til min kredittgrense". Det finner jeg litt fascinerende, da det i deres vilkår (Standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt, SEF), står at Kreditten kan når som helst betales tilbake før tiden.
     
  4. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    759
    Likes mottatt:
    1,110
    Bonuspoeng:
    93
    Det meste handlet om hvorfor, hva og hvem jeg hadde lagt ut penger for. De ville typisk ha navn på bedrifter/organisasjoner osv. Det gikk mest på at jeg har lav inntekt. Vippsingen og Payr var de ikke særlig interessert i å diskutere, og siden jeg fikk beholde poengene var jeg egentlig ikke så hard tilbake heller.

    Men nå som de opprettet en "gjeld" på meg (dette fant jeg først ut av i dag, da jeg ringte kundeservice for å etterlyse noen poeng som mangler fra april) vurderer jeg rettslige tiltak. Nå synes jeg vilkårene deres er litt rotete, men jeg finner heller ikke noe konkret de som selskap kan bruke i mot opptjening av kontantuttaktjenester. Skal holde dere oppdaterte:)
     
    Last edited: 13. mai 2019
  5. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    971
    Likes mottatt:
    777
    Bonuspoeng:
    93
    Er det lov å spørre om hvor stor "mismatch" det var her?

    Var det så stort at forbruk på kortet oversteg disponibel inntekt?
     
  6. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    759
    Likes mottatt:
    1,110
    Bonuspoeng:
    93
    Ca 4.5x inntekt, men det inkluderer forbruk på pointearner også. I realiteten rundt 2.5x samlet husholdsinntekt, men de var ikke interessert i å høre om fruens inntekter. Som jeg jo forstår er helt sinnsykt, sett fra luksusfellens øyner. Men nå betaler jo ikke jeg en kr i renter heller, så Hallgeir er nok fornøyd;)
     
    Last edited: 13. mai 2019
    Xflipper liker dette
  7. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    10,378
    Bonuspoeng:
    183
    De (SEB) er fullstendig klar over dette, og man kan regne med at det kommer til å bli gjort manuell "audit". På flere kontoer i ukene fremover...
     
  8. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    759
    Likes mottatt:
    1,110
    Bonuspoeng:
    93
    Tja, jeg vet ikke helt jeg? De har nå vært fullstendig klar over det siden shell MC sluttet med det, og at de er den eneste banken som tilbyr denne tjenesten. De reklamerer jo til og med for at f.eks vipps gir poeng.

    Jeg vil nok tro at dette gikk mest på meg og mitt ekstreme forbruk samt en helhetlig vurdering av et litt spesielt kundeforhold. Som et alternativ til å avslutte kundeforholdet valgte de da heller å redusere poengopptjeningen min, noe jeg godtok for å få beholde kortet, statuspoengene og Fly Premium. Jeg vil ikke tro at dere andre er i umiddelbar fare av den grunn - men nå jobber ikke jeg i SEB heller.
     
    Last edited: 13. mai 2019
  9. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    971
    Likes mottatt:
    777
    Bonuspoeng:
    93

    Skjønner jo at 4,5x/2,5x kan gi grunnlag for å stille spørsmål om hvorvidt det her er snakk om fabrikkert forbruk, men så lenge det kan forklares med reelle utlegg for andre høres det for meg ut som SEB har en dårlig sak.
     
    joskje liker dette
  10. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Akkurat det med nedbetaling er vel lov eller forskriftsregulert. Så finanstilsynet synes kanskje slikt er interessant.

    Ellers har de jo plikter iforhold til hvitvasking, så de må jo stille noen spørsmål.
     
  11. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    10,378
    Bonuspoeng:
    183
    Er nok ikke det. Har dukket opp flere liknende historier fra folk som driver i større skala enn deg i lukkede forum for kjøp og salg av poeng de siste ukene.
     
  12. Nille2000

    Nille2000 Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    448
    Bonuspoeng:
    63
    Du har kanskje en henvisning...
     
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,276
    Likes mottatt:
    5,826
    Bonuspoeng:
    183
    IF burde vel skrive en artikkel som advarer med å fabrikkere forbruk, slik at vi slipper å ha så mange folk som får problemer med rebelske kredittselskaper :confused:
     
    Rscott and NoLimit like this.
  14. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    969
    Likes mottatt:
    2,225
    Bonuspoeng:
    93
    Høres da mest ut som at SEB bare ville være sikre på at det ikke var hvitvasking når forbruket var så mye større enn inntekt.
     
  15. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    971
    Likes mottatt:
    777
    Bonuspoeng:
    93

    Hvilke beløpsstørrelser og fremgangsmåter har det vært snakk om i disse tilfellene?
     
  16. MagnusT

    MagnusT Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Jepp. Ringte inn og fikk høre at det var litt lagg - alt på plass nå.
     
  17. phithor

    phithor Medlem

    Innlegg:
    95
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Shell Mastercard reduserer poengopptjeningen ytterligere fra 15. juni 2019
     
  18. Andyfly

    Andyfly Fly me to the moon.

    Innlegg:
    224
    Likes mottatt:
    924
    Bonuspoeng:
    93
    ''du kan ikke betale til dette kontonr'' tydeligvis ikke mulig å betale til lindorff fra payr...hvordan skal man da få betalt inkasso fra de andre kredittkortselskapen ? :) Hallgeir vet sikkert råd.
     
  19. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    93
    Står ganske tydelig i vilkårene at du ikke kan bruke Payr til å betale inkassoselskaper.
     
    B4stian liker dette
  20. B4stian

    B4stian Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Heldigvis går det ikke å betale inkasso med kreditt - hadde jo vært en evig ond sirkel for enkelte.
     

Del denne siden