USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Hos meg er bonusgrunnlaget det samme som omsetningen min på Shell MC.
    Så det er ikke gjort noen stopper for dette enda.

    Skjermbilde 2018-11-05 kl. 21.41.57.png
     
    DanH liker dette
  2. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    940
    Likes mottatt:
    5,042
    Bonuspoeng:
    163
    For bonusjegere er de som gjerne betaler 22% rente bare de får seg noen poeng? Nei. Når de 0,35 prosentene som Payr mest sannsynlig betaler skal deles mellom innløser og Ikano sier det seg selv at dette er god butikk for Ikano når de skal betale oss 1 prosent Trumf. Jeg vet ikke hvor mye Ikano må betale til Norgesgruppen for Trumfen vi får, men det er skyhøyt over hva de har i inntekt på interchange. Og når Shell Mastercard har visst seg å være det eneste kortet som er nogenlunde brukbart i Payr har de hatt en massiv kunde- og omsetningsvekst. Kunder de ikke tjener penger på.
     
  3. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Tror nok ikke at vi bonusjegere og Trumf-samlere utgjør en veldig stor del av kundene deres.
     
  4. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg vil også kutte ut Payr-bruken om dette forsvinner, trolig også Shell MC. Jeg har lagt min elsk på Trumf og ikke EB siden jeg flyr lite, billig og korte avstander. Om jeg ikke skal få noe særlig utbytte på regningsbetaling vil ikke dagligvareinnkjøp og drivstoff forsvare trøbbelet og arbeidet med å jakte bonus.

    Forøvrig har jeg vurdert Curve og Revolut uten å finne motivasjon siden valutapåslag ikke utgjør den store gevinsten for min del. Det følger ingen andre fordeler med disse to kortene siden det er store muligheter for manglende bonus som følger de tradisjonelle kortene. Etter hva jeg har skjønt vil også bonus ofte falle ut om man administrerer kjøpene over på annet kredittkort i ettertid.

    Jeg hadde håpet at Curve/Revolut fungerte som Payr i tillegg, men det gjør det vel ikke?

    Den ene grunnen jeg kan finne for å bruke Curve er oversikten over forbruket, men jeg vet ikke om man kan opprette egne kategorier, egne transaksjoner og dandere og splitte beløpene deretter? (jeg vil jo uansett ikke få regningene mine inn der, kun varekjøp?)

    Det sies at feks. DNB tillater 3. parts apper for oversikt og trekk direkte fra konto. Noen her inne som vet om apper som tilsvarer en bedre versjon av Min Økonomi?
     
    SteffenEB liker dette
  5. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    940
    Likes mottatt:
    5,042
    Bonuspoeng:
    163
    Tro kan du gjøre i kirka på søndager. Jeg har vel sagt mer enn hva jeg burde om denne saken, men om noen mener at Ikano kan sitte og se på at enkelte dundrer på med forbruk på det dobbelte av kredittgrensa - gjerne fiktivt forbruk som enkelte her på forumet har tatt til orde for - og betale ut inntil 1500 kroner i Trumfbonus til disse kundene hver måned, så velbekomme.
     
    Last edited: 05. nov 2018
    McBuljo, artanis, furlong and 7 others like this.
  6. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,214
    Likes mottatt:
    1,952
    Bonuspoeng:
    113
    Curve statistikk funksjon er ikke så avansert enda dessverre, men den er «live» og fungerer bra fortløpende oversikt. Selv kombinerer jeg med «Min Økonomi», og er veldig interessert hvis det kommer en ny app som gjør «alt».
     
  7. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Fiktivt forbruk er ikke ok, men forbruk over kredittgrensa ser jeg ikke noe galt i.
    Men hva er ditt grunnlag for å påstå at størstparten av Ikano Banks kredittkortkunder er ‘bonusjegere’? Rent personlig kjenner jeg ingen andre enn meg selv som har denne hobbyen. Venner, bekjente og familie ser bare rart på meg når jeg forklaree hvordan det kan gjøres.
     
    furlong, Pyro and boingboingsjutresju like this.
  8. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    28
    Vel, de spekulerer nok i å tiltrekke seg kunder, og håpe på at kundene ikke betaler regningen tidsnok. Bare Ikano vet om de går i pluss eller minus... Om man som kunde ikke får fordeler forsvinner jo kundene etterhvert over til konkurrentene.
     
    Blaa liker dette
  9. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    28
    Ja, DNBs Min Økonomi er langtfra bra nok for min del. Man kan ikke engang få lagt til egne transaksjoner (feks. kontantoppgjør eller får spesifisert feks. bruk av kredittkort i tilstrekkelig grad.)
    Jeg savner dypt en godt fungerende forbruksoversikt tilsvarende den Sbanken har i dag, som de har valgt å fase ut i begynnelsen av 2019.
     
  10. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    940
    Likes mottatt:
    5,042
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg har ikke sagt at størsteparten av Ikano Banks kunder er bonusjegere. Og Ikano tilbyr mer enn Shell Mastercard. Men de har fått mange nye kunder på Shell Mastercard etter at det ble kjent hvor enkelt man kunne sanke poeng ved hjelp av Payr. Og regnestykket er enkelt; De taper penger på disse kundene. Hvorfor tror du DNB og Bank Norwegian avviklet opptjening på bruk via Vipps og Payr? Disse kundene er nå over på Shell og fabrikkerer forbruk i stor stil.
     
    SAJblue liker dette
  11. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    799
    Likes mottatt:
    976
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har luktet på/prøvd vennebetaling via paypal med tilknyttet Alex kort? Vil jo kunne generere bra med forbruk fra amexkortet, men er det fy fy?
     
  12. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,333
    Likes mottatt:
    1,512
    Bonuspoeng:
    113
    Dette funker helt fint og regnes som varekjøp og gir omsetning mot CT-grense. Du betaler 3.8% gebyr. Har også lest om et par stk i USA som ble mistenkt for manufactured spending, fordi paypal så at de bodde veldig nærmt hverandre og var venner (Eller noe i den duren). Da ble det noe styr om at paypal holdt på pengene lenge, før de ble klarert.

    Så lurt at det er snakk om reele transaksjoner. Jeg gjør det slik at jeg betaler de stedene på nett som ikke tar amex med min søsters Norwegian-kort, så paypaler jeg henne det det kostet. Blir en form for permanent dobbeldip. Hun får cashpoints; jeg får omsetning mot CT (betaler 3.8% gebyr for det, men har som oftest viatrumf eller form for rabattkode som gir 10-15%, slik at det likevel går i pluss for meg).
     
  13. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Fra BankNorwegian sin kredittkortavtale:

    Kortet er personlig og skal ikke overdras eller på annen måte overlates til eller brukes av andre enn den det er utstedt til. Kortholder må ta påse at uvedkommende ikke får kortet i hende.

    Det betyr vel at denne praksisen din i bestefall er på kanten, @Neonex?
     
  14. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    28
    Kan man Vippse kr. 5000 flere ganger om dagen fra forskjellige kort som Cresco og Coop for å unngå gebyr hos Vipps?

    Vet det ligger en begrensning på enkelte andre kort, men ser ikke Cresco og Coop står nevnt med denne begrensingen i første post.
     
  15. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    884
    Likes mottatt:
    723
    Bonuspoeng:
    93
    Kan så være, men jeg vil tro at det er ganske mange samboere/ektefeller som bruker ett felles kort til å handle dagligvarer for å oppnå 150 000 kr kravet :)
     
    Neonex liker dette
  16. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,333
    Likes mottatt:
    1,512
    Bonuspoeng:
    113
    Tror Bank Norwegian bryr seg inn i rattatta ang det (kortet deres blir jo brukt og de får prosenter av butikkene vi handler hos - alternativet hadde vært at de fikk 0 og ikke hadde en kunde).

    De har ingen måte de kan finne ut av det uansett. De får kun en varelinje med transaksjonsdato, beløp og sted, de får ikke navn og annen info (det hadde ikke butikkene hatt lov til). Ser ikke forskjellen på dette og folk som låner kortet sitt til ektefellen når det skal handles mat. Det punktet der er vel stort sett til anvendelse når det kommer til svindel og evt egenandel.
     
  17. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,380
    Bonuspoeng:
    93
    Alle disse diskusjonene skulle vært foretatt på et lukket forum med bakgrunnsjekk(ingen tilknytning til kortustedere osv) før man fikk tilgang...

    Kan de som jobber for Ikano her inne rekke opp en hånd f.eks?o_O
     
    Trykkern liker dette
  18. gert

    gert Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg tror nok disse bankene vurderer risiko og kost/nytte ut i fra faktisk bruksmønster hos kundene, heller enn forumspekulasjoner.
     
    Chrisljo liker dette
  19. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    483
    Bonuspoeng:
    63
    Alle slike smutthull lukkes etterhvert, uavhengig av hva vi som enkeltpersoner gjør eller ikke. Dermed er det bare å kjøre på mens leken er god....
     
    sam11net liker dette
  20. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    Blir payr belastet som vanlig varekjøp eller som noe det løper renter på hos DnB? Klar over at det ikke gir EB-poeng.
     

Del denne siden