Velge Riktig Kredittkort: SAS American Express eller SAS MasterCard

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av DJViking, 11. april 2024.

1. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,221
    Bonuspoeng:
    183
    Husk at i praksis så kan dette regnestykket være misvisende. Handler du for 10.000kr på Kiwi, vil du jo få 1% trumf i tillegg. Noe som gir 1350EB i tillegg til de 1500EB SAS MC gir.
    Ved trippel-Trumf og med KIWI frukt/grønt-avtale, samt bind/bleier (50% trumf) heves poenginntjening ytterligere.
    Benytter du Viatrumf eller andre partnere, begynner virkelig poengene å renne inn.
    Du kan jo også betale Norwegian-billettene med SAS MC/Amex og få EB derfra :rolleyes:

Slik jeg leser ønskene dine, så er du ute etter «et hakk opp av økonomiklasse». Hos SAS blir det SAS Plus, mens hos andre Star Alliance vil det kun være Business tilgjengelig. Nå snakker jeg bonusbilletter. Husk også at i tillegg til Shanghai og Tokyo, så har SAS vinterrute til Bangkok. Hvis man vil ha tak i disse, så må man være tidlig ute, da SAS normalt sett slipper 2biz/2plus/4øko 330 dager før. Og det er ikke sikkert de slipper noe mer.

Så i tillegg til å lære seg hvordan du maksimerer poengopptjening i hverdagen, så må man også lære seg hvordan man finner de billettene man vil ha…
    Ingenting er gratis o_O

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Er det ikke mulig å overføre til BA og så overføre videre til Finnair? Trodde overføring mellom programmene var litt av poenget med at de byttet til Avios.

3. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Det er jeg ikke kjent med om er mulig å overføre mellom BA og Finnair.

4. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Bruker allerede Trumf for alt det er verdt. Handler for det meste på Norgesgruppen, og bruker viaTrumf hvor det er mulig.

Jeg forsøkte å bruke mitt Amex Green til å betale for billettene til Norwegian, men de tar et saftig gebyr for bruk av Amex.
    Når jeg la inn mitt Amex kortnummer fikk jeg denne meldingen fra Norwegian
    > Når du betaler med Amex kommer et kortgebyr på 78 NOK.
    > Personlige AMEX- eller Diners-kort: betalingsgebyr tilkommer (1,99 % av den samlede kjøpesummen).

Kortgebyr for VISA og Mastercard utstedt i Norge er ikke lovt lenger, men det er annerledes med Amex som ikke er utstedt i Norge.
    Dersom jeg hadde hatt et SAS MC ville jeg ikke fått det gebyret. Så kanskje et SAS MC i tillegg til et SAS Amex Premium er veien å gå for meg.

Aller helst vil jeg ha god komfort på reisen når jeg har en reisetid på 12+ timer. Hakket over økonomi er minstekravet mitt. Det som Finnair kaller Premium Economy, eller SAS Plus på langdistanse. SAS Plus på innenriks har ikke noe bedre seter enn SAS Go.

5. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
    https://www.finnair.com/no-no/finnair-plus/samle-opp-og-bruk-avios/hva-er-avios-og-nivåpoeng

6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Googlet det og fant Finnair sin faq.
    Ser ut som det ikke går enda, men at det kommer til å være mulig i løpet av våren.

Screenshot_20240411-201427.png

7. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Interessant.

Må undersøke det litt nærmere da.
    Da burde jo også Finnair vært mulig å overføre Avios fra Amex.

Jeg har i dag et American Express Green. Vurderte Gold, men fant ikke fordelene verd prisen etter hva jeg trenger. Virker som man får like mye poeng med både Green, Gold og Platinum (1 Amex per 1kr).
    I følge dokumentasjonen til American Express virker det som med Platinum så kunne man få 1200000 Amex poeng for et forbruk på 300000kr. Jeg er vet ikke helt hvordan det fungerer, eller om det er lignende for Gold.

Likevel tror jeg må skaffe meg et SAS MasterCard i tillegg, for de tilfellene jeg ikke kan bruke Amex til å betale for meg. Usikker om det lille forbruket vil gi meg nok EuroBonus før de poengen utgår etter 4 år.

8. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    https://www.americanexpress.com/nb-no/fordeler/oppdag-fordelene/poeng
    Platinum har noe som heter "Platinum Points Plus", som gir deg 4x Amex-poeng.
    Men det koster 100kr ekstra i måneden for å aktivere "Platinum Points Plus".

Amex Premium er et ekstremt dyrt kort. Litt dyrere enn SAS Amex Elite.
    Amex Premium Koster 7800kr i året. Med "Platinum Points Plus" blir det da 7900kr.

Usikker om det verdt 7900kr å betale for å få 63000 Avios-poeng.
    Med 63000 Avios hos Finnair gir det meg kun 50% rabatt på en tur/retur reise til Asia som koster meg ellers 20000kr. En Finnair bonusreise koster 43500 Avios en vei, mens en ordinær reise koster mellom 50-60k Avios.
    En kostnad på 7900kr for å få en 10000kr besparelse. Joda man sparer litt penger, og får kanskje noen ekstra fordeler.

Men Amex Platinum gir andre ekstra fordeler. De spanderer restaurant for 2 personer 6 ganger i året. Det kan kanskje gjøre prisen litt mer smakelig, men det er begrenset med restauranter, så verdiløst for meg.
    Ellers har man med det kortet ubegrenset loungetilgang for flyplasser i Norden og ytterligere 1400 lounger over hele verden. Klarte ikke å finne ut om Lounge på Helsinki er inkludert. Usikker hva det er verdt i pris. Å kjøpe loungetilgang hos Finnair koster 500kr.

9. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,141
    Bonuspoeng:
    113
    Må du reise med Finnair?
    Legger ved noen alternativ med star alliance.

Alternativ 1: Siden du uansett vurderer å betale 20k for premium economy, kjøp 16500 trumf som gir deg 165k poeng hos eurobonus, det er nok til tur/retur i business, siden trumf ofte går til 1.2 så vil du altså måtte betale 19800 NOK for å reise i en høyere klasse enn den du hadde tenkt å betale omtrent det samme for.
    Kostnad:19800 + skatter og avgifter.

Alternativ 2: Skaff deg amex premium til en årsavgift på 1620, når du har opptjent CT vil det kun koste deg 82500 poeng for tur/retur i business, på dette tidspunktet har du tjent 22500 poeng bare på omsetningen du trenger for å nå en CT, trolig har du fått inn litt ekstra via trumf og diverse, men om du fortsatt mangler poeng så kan det kjøpes.
    Kostnad: 1620 for kort, og om du må kjøpe alle de 60k resterende poengene vil det bli 7200 ved kurs på 1.2. Totalt 8820 kroner + skatter og avgifter.

Alternativ 3: Finn noen som selger både CT og nok poeng til reisen din.
    Kostnad: Usikker på hva dette bruker å gå for.

Alternativene avhenger jo av at du finner en reise på poeng til Seoul med star alliance, mitt inntrykk er at det er ganske ok tilgjengelighet.

Preference liker dette
  10. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Må ikke, men det er mye enklere for meg som bor i Nord-Norge i Tromsø. Finnair har flyvninger mellom Tromsø og Helsinki, og deretter direkteruter til flere steder i Asia.

Opptjening av poeng med Finnair Plus fra kredittkort virket umulig, så derfor undersøkte jeg hvor om jeg kunne fått mye igjen for SAS EuroBonus med reiser til Asia. Hvis det kunne spare meg for prisen på billettene så kan jeg gjerne takle litt lenger reisetid (4timer ekstra), og en ekstra mellomlanding i Oslo.

11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Dette forutsetter jo at man klarer å tjene inn alt dette i tide til å bestille en reise før 31. august når SAS forlater Star Alliance

Har ikke Lufthansa flighter TOS-FRA? Om det er mulig å booke disse med poeng og i kombinasjon med flighter videre ut i verden er jo en annen ting såklart...

12. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Amex CT kan kun brukes på bonusreiser. Så da må man finne tilgjengelig bonusreise dit man vile reise, og ikke sikkert det dukker opp.

Det var mulig å booke Oslo-Seoul med Star Alliance, men ikke Tromsø-Oslo-Seoul. Jeg må da selv bestille en ekstra billett utenom fra Tromsø til Oslo.

https://booking.staralliance.com/en...ASS_ECONOMY&adults=1&children=0&childrenAges=

Nå får man se hvordan det blir med SkyTeam senere i år.

13. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,141
    Bonuspoeng:
    113
    Riktig, men allikevel, om bonusreiser får en så kraftig økning i pris at ingen av alternativene vil lønne seg etter bytte av allianse så takker nok jeg for meg i dette gamet.

14. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,141
    Bonuspoeng:
    113
    Helt normalt at det ikke dukker opp sammenhengende og at man må søke fram leg for leg før man ringer inn og sier hvilke fly man vil ha.
    Det ligger mye bra info på forumet som det er verdt å lese seg opp på når det kommer til booking av bonusreiser.

15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Og MUC forsåvidt.. og Austrian TOS-VIE. Ikke hver dag såklart.. og dette kan være sesongruter for alt jeg vet. Bor hverken i Tromsø eller er tysker som har lyst til å dra på ferie til nord ;)

16. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Joda.. men det gjør det jo ganske mye mindre relevant hva Star Alliance har av tilgjengelighet hvis man ikke har masse poeng i poengbingen allerede.

17. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,985
    Bonuspoeng:
    293
    Jo, men det ser ut som TOS-FRA lander etter FRA-ICN som gjør at du må ha en natt i Frankfurt.

18. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Prøver man å bestille en tur/retur til Seoul med Lufthansa fra Tromsø, så er det 2-3 mellomlandinger.
    Men jeg fant noen flyvninger mellom Tromsø og Frankfurt. Kan hende det ikke flyr så veldig ofte på den strekningen.

Men nå går jo SAS over til SkyTeam, så blir nok uansett Finnair på meg til årets reise i September.

Men til neste år kommer jeg til å planlegge litt mer. Antar det blir en reise til Asia neste år også. Det er så mye å oppleve der borte. Enten oppspare Avios til en ny reise til Asia, eller gå over til EuroBonus.

En av disse blir det nok:
    Avios: Oppgradere Amex Green til Amex Premium
    EuroBonus: Gå over til SAS Amex Premium + SAS Mastercard World

Fordelen med EuroBonus som ikke Avios gir er Trumf og viaTrumf som gir ganske mange ekstra poeng i tillegg.

Last edited: 11. april 2024
  19. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,141
    Bonuspoeng:
    113
    .....Og derfor foreslår jeg å kjøpe både trumf og CT da han gir uttrykk for at han ønsker å reise i år:)

20. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan kjøper man Trumf?

Sjekket etter bonusreiser hos SAS til Asia (Kina og Japan).
    Ingen tilgjengelig bonusreiser
    https://www.sas.no/eurobonus/award-...adults=1&origin=TOS&outDate=2024-09&tags=Asia

Søkte opp hos Star Alliance Tromsø til Seoul. 3 Stopp, 45000 EuroBonus poeng en vei, og kun Economy. Tromsø - Oslo - Stockholm - Bejing - Seoul (SAS og Air China Limited).

Last edited: 11. april 2024

Del denne siden