Velge Riktig Kredittkort: SAS American Express eller SAS MasterCard

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av DJViking, 11. april 2024.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,275
    Bonuspoeng:
    293
    Etter mindre enn 5 minutter søk finner jeg kun ett kort som er gratis og gir cashback: Bank Norwegian. Det gir 0,5% cashback.
    Så for å tjene opp 10.000,- må en omsette for 2.000.000,-
    @Kaffen kjenner kanskje til en bedre deal..?
    PS: 2.000.000,- omsatt på et SEB Premium kort gir minimum 300.000 EB poeng. Kostnad = 2335,-

Last edited: 09. jan 2026
  2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,060
    Bonuspoeng:
    293
    Problemet er jo at det er særs vanskelig for bonusprogrammer som ikke har kredittkort i Norge å konkurrere med companion ticket. British Airways har såvidt jeg vet også Amex med CT, men da må man ha mulighet til å skaffe seg britisk kredittkort.

turaga008 liker dette
  3. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,316
    Bonuspoeng:
    183
    En kan jo søke etter det kortet selv, fordi en har jo Chat-Gpt til å starte med søkejobben og dobbeltsjekke det den sier så finner en rimelig greit ut av det. Jeg er ikke synsk i forhold til en persons individuelle situasjon, så det men en selv finne ut av.

NoLimit liker dette
  4. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,792
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har hatt Santander Platinum Visa lenge som backup til Amex/MC. Det ble overført til Avida, og det ser ut som de fortsetter med 1/2 prosent.
    Ikke mye, men betydelig bedre enn null prosent på BankAxept.
    Som man sa på en av mine tidligere arbeidsplasser: en million her, og en million der, det blir fort penger av slikt!

https://www.avidafinance.com/no/avida-gebyrfri-platinum

Maggie and tobeornot999 like this.
  5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,060
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tenkte kanskje du hadde litt ekspertise på området siden du snakker om det så mye

holmen, CLT, Darkcho and 2 others like this.
  6. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,381
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ingen kort innenfor Europa med ren, flat cashback som kan tilby noe særlig mer enn den halve prosenten til Bank Norwegian og Santander/Avida. Grunnen er EØS regelverket som setter begrensninger på hvor mye transaksjonsgebyr bankene har lov å ta fra brukerstedet - 0.3% for fysiske transaksjoner og 1.5% for netthandel. Så om du får 0.5% cashback på kortet og foretar kun fysiske kjøp, taper banken faktisk litt penger på det. De regner nok med at brukermassen som helhet foretar en viss blanding av begge typer transaksjoner, og har regnet seg fram til at den halve prosenten er hva de komfortabelt kan tilby.

Samme regnestykket kan forøvrig også være interessant når man lurer på hvor mye EB poeng selges for til bankene. Ser man på så og si gebyrfrie kort, kan den halve prosenten dekke 10p per 100NOK, dvs 50 øre per 10 poeng, eller ca. 5 øre per poeng. Dette som en pekepinn.

Om man ser et kort som tilbyr noe mer, betaler man nok for det på en eller annen annen måte - f.eks. stiv årsgebyr, stiv valutagebyr, og banken som satser på at gjennomsnittet av kundene sine havner under et viss volum (eller setter begrensninger på den totale inntjeningen man kan ha i løpet av et år).

kiev, Spielhaug and Kaffen like this.
  7. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,290
    Bonuspoeng:
    293
    Er det ikke først og fremst renter de tjener penger på? ~20% til kundene på noe de selv låner til 3-4%. Og ikke minst 2,5% valutapåslag som er et ran i seg selv.

magnusant and kiev like this.
  8. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,517
    Bonuspoeng:
    93
    Helt korrekt. I tillegg til interchange som er regulert på 0,3% så tjener de på renter og valutapåslag. Amex er unntatt fra reguleringen så de har litt mer å gå på.

Så for å tjene penger trenger man rett type klientell. Bonusnisser som betaler faktura til tiden hver måned er dårlig butikk. Folk som drar på sydentur på krita og betaler ned resten av året på den før de bestiller en ny er god butikk.

kiev liker dette
  9. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,290
    Bonuspoeng:
    293
    syrou, turaga008, kiev and 2 others like this.
  10. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,613
    Bonuspoeng:
    113
    Ang cashback så er vel Morrow sitt blant de bedre, selv om det ikke er snakk om så mye. Gir 1% cashback, inntil 500 kr cashback i mnd (altså spend på 50k) for fysiske kjøp, 2% for netthandel (altså 2% på alt ved bruk av curve), samt 4% bonus på komplett.no. Maks 2000 CB pr 12 mnd. Monner greit. For min del 2000 gratis kroner i året på ting jeg uansett skulle kjøpt.

Preference, KRS and kiev like this.
  11. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,929
    Bonuspoeng:
    183
    Innfører er vel et sterkt ord. Han har ifølge artikkelen hatt en sosial media post om at han ønsker at det skal være en slik regel.

Upsaker liker dette
  12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,060
    Bonuspoeng:
    293
    Enig i at gratis cashback er fint, men det er fortsatt noen år til du kommer deg noe sted i business. Med mindre du skal til København eller noe sånt

kiev liker dette
  13. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,191
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo et veldig interessant tema. I utgangspunktet burde det ikke være behov for et kredittkortmarked ettersom rentene burde være avskrekkende nok til å ikke gjøre det lønnsomt for bankene, og det burde i det minste ikke være så lønnsomt som det er. Mye (det meste) av profitten kommer fra mennesker med dårlig dømmekraft, og de som ikke helt forstår hvordan det funker, selv etter 12. gangen de har handlet på kreditt og ting har endt opp med å blir langt dyrere enn planlagt.
    Mange motstandere av bonuspoeng på kredittkort bruker argumentet om å beskytte samfunnet og da spesielt de svakeste, som jeg for øvrig er med på.
    Det filosofiske spørsmålet er da hvor lang man skal strekke seg for å verne om disse, og hvilket ansvar de selv har for egen økonomi. Det er bare å se på norgespris. I Sør-Norge, hvor alle eksperter har ropt og skreket om at man må få seg norgespris på strøm har kun 57% gjort det. Det er sikkert en god miks av mennesker som er blant de 43%, både de som ikke følger med, de som bare ikke har fått ut fingen, men også de som ikke helt forstår. Ser man på fritidsboliger er det 72% som har norgespris. Jeg har en hypotese om at det er de mer bemidlede (og begavede) nordmennene som har fritidsbolig. En rask konklusjon å dra for husholdningene vs fritidsboligene er at det er de mindre bemidlede/begavede som trekker ned andelen av husholdningene med norgespris.
    Nå har man ikke fasiten på hva som lønner seg før perioden med norgespris er bak oss. Men med det i mente, og med kredittkort, renter og poeng i bakhodet, kan man jo stille seg spørsmålet hvor grensen skal gå. Det er jo ikke vanskelig å tenke at man ikke skal bruke penger man ikke har, evt har mulighet til å betale tilbake.
    En siste digresjon. Jeg mener jeg leste for noen år tilbake at de mest lønnsomme kundene til kredittkortselskapene er mann 50 med god råd. Høyt forbrukt, men somler ofte med å betale regningene som gjør at man får mye i renter og gebyrer, og stort sett alltid gjør opp for seg.

syrou, paron, tobeornot999 and 4 others like this.
  14. turaga008

turaga008 EBD | OWS | *AG

Likes mottatt:
    581
    Bonuspoeng:
    93
    BA sin CT får man via British Airways Premium Plus amexen. Den gir 1.5 avios per £ brukt, samt en CT etter £15k (c. 200k NOK) som kan brukes på både business og first.

SAS CTene er forsåvidt bedre da de kan brukes på alle Skyteam bonusreiser, mens BA CT kan kun brukes hos BA, ingen av Oneworld selskapene eller de andre Avios flyselskapene (Qatar, Finnair), noe som burde ha vært lett å integrere, men det var kanskje for mye verdi å tilby :p

Del denne siden