Som flere allerede nevner her er dette høyst individuelt siden det avhenger bla. av:
Aktuelle reisemål er åpenbart interessant ettersom det ofte kan være stor forskjell på "poengpris" og kronepris. En reise innenriks i Norge koster like mye i poeng, men varierer stort i kroner fra mål til mål
- tilgang til companion ticket eller fly premium
Companion ticket kan doble verdien av poengene gitt feks et stort uttak i året, fly premium kan øke dem noe gitt at man verdsetter høyere klasse
- om man ville reist uansett og i samme klassse
Det er fristende å måle verdien mot feks hva det ville koste å kjøpe sas business, men dette blir en litt tvilsom øvelse da man kanskje ikke ville kjøpt dette for kroner. Verdien vil da typisk ligge et sted i mellom faktisk pris i eco og biz. Jeg mener også det spiller en rolle om man ville kjøpt seg en tur "uansett". Da er i så fall verdien høyere. Kroner kan du tross alt velge å bruke på noe helt annet, EB er relativt lite verdt men mindre man får solgt dem eller finner annet bruk.
- har behov for fleksibilitet
Bonusbilletter er på den ene siden mindre fleksible fordi tilgjengeligheten ofte kan være dårlig, men er likevel mer fleksible enn saver billetter om man først få dem siden de enkelt kan avbestilles
Det er mulig å lage seg en tommelfingerregel ut i fra dette. To typiske eksempler:
1. Man vil reise SAS biz og har stor fleksibilitet (man er villig til å reise der det er billetter, når de legges ut) Tenkt pris er ca 50 000 kroner t/r for to personer, som koster 100 000 poeng med CT. (er også avgifter inne i bildet her men tar ikke disse med for enkelthets skyld. Verdien blir da opp mot 50 øre, eller 25 øre uten CT. Tar man utgangspunkt i eco uten CT med tenkt pris på ca 5000 kroner kommer vi fort ned i under 10 øre. Personlig mener jeg verdien ut i fra dette, med tanke på begrensinger i tilgjengelighet spesielt, og for en som sjelden vil kjøpe biz privat men flyr med CT at verdien kan settes til ca 20 øre. Men igjen, dette er en helt individuell vurdering.
2. Alternativt kan man ta norske innenriksbilletter. Her tenker jeg at 2000 er en nokså typisk pris t/r. Trekker man fra avgifter ca 1500 kroner i verdi for 10000 poeng. Dette gir en verdi på 15 øre.
Litt enklere sagt verdsetter jeg poeng til mellom 10-20 øre, men når jeg skal gjøre overslag når jeg avgjør om jeg vil ta en et litt dyrere hotell, bestille strøm, betale årsavgifter for kort ol. bruker jeg 10 øre. Det tror jeg de fleste kan gjøre nokså trygt.
Eksempel: For SEB MC blir da regnestykket at man må omsette for 34500 kroner i året for at årsavgiften skal "lønne seg". For trumf lønner det seg å overføre siden konverteringen ligger på på ca 7,2 øre per poeng.
Eller sagt på en annen måte: Flyr du gjerne like gjerne SAS som Norwegian, kjøper billetter på salgene, ikke har CT ol. og anser klasses over eco som ren luksus, da kan verdien på EB poeng for kommer under at det er verdt å ta ut trumf, kanskje ned i 5 øre. Men, dersom du bruker poengene dine på First i Star Alliance med CT, og også ville betalt for dette til vanlig kan verdien komme opp i kroner per poeng.