Verdien av EB poeng?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av indahla, 19. sept 2017.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,955
    Bonuspoeng:
    293
    Det finnes mange måter å tjene EB-poeng på: Fly med SAS / Star Alliance, benytte kredittkort fra SEB, DNB, veksle Trumf til EB, etc.
    Men når man regner på hva som lønner seg, hvor mye tenker dere at ett EB poeng er verdt?
    Eksempel:
    SEB sitt SAS Mastercard (ikke premium) koster 345,- i året og gir 10 poeng pr. 100,- brukt (vanlig bruk).
    DNB sitt Mastercard (med EB) koster 588,- i året (49,- pr. mnd.) og gir 15 poeng pr. 100,- brukt.
    Hvor mye må en bruke DNB sitt kort før det lønner seg?
    PS: Kortene gir også noe velkomstbonus men dette kan holdes utenfor i regnestykket..

2. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Tror dette er litt forskjellig fra person til person. Leser om mange her inne som booker hotel f. eks via expedia, hotels.com etc. Men hver gang jeg booker hotel er det alltid billigere direkte via hotellets sider noe som da gjør at jeg mister Trumf poeng. Så for min egen del må jeg begynne å vurdere prisene opptil hvor mange poeng jeg kan sitte igjen med etter at jeg startet å benytte Trumf. Så her har jeg en "jobb" å gjøre, men forøvrig et godt spørsmål.

3. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,042
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ikke noe enkelt svar på det spørsmålet. I motsetning til Norwegian sine Cashpoints så har EuroBonus-poeng ingen fast kroneverdi. Hva slags verdi man får for poengene, avhenger rett og slett av hvordan du planlegger å bruke de. Sånn generelt er noe av det dummeste du kan gjøre å kjøpe noe i SAS sin shop for poeng, mens bruk (gjerne med CT/MC Premium) på langdistanse i business og First eller innenriks (særlig bestilt tett opp mot avgang, eller ved lengre reiser som f.eks. til Svalbard) ofte gir den beste verdien.

Det er mulig å regne ut en tilsvarende kronepris for alt du bruker poeng til, så for å da kunne regne ut en "anslått kroneverdi" må du vite hva du skal bruke poeng på først.

4. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det koster et sted mellom 20 og 25 øre stykket å kjøpe poeng direkte fra SAS, så mer enn dette er de i alle fall ikke verd.
    Statuspoeng koster vel ca 1 kr stk så de er verd mer. Den subjektive verdien kan også være høy om man mangler bare noen få poeng for å oppnå en viss status.

5. polscifly

polscifly Medlem

Likes mottatt:
    185
    Bonuspoeng:
    43
    Som flere allerede nevner her er dette høyst individuelt siden det avhenger bla. av:
    • aktuelle reisemål
    Aktuelle reisemål er åpenbart interessant ettersom det ofte kan være stor forskjell på "poengpris" og kronepris. En reise innenriks i Norge koster like mye i poeng, men varierer stort i kroner fra mål til mål
    • tilgang til companion ticket eller fly premium
    Companion ticket kan doble verdien av poengene gitt feks et stort uttak i året, fly premium kan øke dem noe gitt at man verdsetter høyere klasse
    • om man ville reist uansett og i samme klassse
    Det er fristende å måle verdien mot feks hva det ville koste å kjøpe sas business, men dette blir en litt tvilsom øvelse da man kanskje ikke ville kjøpt dette for kroner. Verdien vil da typisk ligge et sted i mellom faktisk pris i eco og biz. Jeg mener også det spiller en rolle om man ville kjøpt seg en tur "uansett". Da er i så fall verdien høyere. Kroner kan du tross alt velge å bruke på noe helt annet, EB er relativt lite verdt men mindre man får solgt dem eller finner annet bruk.
    • har behov for fleksibilitet
    Bonusbilletter er på den ene siden mindre fleksible fordi tilgjengeligheten ofte kan være dårlig, men er likevel mer fleksible enn saver billetter om man først få dem siden de enkelt kan avbestilles

Det er mulig å lage seg en tommelfingerregel ut i fra dette. To typiske eksempler:

1. Man vil reise SAS biz og har stor fleksibilitet (man er villig til å reise der det er billetter, når de legges ut) Tenkt pris er ca 50 000 kroner t/r for to personer, som koster 100 000 poeng med CT. (er også avgifter inne i bildet her men tar ikke disse med for enkelthets skyld. Verdien blir da opp mot 50 øre, eller 25 øre uten CT. Tar man utgangspunkt i eco uten CT med tenkt pris på ca 5000 kroner kommer vi fort ned i under 10 øre. Personlig mener jeg verdien ut i fra dette, med tanke på begrensinger i tilgjengelighet spesielt, og for en som sjelden vil kjøpe biz privat men flyr med CT at verdien kan settes til ca 20 øre. Men igjen, dette er en helt individuell vurdering.

2. Alternativt kan man ta norske innenriksbilletter. Her tenker jeg at 2000 er en nokså typisk pris t/r. Trekker man fra avgifter ca 1500 kroner i verdi for 10000 poeng. Dette gir en verdi på 15 øre.

Litt enklere sagt verdsetter jeg poeng til mellom 10-20 øre, men når jeg skal gjøre overslag når jeg avgjør om jeg vil ta en et litt dyrere hotell, bestille strøm, betale årsavgifter for kort ol. bruker jeg 10 øre. Det tror jeg de fleste kan gjøre nokså trygt.

Eksempel: For SEB MC blir da regnestykket at man må omsette for 34500 kroner i året for at årsavgiften skal "lønne seg". For trumf lønner det seg å overføre siden konverteringen ligger på på ca 7,2 øre per poeng.

Eller sagt på en annen måte: Flyr du gjerne like gjerne SAS som Norwegian, kjøper billetter på salgene, ikke har CT ol. og anser klasses over eco som ren luksus, da kan verdien på EB poeng for kommer under at det er verdt å ta ut trumf, kanskje ned i 5 øre. Men, dersom du bruker poengene dine på First i Star Alliance med CT, og også ville betalt for dette til vanlig kan verdien komme opp i kroner per poeng.

Last edited: 20. sept 2017
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Ad 1:
    Her vil jeg tilføye at dersom man lander en CT i F til f.eks Tokyo med Lufthansa, så koster en slik billett rundt 80000 kr for en person. CT for 1 er 85000 poeng. I slike tilfeller er verdien nærmest 1 til 1.

polscifly liker dette
  7. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,955
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er vel en av de (mange) som ønsker å fly Biz men ikke hadde betalt for det i utgangspunktet. Dermed kan verdien regnes som ca. 10 ør pr. poeng.

Ang. SEB MC over:
    Ved bruk av Shell MC får en 1% Trumf ved all brukt og en veksling på 13,88 poeng. pr. krone. Siden SEB MC (ikke premium) gi 10 poeng pr. 100,- kan jeg ikke se at det noen gang vil lønne seg med SEB MC etter det første året (når en får velkomstbonus eller kjøper mye i valuta (15 poeng) / billetter hos SAS (20 poeng))?

8. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,004
    Bonuspoeng:
    113
    Selv ligger jeg også på 10 øre som tommelfingerregel, men opererer med at jeg alltid "kjøper" til 8 øre eller lavere og alltid bruker ved opplevd verdi 12øre eller høyere. Mellom der ser jeg det ann.

Basispoeng verdsetter jeg til 10 øre ekstra ("betaler" altså 20 øre for å fly inn poeng), med mindre det nærmer seg medlemsåret, da er det egen vurdering.

9. polscifly

polscifly Medlem

Likes mottatt:
    185
    Bonuspoeng:
    43
    Absolutt! Men jeg tenker at det også er her den største forskjellen mellom hva prisen er og hva det er verdt for en selv er for mange. :) (i tillegg til det Are nevner ang kjøp av poeng.)

10. polscifly

polscifly Medlem

Likes mottatt:
    185
    Bonuspoeng:
    43
    Shell MC fremstår som klart bedre her ja, om man ser bort fra kampanjer. Ikke minst kan en jo faktisk også velge å ta ut trumf i kroner, eller selge dem her med litt fortjeneste, om en ser at en ikke har bruk for poengene. Det finnes lengre guider på siden her om beste kort, men jeg tør påstå at for de fleste med lite eller moderat forbruk er Shell MC det beste, mens de som omsetter for 100 000 kroner i året+ bør gå for AMEX prem/plat og eventuelt SEB MC premium ved enda høyere forbruk. Men dette gjelder bare så lenge man ser bort fra kampanjer. Er enkelt å rettferdiggjøre de fleste kortene når man tar med oppstartbonusen, som du er inne på.

indahla liker dette
  11. Brunello

Brunello A heart's a heavy burden

Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har gitt opp å regne "verdien" på disse poengene. Har flere enn jeg klarer å benytte, de strømmer jo snart inn overalt fra (må snart ta en tur til Tokyo med poden, det vil han like), men det er opplagt at når man i en situasjon hvor man reiser på en av rutene med god tilgang på bonusbilletter, samt ofte høye billettpriser, som Oslo- Stavanger, og kan dra til med 10.000 poeng pluss noen hundrelapper i avgifter, istedenfor 2-3000 for en billett i Go... Ja, da er verdien høy.

Å kunne ta en bonustur til f.eks. Tokyo, betale 60.000 poeng for Go, og få oppgradert til Business takket være SAS MC Premium - DET er heller ingen liten verdi!

TigerTravel liker dette
  12. wilco

wilco Medlem

Likes mottatt:
    266
    Bonuspoeng:
    63
    Om du skulle ha for mange poeng kan jeg være behjelpelig med å adoptere dem :D Satt og regnet på hvordan jeg skulle klare å dra inn 200K poeng på et år for å få nivå 4 på SAS MC Premium, og det så vanskelig ut.

13. Brunello

Brunello A heart's a heavy burden

Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, man skal ha et bra forbruk for å komme dit. Det hjelper naturligvis å være næringsdrivende :)

14. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg setter verdien av ett EBB er 7,2 øre som tilsvarer verdien av ett poeng i trumfkroner. Så 1 krone er verd 13,89 poeng i mine øyne :)

KRS and Xflipper like this.
  15. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,004
    Bonuspoeng:
    113
    Betyr det at hvis noen byr 1,05kr for Trumf kronen din så selger du?

polscifly, Kaffen, DanH and 5 others like this.
  16. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, det gjør jeg ikke o_O ... hadde nok ikke solgt det for 1,25kr heller, men skulle jeg satt en markedsverdi så er Trumfverdien det beste utgangspunktet jeg vet om :)

17. SNG

SNG Medlem

Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    18
    Er helt enig. For meg gir det mening å verdsette EB poeng til konverteringsraten ved kjøp med eurobonuspoeng, og ikke konvertering ved opptjening. Jeg ville ikke brukt EB-poeng om jeg ikke fikk en konverteringsrate på ca 80%-100% dvs EB1=NOK1-NOK0,80. Derfor blir det kun aktuelt å bruke EB-poeng hovedsakelig på CT-billetter. De som feks bruker alle bonuspoengene sine på å kjøpe Carlsberg på flyet verdsetter poengene til rundt NOK0,045.

Haken med en lav verdsettelse av eurobonuspoengene er at opplevd rabatt ved å bruke Am.ex. eller SEB MC er veldig lav. Er konverteringsraten EB1=NOK1 derimot gir deg strengt talt 20% rabatt på alt du handler med am.ex.plat.

Forøvrig et kult tema, og noe det ikke snakkes nok om :)

Travellingalf and RoadKing like this.
  18. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant å lese om verdsetting av poeng her.
    Som @Chrisljo poengterer er verdsettingen av poeng det punktet hvor man er likegyldig om man velger poeng eller penger.
    Verdsetter man 1 poeng tilsvarende trumf betyr jo det at må gladelig selger 1 trumf for 1.01 NOK ettersom man tjener 0.01 NOK per trumf.

Min påstand er at mange verdsetter trumf mye høyere enn de selv kalkulerer med.

Hilsen økonomen. :)

Last edited: 30. nov 2017
  19. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    De tjener vel 0,01NOK per Trumf :p
    Syns et er besyndelig at personer kan f.eks si at de ikke ville solgt trumf til 1,25kr, men samtidig ikke kunne kjøpt trumf for 1,1NOK per trumf.

For meg så er 10øre en grei pris per ebpoeng, men foretrekker å dra inn trumf selv nå når vi har god tilgang hos Joker.

20. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    I stand corrected.
    Som jeg har sagt før, man bør få risikotillegg for å stå opp før kl 06. Fungerer ikke på det tidspunktet der jeg altså....

Fredrik81 liker dette

Del denne siden