Verdt å bli EBD?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av softnes, 29. des 2019.

  1. softnes

    softnes Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!

    Opptjeningsperioden min vil være over 31. januar, og jeg ser at jeg da vil ha omtrent 84700 poeng. Dvs 5300 poeng fra å bli EBD. Der er vel neppe noen strekning jeg får tid til å reise på som gir meg nok poeng til å bli Diamond, men er det verdt å kjøpe grunnpoeng med poeng eller penger?

    Relativt ny her på forumet, så beklager om lignende tråder har vært oppe før. Er jo uansett kjekt med litt oppdaterte meninger. :)

    På forhånd takk for svar!
     
  2. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er i samme båt som deg, bortsett fra en viktig detalj; min periode starter 1. juli neste år. Men jeg ser at jeg faktisk kan få anledning til EBD i forkant av dette, hvis jeg bare gidder.

    Så da er spørsmålet like relevant som ditt, trenger jeg egentlig EBD?

    Når det gjelder det andre spørsmålet ditt, så kan du klare en milage run til GDN, FRA eller LHR. Aternativt bare kjøpe de siste poengene selvsagt.
     
    Last edited: 29. des 2019
  3. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Kommer helt an på hvor mye du flyr det. Om fordelene er viktige.
    Du kan kjøpe grunnpoengene for penger eller ekstrapoeng. Om du ikke har Amex elite kan du bestille det, så tikker 20k statuspoeng inn på konto. Eller ta den morsomme varianten og fly en tur i plus med et par mellomlandinger
     
    Origo and Wiolenze like this.
  4. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Spørsmålet her er kanskje mer nøyaktig hva som gjør EBD til et attraktivt kort å ha. Hvilke fordeler mener folk der ute som er gull verdt eller rettere sagt, diamant verdt, ved å komme til EBD nivå?
     
  5. softnes

    softnes Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3

    Sitter å undersøker litt om jeg finner en rute jeg kan fly for å få inn poengene. Akkurat nå ser det ut som det er billigere å kjøpe poengene, men en kan jo håpe på salg rundt nyttår. Igjen så lurer jeg på det samme som deg... Er det verdt det?


    Reiser langdistanse flere ganger i året, samt mange flyreiser rundt om i Norge og Europa. Jeg skulle vel skrevet det ja, men Amex Elite har jeg. :)
     
    Tore liker dette
  6. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Du står først i køen for ombooking når noe skjærer seg, rabatt på bonusreiser med cash/poeng, gi bort gull og sølvkort, litt ekstra uoffisielle benefits når du ringer inn for å få litt bookehjelp, gratis drikke i go osv... For meg er det verdt det.
     
  7. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,367
    Likes mottatt:
    28,921
    Bonuspoeng:
    183
    For min del så tror jeg ikke det er verdt det bortsett fra at både søster og fruen er happy med å ha fått EBG. Men har heller ikke gjort noen krumspring for å få EBD, så sett igjen er det jo verdt det. Aldri brukt «gratis fór i Go» eller noen andre fordeler.

    Fikk en Georg Jensen bolle/skål som «goodie-bag», bikkjn ble glad for drikkeskål.

    En annen fordel kan være soft landing til EBG om det skulle være noe sak for neste periode
     
  8. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Dette samt det å kunne gi bort et gullkort er de viktigste fordelene etter min mening, i tillegg til det at man lettere kommer med et tidligere fly innenlands dersom man kun har håndbagasje.
     
    Skarven liker dette
  9. softnes

    softnes Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Det kan jeg jo spør om i samme slengen. Hva er egentlig goodie bag? Er kun i året som var at jeg har begynt å reise mye med jobben, og det kommer jeg til å fortsette med i årene som kommer...
     
  10. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Hva mener du med at både søster og fruen har fått EBG?

    Softlanding - say what now? o_O
     
  11. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Du får en dagstur til f. eks. Gdansk via CPH for under 2.600 kroner flere dager i januar. Det gir siden du allerede er EBG 5.624 grunnpoeng, og du er i mål. Du får slike turer til andre destinasjoner i Europa til omtrent samme priser også.
     
    Insomnia4u liker dette
  12. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Gavegull er jo gyldig i 2 perioden, altså gir du kona et i år og slster et neste år. Så kan kona få på nytt når hennes går ut, og året etter det igjen kan søster få på nytt. :)
     
    jonss and spacecosmos like this.
  13. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,421
    Likes mottatt:
    3,230
    Bonuspoeng:
    113
    Samme her. Både madamen og datteren min har fått gull av meg. Den siste riktignok pga en feil ved omlegging til nytt system hos SAS IT, men hvis du timer det riktig så kan du gi annenhver gang til to personer (maks varighet to år).

    Softlanding er at om du er EBD og ikke oppfyller kravene til EBG, så rykker du bare ned en divisjon so to speak.

    For min del betyr det at jeg og kona kan ta med et vennepar, to gjester, i lounge osv. Gratis drikke hos SAS gjør jo at Plus ikke lenger gir noe særlig mening ut over opptjening, så vi sparer en del kroner på å fly Go nå. Er vel helt på grensen om det er verdt 5000, men tror kanskje jeg hadde gått for det hvis jeg var så nærme som du er nå.
     
    spacecosmos liker dette
  14. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Tøft og smart! Det er jo helt gull! (Pun intended...) :D
     
    Xflipper liker dette
  15. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Når du mangler så lite poeng og du vil kunne gi bort gullkort + softlanding ville jeg gått for EBD.
     
    Travellingalf liker dette
  16. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Muligens litt krevende svar, men kunne du utdype litt det med timing? Jeg har allerede gitt EBS til bedre halvdel. Burde EBG gis ved utløp av periode? Min eller hennes i så fall? Eller spiller det liten rolle? Beklager hvis dette blir litt vanskelig å forklare. Det er bare enda mer innviklet å forstå seg på... :rolleyes:

    PS! Ikke meningen å stjele TS sine opprinnelige spørsmål heller, men de er litt relevante for tråden også. ;)
     
  17. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,985
    Likes mottatt:
    10,866
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes den viktigste fordelen er 30% rabatt på poeng+penger. Da er det plutselig ganske enkelt å finne bonusturer i business til de mest ettertraktede destinasjonene til en fornuftig poengpris
     
    Origo liker dette
  18. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg er i utganspunktet maks på gull med min flygning, men bruker no kredittkort for å tippe det siste nivået.

    Om ein har brukbar opptjening av poeng frå andre kilder en å fly, så er dette mine viktigste fordeler:

    - 30% på beste tilgjengelegheit, som er blitt ein veldig bra fordel med nye priser på desse billettene.
    - Gratis drikke på Go til familie og meg sjølv. Har kjøpt opp nokre Vip Go billetter og aksjepostbilletter, som ofte har ein brukbar opptjenging(250/500 poeng) og får då gratis drikke. I blant så får eg også kun fly go i EU og då er det greit å ha.
    - SAS Lounge på ankomst, som er kjekt for meg. Får fylt opp kaffikoppen og litt i magen før eg finn bilen og kjører heim.
    - Gje bort gullkort. Dette er ein flott ting, og verdien av dette er jo ofte prisa til 5000 kr, sjølv om ein ikkje skal selge det, så har det nok den verdien for nokon som flyg litt, men ikkje nok til å ta det på legs.
    - Også diamantmailen, dei fikser og ordner det meste! Du har gullmailen også, men det er litt kjappere og bedre på diamant!
    - Også skjer det noko, så er det sjelden kø, og det ordner seg stort sett alltid på beste måte då!
     
    Eddie47, geddi, drsyk and 1 other person like this.
  19. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,155
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg klarte å komme meg akkurat opp til diamant i slutten av forrige periode, og så langt har jeg ikke brukt noen av fordelene. Jeg fikk invitasjon til visning av A350 da, så det er jo noe, og jeg fikk bestilt meg en gave fra diamant-websiden.

    Jeg har lagt inn et bud på oppgradering fra plus til biz på OSL-MIA, og jeg håper diamant-bonusen vil gi oss den oppgraderingen. Ellers har jeg hatt behov hverken for lounge ved ankomst (det er jo ikke så mange SAS-lounger..) eller drikke i Go.

    Hvis jeg summerer sammen litt drikke og andre småting så kommer jeg neppe til å anstrenge meg for å oppnå diamant i fremtiden, med mindre det er snakk om 2-3000 poeng jeg mangler.
     
  20. softnes

    softnes Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Takker for mange gode svar! Med gullkort har jeg jo f.eks automatisk platinum hos Sixt. Har vært veldig kjekt å ha i f.eks USA. Er der noen lignende fordeler når man har diamant?
     

Del denne siden