Vietnam - tips?

Tråd i 'Reisemål' startet av milehigh, 14. nov 2013.

  1. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som skal til Saigon i nær fremtid?

    Og ellers tips for byen.

    Park Hyatt skal iallfall være bra.
     
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Vi var i Saigon for halvannet år siden og bodde på nettopp Park Hyatt. Hotellet er helt konge og har en av de beste frokostene jeg noen gang har blitt servert. Stort bassengområde bak, en oase fra kaoset rundt. Skikkelig kolonifølelse.

    Vi gjorde to ting da vi var der: En dagstur til Mekong Delta med båt, anbefales. Båtene går alle noen få kvartal fra hotellet. Kostet ikke særlig mye.

    Vi hyret også inn en privat guide for en dag i Saigon som anbefales på det sterkeste. Med sjåfør og guide kostet det 90 dollar for to inkludert inngang til alle stedene vi besøkte. Guiden vi hadde er anbefalt av venner og har gitt tours til mange kjente. Veldig sikker mv. [email protected]

    Bortsett fra det, følte vi at det var nok Saigon etter 3 netter.
     
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Har vært et par ganger i Vietnam, men begynner å bli en stund siden. Fantastisk land fra Hanoi til Saigon. Har vunnet et opphold på Park Hyatt+ gratis middag med drikke, men usikker på om jeg prioriterer det.

    Danang er jo en bra resort. Husker jeg bodde på en strandnært hotell supersentralt, og fra balkongen så jeg ned på flystripa! Vel den eneste (internasjonale) flyplassen jeg har hatt mulighet til å gå til (med mindre jeg har bodd på flyplasshotell).
     
  4. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Er verdt en tur til Cu Chi Tunnels i min mening, selv om deler av turen (infovideo o.l). er rimelig pro-Vietcong. Arrangert gjennom hotellet vi bodde, egen guide som snakket meget bra engelsk og var kunnskapsrik. Spennende å se hvordan VC opererte og bodde og mulighet for å krabbe rundt i tunellene selv også (utvidet for å passe vestlige, men fortsatt trangt). Mulighet for å skyte med div våpen fra tidsperioden der også (M16, AK-47, MG, M1 osv). Krigsmuseum i byen kan også være verdt å få med seg.
     
    Daffy liker dette
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Har hørt det skal være bra. Prøvde noen tilsvarende tunneller med litt bedre plass lenger nord mot grenseområdene nord-sør. Hvor de faktisk bodde i hulene, og hadde tilrettelagt mer for varige forhold. Det var veldig interessant.
     
    tommy777 liker dette
  6. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Skal muligens dra til Vietnam i april / mai 2016...
    Noen som har vært der, og kan abefale ting som må gjøres / sees?
    Andre fordeler / ulemper mottas med takk! =D
     
  7. Evensen300

    Evensen300 Flypodden Gull

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Har du planlagt noe rundt hvor i Vietnam du skal?
    Skal du til Ho Chi Minh anbefaler jeg at du tar deg en tur til Cu Chi Tunnels. Ligger litt utenfor selve byen så sett av en halv dag+ til dette.
    Ellers bør en biff-middag på El-Gaucho være obligatorisk, spør du meg!

    Har du mulighet ville jeg også valgt xe-om(motorsykkeltaxi) så ofte som mulig. Det er en opplevelse i seg selv og gir et helt annet inntrykk av byen enn man får fra baksetet i en taxi.
     
    agrims liker dette
  8. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Nei, ikke planlagt så mye enda. Derfor er jeg også åpen for hvor man kan dra å hva man skal gjøre. Skal være der ca. 14 dager :) @Evensen300 :)
     
  9. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Cu Chi-tunnelene har to steder. Anbefaler Ben Duoc, hvor de fleste turistbussene ikke går, det er visstnok den autentiske som var del av nettverket mens Ben Dinh er turistbiten hvor alle tunnelene er lagd for turister. https://en.wikivoyage.org/wiki/Cu_Chi

    Kommer deg ganske greit til Ben Duoc med lokalbusser, og det koster en slikk og ingenting.
     
    agrims liker dette
  10. LineE

    LineE Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Cu Chi-tunnelene var fantastisk - dit må du dra! Vi dro dit veldig tidlig om morgenen, og da var det knapt en annen turist å se. Gull! Booket turen gjennom hotellet, og de utstyret oss med både transport og egen guide som årna alt. Kan anbefales!

    I HCMC bodde vi på Golden Central Hotel - det lå like ved Ben Thanh Market og Reunification Palace (altså sentralt), og hadde både god frokost, basseng og bar i de øverste etasjene, ålreite rom og spa i kjelleren. Alt dette til en veldig hyggelig pris. Jeg ville bodd der igjen :)

    Vi brukte en dag på War Remnants Museum og Reunification Palace - Vietnamkrigen er så neddysset i norske historietimer at jeg lærte utrolig mye denne dagen. Det er ekstremt masse propaganda selvsagt, men med litt kritisk tenkning er det verdt det!

    Vi var også på elvecruise på Saigon River - kleint opplegg med mye sang og dans, men det var veldig fint å se byen fra elva, og alkohol og mat inngikk i prisen, så det årna seg greit.

    Ellers hadde vi noen dager på stranda i Phan Tiet - veldig fint der. Og så drømmer jeg om å returnere så jeg kan reise til Hoi An, Hanoi og Halong Bay - alle jeg kjenner som har vært disse plassene er over seg av begeistring :)
     
    agrims liker dette
  11. Akira

    Akira På jakt etter status

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    Om du har to uker i Vietnam, anbefaler jeg deg til å dra fra nord til sør. Med stopp i Hanoi med Ha Long bay, så fly ned til Hue//Da Nang + Hoi An, så avslutte med Saigon :)
     
    agrims liker dette
  12. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Høres bra ut! :D takker for tips :) Så får vi se hva det blir til ! ;)
     
  13. Flighter

    Flighter World Traveler

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    33
    Reiser til Vietnam 4-6 ganger i året. Hvis du ønsker å oppleve et sted helt uteom det vanlige, sjekk ut An Lam Ninh Van Bay villas utenfor Nha Trang. Her kan du oppleve noen dager med fantastisk luksus. Lønner seg som oftest å bestille via vietnamesisk reisebyrå. Som regel mye rimeligere.

    tripadvisor: Hotel_Review-g293928-d2141273-Reviews-An_Lam_Ninh_Van_Bay_Villas-Nha_Trang_Khanh_Hoa_Province

    I HCMC ble vi med på Vespa adventures HCMC by night. Flott opplegg, kjempemorsomt.

    Ellers er Hallon Bay, og Hoi An å anbefale. Ikke velg Da Nang, kysten er fin men byen kjedelig. Dra til Hoi An. Derimot er Maia Resort utenfor Da Nang også noe for seg selv. All inclusive Spa hotel.

    5 stjerners hotel er rimelig i HCMC. Det meste er svørt bra. Hvis dere vil opplevel litt av den koloniale stilen så er jo Hotel Majestic fantastisk. Ellers så har An Lam Villas også et fantastisk lite boutique hotel i HCMC også. An Lam Saigon River. God tur!
     
    agrims liker dette
  14. AndersWE

    AndersWE Medlem

    Innlegg:
    138
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Street Food-tur i Hanoi, masse digg å smake
     
    agrims liker dette
  15. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Vekker denne tråden til live igjen å håper på noen gode tips. Jeg skal til Vietnam for første gang i starten av mars. Har kjøpt fly tur/retur Hong Kong (takket være SAS VIP Go kom billetten på hele 2910,-) :)

    Etter et par-tre dager i Hong Kong og Macau tenkte vi å fly til Hanoi tirsdag 1 mars å reise videre derfra. Er litt usikker på hva skal gjøre, hvor lenge vi skal være hvert sted og hvilken reiserute/transportmiddel vi skal velge. Men har tenkt litt på ruten: Hanoi, Halong Bay, Hoi An (her hadde vi egentlig tenkt Da Nang, men etter å ha lest her høres det fint ut i Hoi An) Så kommer det store spørsmålet: Skal vi bry med å dra helt ned til HCMC, skal vi dra til Nha Trang, skal vi dra innom Kambodsja og/eller Laos? Vi rekker sannsynligvis ikke alt. Vi må senest være tilbake i Hong Kong mandag 14 mars.

    Vi kan enten fly tilbake fra HCMC eller Da Nang.

    Er det en god ide å reise med tog fra Hanoi og sørover? Hvordan best komme seg fra Hanoi til Halong Bay?

    Er leiebil med sjåfør en billig og god mulighet, eller har de bare små puslete biler som vil ha for dårlig plass til 4 menn med bagasje?

    Vi er ikke redd for litt party, så noen dager med litt fest har vi regnet med, men vil også slappe av litt å bade.

    Noen som vet om det finnes noen steder man kan dra å fiske? Type big-game fiske (Marlin ,sailfish, tunfisk osv)

    Takk.
     
  16. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har bare vært i HCMC (kom fra Phnom Penh via båt og minibuss) og litt nordover. Men lærte at man må beregne GOD tid når man reiser i Vietnam. Trafikken går sakte + at det ofte blir ulykker pga ekstremt mange tohjulinger..
     
    Satyv liker dette
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Kom akkurat hjem fra en 10 dager, Saigon-Danang-Hanoi. El Gaucho nevnt over er ekstremt bra, men dyrt. Unn deg i det minste "verdens beste" burger der om biffene blir drøye. De har prime spot ved siden av Park Hyatt i sør, og litt mer avsides ikke langt fra Sheraton Westlake.
    Hadde 3 dagsturer til Hoi An. Også Hue og My Son nær flere bra resorter i Danang.
     
    Satyv liker dette
  18. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skal til Vietnam i februar 2018, og lurte på om det var noen som hadde pønsket ut den ideelle ruta, i forhold til Eurobonus (bruk av, og opptjening av poeng). Ser det varierer svært mye på tid og pris. Har selv vurdert å bruke EB-poeng til f.eks. Singapore eller Hong Kong, og fly derfra til Da Nang, men ser at f.eks. Vietnam Airlines opererer med ganske ok priser på Premium fra London. Er SkyTeam noe å satse på? Jeg har stort sett prøvd å holde meg til Star.
     
  19. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    SQ har flere daglige til Hanoi, det har vel også Asiana tror jeg. Vi fløy SQ I fra Singapore til Hanoi og hadde en meget behagelig tur.
     
    Brunello liker dette
  20. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Sist gang dro jeg med SAS til Hong Kong, og så Vietnam Airlines derfra. Synes det er vanskelig å finne gode priser til Ho Chi Minh City fra HKG. Denne gang blir det billigbilletter med Turkish så får man en rå lounge I Istanbul også.

    Jeg synes det er vanskelig å finne gode deals I Skyteam-biz til Asia, så for meg ble det med de ca 500 poengene på Vietnam Airlines I fjor. Mao vanskelig å spare til status hos de. Som gull i *A er det litt for fristende å bare kjøpe billige billetter fra Thai eller Turkish direkte, heller enn å connecte i HKG. Mye pga SAS-flyet lander så tidlig, og så får du ikke sjekka inn tidlig på et rimelig airport-hotell der.

    Meeen så er det jo masse faktorer inne i bildet også. Om jeg ønsket å samle poeng i SAS så er jo HKG en av de mest kostnads/poeng-effektive rutene.

    Om du uansett flyr med poeng og vurderer å fly med et annet *A-selskap til SIN, så kan du vel like greit bare fly til DAD?
     
    Brunello liker dette

Del denne siden