Mange flyselskap har jo gått bort fra å gi ut gratis mat og drikke, for i stedet å ta seg betalt for dette. SAS er jo et godt eksempel på et slikt selskap. Nå går United tilbake til å gi ut gratis snacks på sine innenriksflighter. http://insideflyer.no/18439-2/ Er det noen av dere som har noen forhåpninger om at vi ser gratis mat/snacks i SAS go eller hos Norwegian fremover?
Etter nedskaleringa i ombordserveringa dei siste åra, er vel dei fleste vant til å betale for mat i fly, men dersom éin aktør startar opp med servering, kan vel andre finne på å følge etter. På flygningar under ein time har eg personleg ikkje det store behovet, men på lengre flygingar hadde det vore fint med noko meir enn ein muffins, noko E. Roald i SAS ser ut til å lova bort her (kanskje ikkje gratis): https://scandinaviantraveler.com/no/fly/spor-eivind-oktober
Enig. Hvis alle selskaper kutter all service så gjenstår bare pris og da vinner LCC. Som i alle andre bransjer må man finne noe som gjør at kundene er villig til å betale litt ekstra. Ellers ville jo alle handlet mat på Rema, klær på Dressman og kjørt rundt i Lada...
Sitter i Norwegian med retur fra Gran Canaria nå. Reisefølget mitt på denne turen har vært spredd over 7 forskjellige flighter. Både DY og D8. På alle flighter (5-6 timer) har det uten unntak vært for lite mat å få kjøpt. På bakgrunn av dette anser jeg det som usannsynlig at Norwegian skulle finne på å begynne med gratis servering, når de ikke engang har med nok for salg. Mønsterer er for konsist til å være tilfeldig, så jeg gjetter på at dette er bevisst fra Norwegian sin side for å spare vekt og unngå tap på å kaste mat som ikke blir solgt. Vi har lært og tok med oss mat fra Priority lounge på LPA, forøvrig en bra lounge. Rikelig og variert med mat og drikke av alle slag.
KLM lanserer nytt serveringskonsept der alle avgangene fra Norge vil få sandwich og det vil være full drikkeservice. Ingen avganger med kun nøtter/chips slik som det har vært på enkelte avganger idag.
I tillegg til gratis vin og øl ( brus, juice har alltid vært gratis ) , deler de nå ut vannflasker om natta istedenfor fly rundt med vann i glass. Bare å forsyne seg i galley også. Har nok en tur i morgen FRA SFO med forbindelse til HNL. Heldigvis oppgradert for lenge siden til F SFO-HNL-LAX-EWR...
Har lært av deg og mange andre i forumet, spesielt orntli F som du til Asia nylig med TG til SYD i februar.... Og hatt mange med OZ og LH tidligere , men alltid hyggelig på Reidarklasse også...
Jeg tror ikke mat i økonomi kommer tilbake som bransjestandard i noe større omfang enn det BA, osv, har på Europa nå (dvs. et rundstykke eller to eller noe tilsvarende). Det er stor forskjell i kostnader på å gjeninnføre en kjeks eller en pose peanøtter, som United sikkert betaler 1 eller 2 kroner per pose for, og et fullverdig, varmt måltid.
Det som ødela / har ødelagt in-flight catering, er nødvendigvis ikke selve kostnaden av produktene, men selve handlingen. Man skiller mellom handling i flere ledd, flight-handling, kitchen handling osv. I norge har jeg lest at selve mat-kostnaden utgjorde 20% av catering kostnaden. Men lasting, lossing, telling, oppvask og rengjøring knakk opp regnestykket.