Jeg skal hjelpe to slektninger med en bonustur til USA. Den ene fikk avslag i ESTA-søknaden grunnet Iran-besøk i 2015. Han lurer på å sende ny søknad uten å oppgi Iran, og håpe på at det går bra siden han har fått nytt pass uten Iran-stempel. Er det sannsynlig at dette oppdages i grensekontrollen, spesielt siden han allerede har hatt en søknadsprosess som stanset opp pga. at han oppga å ha besøkt Iran? Vil han eventuelt ha mulighet til å få godkjent Visum ved oppmøte på ambassaden?
Jeg var på skitur til Dizin i nord-Iran våren 2014 og 3-4 ganger i USA med ESTA før tidligere Iran-turer gjorde at man trengte ekte visum. Før neste tur søkte jeg om time på ambassaden for visum og der tok selve visumintervjuet toppen 3 minutter. Lurte bare på hvorfor man dro til Iran på ski når Norge var så fint. Fikk 10 års visum. Selv hadde jeg ikke vurdert å lyve i grensekontrollen i USA. De vet nok mer enn du selv om hvor du har vært de siste årene.
Dette innebærer antagelig at vedkommende er svartelistet i databasen og at nye forsøk gir automatisk avslag. Ifølge FAQ må man kontakte CBP for korrigering om man har oppgitt «feil» svar på et av spørsmålene som gjør at man diskvalifiserer til ESTA: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en
Hvis du har vært i Iran så bør du skaffe deg ett nytt pass før du drar til USA. Dette gjelder også om du har vært i andre giftige land for passet ditt, sånn som Nord Korea, Irak, Syria, Libya, Yemen og Russland. Ikke oppgi at du har vært i de landene, selv om du har det. Man sier at ærlighet varer lengst men dessverre så finnes det unntak til denne regelen også Jeg vet at noen nevner det på ett visum intervju i forhold til ett 10 års visum, og for noen så går det bra, men for andre ikke. Det kommer helt ann på hvem det er som tar intervjuet med deg, er det feil fyr så går det fort den gale veien, sånn som er nevnt at en ble svartelistet, men samtidig så skal det mer til å få avslag for ett nytt visum om du allerede har fått ett med dette utgangspunktet da, det blir som å spille agentrulletten bare konsekvensene er mye kjipere ved avslag og du får bare ett lodd Når det er sagt, er du heldig å får rett agent så går det bra å få ett ti års visum, og da kan du vise til at ikke er noe nytt under sola siden sist du fikk visum, og da blir du neppe nektet igjen ... Men du trenger en liten dose flaks der dessverre
Råd vennen din til å ta intervjuet på ambassaden og få visum, det er såppas lenge siden, og hvis han har en forklaring på hvorfor han var i Iran er det ikke noe problem. Konsekvensene av å lyve til immigrasjonen i USA er store. Han vil bli deportert fra USA, og vil da heller ikke kunne få ordinært visum i overskuelig fremtid.
Kan være lurt å kontakte en advokat som spesialiserer seg på emigransjon og presentere casen din der. Betal det ekstra det koster å bli slust forsiktig inn igjennom prosessen med visum, slik at du unngår at det går galt.
Ehm, jeg kom inn statene for 5 måneder siden med brukt russisk visum i passet mitt og stempel fra UAE, fikk ikke noe spørsmål om det i grensekontrollen. Han virket mer bekymret om mitt 3 dagers opphold i California med litt gretten humør.
Det er ikke noe problem, så lenge man ikke prøver å skjule det. I forrige passet mitt hadde jeg visum fra Russland og Hviterussland og USA på påfølgende sider i passet.