Widerøe til FAE, LHR og ALC

Tråd i 'Nyheter' startet av Kristian, 01. juli 2021.

  1. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    5,082
    Likes mottatt:
    23,864
    Bonuspoeng:
    293
    Widerøe lanserer nye destinasjoner ut fra Flesland (BGO).

    De nye destinasjonene er:
    -- FAE (Vágar), Færøyene
    -- LHR (Heathrow), England
    -- ALC (Alicante), Spania
    Alle rutene skal flys fra Bergen lufthavn, Flesland.

    Færøyene (FAE)
    Dette er en ny destinasjon på Widerøes rutekart. Fra 3. september skal Widerøe fly fredag og mandag med sin Dash 8 Q-400 (78 seter).

    Bergen (BGO)--Færøyene (FAE) WF290:
    – mandager og fredager kl. 10:30 (ankomst 11:15)
    Færøyene (FAE)--Bergen (BGO) WF291
    – mandager og fredager kl. 11:45 (ankomst 14:25)

    Færøyene er en destinasjon undertegnede varmt kan anbefale bl.a. gjennom dette reisebrevet forfattet i 2018.

    SAS flyr også til Færøyene, dog kun fra/til Kastrup (CPH), men daglig. I tillegg opererer Atlantic Airways på denne ruta. Før pandemien fløy Atlantic Airways også tur/retur BGO et par dager i uka i sommersesongen.

    London Heathrow (LHR)

    Widerøe har tidligere forsøkt seg på Stanstead (STN), men fra 18. juni ser det ut til at det er Heathrow (LHR) som gjelder. Nå i sommer flyr Widerøe på LHR noen få dager i uka, men fra 18. august av er planen å fly seks dager i uka. Det er E190-E2-fly som skal brukes på denne ruta.

    Tidtabell:
    Ma, ti, on, to, fre, sø:
    1710 Flesland--Heathrow 1820
    1900 Heathrow--Flesland 2210

    Lø:
    1055 Flesland--Heathrow 1205
    1250 Heathrow--Flesland 1600

    Sø (i tillegg til rute som er lik hverdager):
    0835 Flesland--Heathrow 0945
    1035 Heathrow--Flesland 1345

    Returen fra Heathrow er stort sett for sein til at man kommer seg noe annet sted enn til Bergen. Slik sett er returen noe ugunstig for dem av oss som ikke har Flesland som hjemmelufthavn. Utreise kl. 1710, derimot, er kanskje hakket mer behagelig for alle som bor i Widerøe-land, ikke bare Bergen.

    Alicante (ALC)
    En klassisk 'sydendestinasjon'.
    Bergen (BGO)--Alicante (ALC) WF222
    – lørdager kl. 08:35 (ankomst 12:15)
    Alicante (ALC)--Bergen (BGO) WF223
    -- lørdager kl. 13:05 (ankomst 16:40)
    Oppstart er 4. september.

    Flesland som Widerøes hovedbase
    Widerøe melder at de overfornevnte flyvningene og generell oppbygging på Flesland over de siste årene, særlig ned stasjoneringa av E190--flyene på BGO, befester nettopp denne flyplassen til Widerøes hovedbase og flytter tyngdepunktet fra Nord-Norge til Sør-Norge. Mer om dette i pressemeldinga.

    Eurobonus
    Widerøe er mer gniene enn SAS når det gjelder opptjening av Eurobonuspoeng. Sånn sett vil det ikke lønne seg å fly Widerøe om det er bonuspoengene man er på jakt etter. Widerøe har en flat opptjeningsstruktur. Uansett hvor du flyr er inntjeningen den samme, kun bilettkategorien avgjør:
    • Economy Light: 100 grunnpoeng
    • Economy: 250 grunnpoeng
    • Flex: 750 grunnpoeng
    • Full Flex: 1000 grunnpoeng
    Gull- og diamantmedlemmer i Eurobonus får 25 % flere bonuspoeng hos Widerøe (som hos SAS). Til sammenligning kan du se hvordan Eurobonus-opptjeningen er hos SAS her.
     
    Last edited: 01. juli 2021
    Onico, Upsaker, OttoL and 6 others like this.
  2. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    2,107
    Likes mottatt:
    2,795
    Bonuspoeng:
    113
    Sjekket denne da det kom opp i nyhetsfeeden her om dagen. Da var det ledige bonusbilletter til FAE på jomfruturen i høst og hjem på mandagen etter. t/r i "SAS Plus" for 30000 poeng, evt 20000 med Fly Premium
     
    Sunnfjordingen and Kristian like this.
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    9,822
    Likes mottatt:
    42,653
    Bonuspoeng:
    293
    BGO som Widerøes (verdens) navle ..
     
    Sunnfjordingen and Kristian like this.
  4. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    5,082
    Likes mottatt:
    23,864
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det kan du si, i alle fall når vi snakker om den kommersielle driften av Widerøe. Bodø og Tromsø vil nok fortsatt utgjøre viktige faktorer i anbudsrutenettet (selv om det er en del slike ruter både ut av Flesland, Værnes og Gardermoen).
     
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    3,996
    Likes mottatt:
    10,949
    Bonuspoeng:
    183
    Ejo litt interessant at mye av dette skyldes at SAS avviklet en del av rutenettverket da de kvittet seg med Fokker 50 og overførte det til Widerøe for rundt 10 år siden. Blir spennende å se hva slags flåteplaner (Som visst havnet i skuffen 12 mars i fjor) som etter hvert blir hentet frem igjen, men E2 og Q-400 er jo åpenbart bedre for disse rutene enn det SK, DY og nå Flyr har for hånden... Widerøe er jo også ett av få fylselskap som har ansatt nye både i snuten og i kabinen. De fleste henter jo bare folk tilbake fra permisjon,
     
    Sunnfjordingen and Eddie47 like this.

Del denne siden