Wien

Tråd i 'Reisemål' startet av DanH, 26. des 2017.

  1. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Etter en liten justering på en CT-tur i mars 2018 har vi nå ca. et døgn i Wien, og jeg lurer litt på hvor vi bør bo og hva vi bør gjøre. Jeg har ingen erfaring med Wien fra tidligere.

    Det bør være barnevennlig (for en treåring) og tilgjengelig i forhold til transport til/fra flyplass og sentrum/aktiviteter. Vi lander på VIE en fredag kl. 16:05 og flyr videre lørdag 17:40.

    Jeg har én gratis overnatting via hotels.com verdt USD170 og en til USD205, så et budsjett ca. rundt der hadde vært perfekt.


    Jeg fant ingen dedikert Wien-tråd, hvis det viser seg at jeg bare er udugelig på å søke er det fritt frem for en mod å flette denne tråden inn i en annen.
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Vi har bodd på hotellet på flyplassen.
    Personlig liker jeg det på korte opphold, slipper å drasse kofferter rundt og kommunikasjonen til sentrum er som regel bra.
    Hotellet er er helt ok 4 stjerners hotell.
     
    Travellingalf and DanH like this.
  3. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk du over 24 timer stopp på en CT?
     
  4. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Høres kurant ut, men ser at man kan sjekke inn og levere bagasje i sentrum så tror nok vi ønsker oss et hotell i sentrum.
    wien city center.png

    Et alternativ er Hilton Vienna, der kan jeg booke junior-suite inkl. loungetilgang og gratis avbestilling for 2400. Litt over hva jeg så for meg men frister med umiddelbar nærhet til togstasjonen. Noen som har erfaring med dette hotellet?

    Ja jeg gjorde visst det. Var veldig usikker på om det ville gå, så tenkte å gjøre et forsøk på dagen i dag i håp om å treffe på en svenske (ref. annen tråd om at CT-telefonen betjenes av svensker i disse juletider). Han jeg pratet med snakket engelsk men med veldig svensk uttale (jeg spurte aldri om han var svensk), og det virket ikke som at det var et problem i det hele tatt av det var mer enn 24t til neste flyvning.
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Har du dobbeltsjekket hva du har blitt belastet for reisen? Dette er jo i prinsippet eneste regel ingen har fått unntak for..
     
  6. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen endring på poeng-prisen. Mdn jeg ser nå at de ikke har kreditert og trukket poengene på nytt som jeg mener å huske de har gjort før. Får følge med på det og eventuelt ringe inn igjen for å endre tilbake..
    Det ble 11kr rimeligere avgifter per hode.
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Ahaa.. fikk du endring pga kansellring eller tilsvarende? Det kan jo forklare hvordan det gikk til..
     
  8. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Nei. Jeg ringte bare inn og spurte om det fantes en direkteflight på lørdagen. Det gjorde det jo ikke men han sa det fantes en på fredagen. Så undersøkte han om det gikk en flight videre til MRU på fredag (som det heller ikke gjorde) og da foreslo jeg en overnatting i Wien, noe som gikk helt fint.

    Det jeg mente med kreditering er at tidligere når jeg har endret på en CT-bestilliing har dette kommet opp i Eurobonus-oversikten (det gjør det altså ikke nå):
    Screenshot_20171226-234141.jpg
     
    Upsaker and Chrisbgg like this.
  9. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Wien er en gammel keiser-by så det er mye interessant arkitektur og historie. Avhengig av hva dere er interessert i så klart, men det skal ikke være noe problem å gjøre unna noen timer der. Kommer vel an på hvor mye dere ønsker å dra med en 3-åring på også ;)

    Litt på siden. Ser dere skal til Mauritius. Kunne du skrevet litt om hva dere har booket og når (evt i en egen tråd)? Jeg har sett litt på det samme, men har ikke funnet så mye tilgjengelig. Austrian dere flyr med?
     
  10. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    Har også bestilt til MRU med Austrian (reiser om et par mnd).
    Dette er en sesongrute (772 med biz/eco). I følge ExpertFlyer så går den:
    VIE-MRU 18.1-3.3 på tor/lør (OS017)
    MRU-VIE 19.1-4.3 på fre/søn (OS018)
    Vi bestilte i juni(?) med en CT (90k poeng og ca 3900,- i avgifter per pax). BGO-CPH-VIE-MRU t/r.

    Hotell ble bestilt i desember (helpensjon med 2 valgfrie restauranter og bar inkludert). Leiebil til Ca 2k for 5 dager (type liten...). Expedia/Viatrumf ;)
     
    Markal liker dette
  11. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Takk. Så denne ruta går kun januar-mars? Det forklarer laber tilgjengelighet når jeg søkte på høsten :confused:
    Da får jeg vurdere nyåret 2019 tenker jeg.
     
  12. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Du er vel inne på noe på slutten der om at vi har med en treåring, så, mulig vi gjør det veldig enkelt med en rolig morgen og så et besøk i et lekeland eller byvandring eller lignende. Kommer vel litt an på vær og humør. Turen innom Wien er mest for å slippe å fly OSL-MUC-VIE med korte connections før turen videre til MRU. Dette er også grunnen til at jeg (foreløpig) har booket oss inn på Hilton Vienna som ligger omtrent vegg-i-vegg med togstasjonen i sentrum. Noen som et om vi kan belage oss på å spise middag i loungen der?

    Jeg la forøvrig ut litt info om flyvningene her.
     
    RoadKing and Markal like this.
  13. snartur

    snartur Medlem

    Innlegg:
    215
    Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    Beklager at jeg bryter meg inn i tråden. Jeg skal til Amsterdam i mars, og fant ut at det var litt for lettvint å dra direkte, når jeg for eksempel kunne få et stopp i Wien på kjøpet. Lander ca 12 og drar videre kl 20

    Hva gjør jeg for å få maksimert "wienerfølelsen" på noen timer? Gjerne et forslag til en klassisk konsert, eventuelt en restaurant med levende musikk. Det meste jeg finner foregår, naturlig nok, på kvelden. Le Ciel på Grand Hotel har for eksempel Michelin-stjerne og tilsynelatende bra lunsjtilbud, men ingen musikk før til kvelds. Noen som har prøvd den?
     
  14. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    Nærmer seg tur via VIE, der vi har 5:45t mellomlanding. Bør vel være mer en god nok tid til en lunsj i Wien?
     
  15. ortega

    ortega Medlem

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    142
    Bonuspoeng:
    33
    Hvis du er glad i svineknoke så var det veldig bra stemning på Schweizerhaus da jeg var der (på sommeren)
     
  16. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    Schweinshaxe & øl er noe av det bedre jeg spiser!
    Ser dog ut som det er stengt til 15.03...
    Mulig det blir en kort sightseeing (om 5:45 tillater det?)
     
  17. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    Lett synlig og tilgjengelig på Haubtbahnhof
    3F2EFAB8-95E7-431E-8D5E-1DFD74E89FF1.jpeg
     
    DanH liker dette
  18. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Oh yeah! Har en tur til Hamburg i juni og en til Munchen i juli, da blir det haxe. :D
     
  19. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,414
    Bonuspoeng:
    183
    Som nevnt i Budapest tråden så skal jeg og 2 andre i guttegjengen min ta en tur til Wien. Dette blir reisens endepunkt. Vi vil være i Wien 23.-26.06 hvor den 25. Juni vi skal feire bursdagen til han ene kameraten min.
    Hva gjør man i Wien?

    Vi er alle historienerder så der er nok Wien et ypperlig valg av by.
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Ta en kikk på:

    https://www.wien.info/en

    https://shop.lonelyplanet.com/products/pocket-vienna-travel-guide-2

    "Jammen Edvard, det er jo info som alle kan lese på Internet – jeg vil ha de lure inside-tipsene fra gjengen på InsideFlyer forumet."

    Min erfaring: Foruten noen gode anbefalinger på restauranter, så er forslagene om aktiviteter her på forumet ganske ensformige og preget av en viss stil og flokkmentalitet fra Kongeriket.

    Reisebrev er flotte for inspirasjon og det finnes mye god info i de ulike trådene for destinasjoner, men helt åpne spørsmål som "hva skal jeg gjør i New York?" tror jeg gir lav kvalitet på resultat ift. å følge magefølelsen i egen research online.

    Dette rådet var ment for deg og andre som er unge og nye på loffing rundt om i verden. La de gamle ringrevene løpe i sporene til hverandre – de trives best slik.

    Legg inn litt tid og jobb på Google og bøker, få en viss oversikt og noen preferanser først – så lufte alternativ om Wien og Budapest for tilbakemelding. Airbnb har meget bra utvalg og priser i Budapest.

     

Del denne siden