Zurich tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av tommy777, 17. okt 2013.

  1. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Zurich er en by jeg besøker rimelig ofte, så jeg starter en tråd om Zurich

    Ikke den billigste byen, men jeg trives veldig godt der.

    Til og fra flyplassen

    Toget er enkelt og greit og det tar helt ned til kun 11 minutter fra flyplassen til sentrum. Togstasjonen ligger litt oppi byen, men man spaserer lett til de fleste hoteller som ligger 5-15 minutter unna. Du kan også ta trikken. Toget er lattis billig, koster kun 3.30CHF en vei.

    Taxi er relativt dyrt og koster fra 50-70CHF en vei avhengig av hvor du bor

    Hoteller.

    Jeg har lagt ut tester av to hoteller allerede:

    Sheraton Zurich Neues Schloss: http://bonusfeber.no/sheraton-zurich-neues-schloss-hotel/

    Kan anbefale på vinteren, men siden de ikke har funksjonabel AC, var det fryktelig varmt på sommeren

    Park Hyatt Zurich: http://bonusfeber.no/park-hyatt-zurich/

    Best i byen, men dyrt. Ta en tur i lobbybaren dersom du ikke bor der. Herlig stemning. Ett av mine topp 10 favoritter i verden

    Test på gang av:

    Zurich Marriott Hotel: http://www.marriott.com/hotels/travel/zrhdt-zurich-marriott-hotel/

    Priser er bedre der og kanonbehandling av eliter. Flott klubb med kjempefrokost og åpen bar på kvelden. Liten spasertur ut av sentrum opp en bratt bakke, men flott utsikt

    Renaissance Zurich Tower: http://www.marriott.com/hotels/travel/zrhbr-renaissance-zurich-tower-hotel/

    Flunka ny eiendom med kanonrom og bra priser. Ligger rett ved en stasjon, så enkelt å komme seg rundt. Trivdes godt der, men lite rundt hotellet. Loungen var konge. Ble ett par pils der. Flott utsikt

    Restauranter:

    Swiss Chuchi. Ost, raclette og det kjøret for alle penga. Maten er konge, men hold deg unna lokal vin ;)

    Partay

    På sommeren er baljene på elva konge. Mat, drikke, dans, tjo og hei. Kan bli fullt, få hotellet til å ordne deg inn

    Barfussbar og Bauschanzli er de store

    Del gjerne din Zurich erfaring
     
    NoLimit, Stuttfeiten, Avixlo and 4 others like this.
  2. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Noen tips til hva som bør oppleves i Zurich for en førstegangs besøkende?
     
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Når på året reiser du?

    Jeg liker å bo i sentrum tasse rundt i byen, Jeg kan tasse rundt Altstadt i timesvis. brosteinsgater på begge sider av elven med tonnevis av små butikker, bakerier mv.

    Jeg er ikke akkurat noe museumsgjenger, men Beyer klokkemusem har en av verdens største samlinger.

    UBS Polybahn er en liten bane som går en kort distanse. Skikkelig gammel og kul bane som er verdt en tur.

    Ellers er jo en tur på Lake Zurich veldig trivelig, men det er vel kun tilgjengelig fra mai og ut september
     
  4. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Første helgen i Januar, så det blir nok ingen tur på Lake Zurich, hehe. Men takk for tips :)

    Hotellet blir forøvrig Sheraton Zurich Neues Schloss
     
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Flott hotell, men standardrommene er litt små. Du vil på den tiden av året forhåpentligvis ikke ha noe problemer med at rommet er for varmt ;)
     
  6. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe nei, jeg leste reviewen din først. Satser på de ikke har problemer med varmen når jeg er der :D
     
  7. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har min første tur til Zurich i februar. Ren MR tur for å nå challenge, og etter ferietur er vel det beste grunn for reise?

    Men hva kjøper man med fra Zurich? Jeg har tenkt å returnere med et hjul med Gruyere. Men hva annet er typisk Sveits/Zurich. Finnes det noen spesiell vin eller brennevin som bør smakes? Hva er det av andre matretter som anbefales (ikke søtsaker)?
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Krydderbrennevin (kreuterlikör). Vær klar over at enkelte er over 60% og rammes av narkotikaparagrafen.
     
    Stuttfeiten and Edin like this.
  9. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har tenkt meg en tur til Zürich i slutten av Mars 2020 i forbindelse med min tur til Milano for å besøke en venn av meg der.

    Siden jeg ikke hadde besøkt Sveits eller Liechtenstein før så fikk jeg lyst til å gjøre det og routingen ned blir med SAS via København og da er jeg i Zürich 09:40
    (Btw, foreløpig plan er å reise perioden 30.03-02.04 men lurer litt på 22.03-26.03 istede)
    Jeg tenker å bli i Zürich i 24t eller 48t (avhengig av datoene jeg velger) før jeg reiser til Vaduz.

    Hva er beste reisemåte til Vaduz som går kjappest? Har funnet tog+buss på 5t..

    Hvor i Zürich bor man for en billig penge?
    Og for en førstegangsreiser til Zürich, hva gjør man i byen på et kort opphold? Åpent for alle tips!
     
  10. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    I følge Google Maps tar kollektivt ca. like lang tid som med bil. Bare pass på at du ikke blir stuck der på ettermiddagen; ikke akkurat verdens mest spennende sted.

    Var bare på snarvisitt når jeg var i Zürich og vandret bare litt i gamlebyen. Men det er et dinosaurmuseum i Aathal like utenfor, da :p
     
    Stuttfeiten and Avixlo like this.
  11. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenkte jeg ikke skulle bruke allverdens med tid der ja. Er kun hovedsaklig for å samle land
     
  12. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var da også i Liechtenstein på min interrail for 10 år sida :)
    Så vidt jeg husker tok jeg tog til Feldkirch i Østerrike og buss derfra. På retur dro jeg til Sargans i Sveits og tog videre. Vil tro det er Sargans som er mest aktuelt sted når man drar fra Zürich
    Ikke fryktelig mye å gjøre i Vaduz, men artig å ha vært der. Slottet til prinsen av Liechtenstein var severdig så vidt jeg husker.
     
    Avixlo liker dette
  13. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har jeg bestilt fly til Zürich slik at jeg også får besøkt byen. Men denne gangen skal jeg kun overnatte der i en natt så da lurer jeg på hvor i Zürich man pleier å overnatte? Tenker et budsjett for 1000lr natta så mindre enn det hadde vært supert. Tenker ikke hostel denne gangen
     
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Fryktelige priser i den byen. Ibis har jeg bodd på en gang, men det er 10 år siden da jeg var student. Det var greit priset rett ved bybanen. Sjekket såvidt og de ligger iallfall på rundt en tussing i tiden som kommer, men det er jo avhengig av når du skal dra.

    Ser også over at du over har skrevet om Vaduz, men jeg vil på det sterkeste anbefale å ta toget sørover i retning Ticino eller vestover til for eksempel Luzerne. Fantastisk flotte områder :)
     
    Avixlo liker dette
  15. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som vet hvordan kortbruken er der? Bør jeg ta ut kontanter?
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Tipper du berger bra med kort på alle stedene jeg.
     
    Avixlo liker dette
  17. Trykkern

    Trykkern Medlem

    Innlegg:
    230
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    28
    Hvordan er Zurich å reise til nå? Og er det en plass 2 barn (9 og 11) vil trives i en langhelg?
     
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Spielhaug liker dette
  19. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,399
    Bonuspoeng:
    183
    Vi var der nyttårshelgen med våre to (8 og 10) og hadde det supert.

    Mange fine steder å spise med barn.
    Marriott var supert, fin pris for suite.

    https://insideflyer.no/forums/posts/335914/

    K
     
    Trykkern and Edvard like this.
  20. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,443
    Likes mottatt:
    29,501
    Bonuspoeng:
    183
    Blir muligens en tur til uka. @tommy777 , er det fortsatt Park Hyatt som gjelder eller kommet noe nytt de siste årene? Hva med rooftops?
     

Del denne siden