Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Vår danske kollega John Christensen har vært på helikoptertur fra Las Vegas til The Skywalk i Grand Canyon. Vi har oversatt anmeldelsen hans til glede for våre norske lesere.
Er du i nærheten av eller i Las Vegas, kan du få en enestående opplevelse på The Skywalk – en glassbro 1300 meter over Colorado-elven. Kombinerer du dette med en helikoptertur, blir opplevelsen enda bedre!
Under et opphold i Las Vegas benyttet vi sjansen til å besøke The Skywalk på sørsiden av Grand Canyon. Helikoptertur ble booket gjennom Grand Canyon Tour Company. Prisene avhenger av når på dagen du ønsker å dra og starter på 470 dollar, eller rundt 4700 kroner. Opplevelsen er imidlertid vel verdt prisen.
Les også: Vi tester The Venetian Resort Las Vegas
Transport fra hotellet var inkludert i prisen og vi ble hentet av en lang limousin som kjørte oss direkte til heliporten på flyplassen i Las Vegas. Vi var fire personer som skulle dra og i tillegg for piloten, fylte vi da nesten opp en Eurostar som har plass til fem passasjerer pluss pilot.
Transport fra hotellet var inkludert i prisen og vi ble hentet av en lang limousin som kjørte oss direkte til heliporten på flyplassen i Las Vegas. Vi var fire personer som skulle dra og i tillegg for piloten, fylte vi da nesten opp en Eurostar som har plass til fem passasjerer pluss pilot.
Hele turen ble filmet med et kamera som er fastmontert under helikopteret og vi kunne etter turen kjøpe filmen på DVD. På denne videoen var også lydsporet av pilotens samtaler med bakkekontrollen samt våre interne samtaler, passasjerer og pilot imellom, og ikke minst våre begeistringsutbrudd.
Flyturen
Plutselig var vi i luften og på veien kom vi over Hoover Dam, som leverer strøm til bl.a. Las Vegas. Deretter inn over Arizona og frem til Colorado-elven, som vi fulgte gjennom kløften med fjell på begge sider.
Etter en god halvtime gikk vi inn for landing i Grand Canyon West Airport (GCW), 1471 meter over havet. Flyplassen eies og drives av Hualapai-stammen og ligger i Hualapai Indian Reservation.
Min kone og jeg ble satt av mens det andre paret fortsatte til en champagne-brunch nede i kløften ved elvebredden.
Vi gikk av mens rotoren slo over oss, akkurat som man ser på film. Vi ble tatt imot av guiden vår, som var amerikansk urfolk-opprinnelse. Han kunne fortelle mange interessante historier om det gamle indianerområdet, mens han kjørte oss til The Skywalk.
The Skywalk
Skywalken er konstruert som en U-formet metallkonstruksjon. Fem lag klart glass med 1,5 cm tykkelse danner gulvet, som til sammen kan bære fem tonn pr. m². Glasset er spesialprodusert i Tyskland.
Vi måtte trekke beskyttelsesposer under skoene for å ikke ripe opp glasset, før vi gikk ut for å nyte utsikten. 1300 meter ned mellom benene er en interessant opplevelse. Luften var krystallklar og himmelen blå. Guiden fortalte oss at vi kunne se 186 km mot venstre og mot høyre var sikten så lang som 260 km. Unektelig store avstander og en storslått natur.
Der ble tatt en del bilder mens vi balanserte på klippekanten uten rekkverk, hvor der var 1,3 km ned. Det gjør man kun når der er helt vindstille og på eget ansvar, men det ble flotte bilder.
Så fikk vi beskjed om at det andre paret skulle til å lette fra bunnen av kløften, og vi kjørte de fem minuttene det tok til heli-paden. Vi ventet to-tre minutter før vi ble plukket opp, igjen med spinnende rotor. Turen gikk så tilbake mot Las Vegas.
Viva Las Vegas
Da vi nærmet oss byen ble Viva Las Vegas med Elvis Presley spilt i våre hodetelefoner og vi sang med alle sammen. Helikopteret tok en stor venstresving og fulgte The Strip fra nord til sør, hvor flyplassen ligger. Etter landing var det mulighet for å ta bilder foran helikopteret sammen med kapteinen. Turen gikk så tilbake til hotellet i den lange limousinen og vi var en stor opplevelse rikere.
Foto: John Christensen
Legg igjen en kommentar