Test: Hvordan er SAS Go på langdistanse?

Test: Hvordan er SAS Go på langdistanse?

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

For ett år siden åpnet SAS sin nye direkterute fra Oslo til Miami med fire ukentlige avganger. Det er allerede blitt redusert til kun en ukentlig, men hvordan er SAS Go på langdistanse?

De siste årene har SAS oppgradert kabinen på alle sine langdistansefly, bortsett fra ett. Nå er de også i gang med å oppgradere kortdistanseflåten. Vi har fløyet direkteruten fra Oslo til Miami for å vise hva du kan forvente i SAS Go på langdistanse.

Har du ikke sett den nye kabinen enda kan du få en god innføring i denne videoen:

Eller du kan bla deg rundt i flyet med Cabin Street View.

Innsjekk

Jeg ankom Gardermoen 1,5 time før avgang og selv om jeg ikke skulle sjekke inn bagasje, stilte meg i innsjekkingskøen for SAS Plus, Business og Star Alliance Gold-kunder. Det var nemlig ikke mulig å sjekke inn i appen. Det var ikke så mange mennesker foran meg i køen, men sakte gikk det uansett. Jeg så fort at jeg skulle gått i den vanlige køen, men på det tidspunktet hadde jeg kommet for langt. Kanskje har jeg vært heldig, men jeg har aldri brukt mer enn et par minutter i samme kø tidligere. Til gjengjeld var fast tracken nesten folketom, så der var jeg gjennom på null komma niks.

Les også: Bli med inn i den nye SAS-loungen

Boarding

Lite kø i passkontrollen denne morgenen Foto: Jørgen Upsaker

Boarding skjedde fra gate F16 som vil si at man må gjennom passkontrollen først. Da jeg passerte 40 minutter før avgang, kl 09.15, kunne jeg gå rett gjennom. Priority boarding startet i det sekundet jeg rundet hjørnet ved gaten, som er veldig ukoselig da det pågår omfattende ombyggingsarbeider. Så å si ingen kø eller trengsel ved ombordstigning. Det hjalp nok litt at flyet ikke er mer enn ca 1/3 fullt.

Sete 32H

Bakre økonomikabin i A330-300 Foto: Jørgen Upsaker

Den nye kabinen til SAS fremstår fortsatt som ny og moderne, selv i de gamle langdistanseflyene. Jeg syns de grå setene, blå gardinene og lyse treveggene gjør seg sammen.

2-4-2-konfigurasjonen gjør det ypperlig å reise to sammen Foto: SAS

Setene er myke å sitte i og kan lenes nok tilbake for at du skal ha en behagelig reise. I setet finner du pute, pledd, headset og en flaske vann. I hver seterygg finnes en USB-kontakt og mellom hver toseter er det et vanlig strømstikk.

Underholdning om bord

Underholdningssystemet er også relativt omfattende. På denne flyvningen var det 70 filmtitler og 64 episoder av diverse tv-serier. Men det må definitivt trekkes for å ha bare 1-4 episoder av hver serie.

For de spesielt interesserte av oss finnes en egen kategori kalt SAS TV. Her finnes blant annet korte videoer av SAS’ destinasjoner, maten og drikken ombord, interiørvalg og en tur inn til SAS Operations.

Skjermen i seg selv er skarp og fin, og min subjektive mening er at den er enda mer responsiv enn tidligere. Musikkutvalget er heller snevert, her finnes åtte timeslange mikser av forskjellige sjangere.

I barneavdelingen er det syv filmer, åtte tv-episoder og syv spill. For voksne er det 16 forskjellige spill å velge mellom.

Første servering

Hovedserveringen bestod av kyllingbryst i barbequesaus med ris og brokkoli. Ved siden av er det en grønn salat og brød. Smøret til dette var ikke smørbart før etter at hovedretten er fortært. Til dessert var det en sjokoladeganash.

Salaten var crispy og frisk, pluss for at det følger med olivenolje i en porsjonspakning. Kyllingbrystet hadde var ikke tørt og hadde god smak, selv om barbequesaus ikke er min favoritt. Selv brokkolien hadde fin konsistens. Ganeshen var luftig og god, ikke kvalmende som jeg syns det fort kan bli. Emballasjen sier at måltidet skal veie 250 gram, men det er ingen gedigen porsjon man blir servert her.

I SAS Go får du én alkoholfri drikke til måltidet, samt kaffe og te. Resten må du betale for selv. En ganske stor kontrast til for eksempel British Airways hvor det er fri flyt i alle klasser.

Andre servering

Andre servering startet omtrent to timer før landing. Den bestod av Polarklämma med ost, som ikke må forveksles med en polarrull, og en sjokoladebit.

Til dette ble det også servert en juice bestående av eple og stikkelsbær. God var den også.

Polarklämman er ikke superspennende, men for meg funker den veldig bra som et lite mellommåltid. Den mørke sjokoladen var en hyggelig avslutning på en av de bedre serveringene jeg har fått i økonomiklasse.

Ankomst

Airshow en route Miami

Omtrent en halvtime før touchdown ble kabinen klargjort for landing. Innflyvningen foregikk sydover langs kysten før vi svingte inn over land like sør for Fort Lauderdale International Airport. Vi fløy videre nedover over land og landet fra nord i strålende solskinn og 34 grader, omtrent ti minutter før rutetid.

Immigrasjon

Vi landet kvart på to og var ute av flyet ti minutter senere. Seks minutter etter det var jeg ved APC-kioskene hvor det ikke var antydning til kø.

Disse selvbetjeningsautomatene kan man benytte hvis man har ESTA og har vært i USA med passet sitt tidligere. De var det mer enn nok av, så etter et par enkle spørsmål fikk jeg en kvittering jeg leverte fra meg til en kontrollør. Det tok til sammen under 15 minutter fra jeg gikk av flyet til jeg hadde kommet gjennom immigrasjonen. En stor kontrast til forrige gang jeg landet på LAX og det tok en evighet både å lever fra seg immigrasjonspapirene og tollpapirene for å komme seg ut av flyplassen.

Les også: I dag åpnet SAS direkteruten mellom Oslo og Miami

Oppsummering

SAS leverte et solid produkt til en fornuftig pris. Denne SAS Go-billetten kostet 4261,- og er en av de billigste langdistanseflyvningene som gir mest poeng. Sammen med Los Angeles, San Francisco, Hong Kong og Tokyo gir Miami-ruten 4500 poeng hver vei i tillegg til eventuelle tilslutningsfly. Har du gull-, diamant- eller pandionkort i tillegg kan du legge 25% på dette. Betaler du med et SAS Mastercard Premium får du 25 poeng per hundrelapp brukt på SAS.no.

Det må trekkes for å være gniene på drikke både med og uten alkohol, men ellers har hele turen levert over forventningene. Det finnes dog en SAS-rute det er inkludert alkohol i Go. Japanske regler krever at alt skal være inkludert, så her får man tre enheter. Til gjengjeld er det fastpris på oppgradering via PlusGrade, også på grunn av japanerne. Det hjelper veldig å ha både ledig sidesete og en egen fireseter som seng, men av erfaring syns jeg det er ypperlig med 2-4-2-konfigurasjonen i Go. Kabinen holdt en behaglig temperatur hele tiden så bukse og genser var passe bekledning.

 

Oversikt

Fordeler

God mat
Hyggelig betjening
God poengopptjening
Strøm og USB i setene

Ulemper

Ingen gratis alkohol
Få episoder av tv-serier på IFE
Få direkteavganger fra Oslo

Serivice

Underholdning

Kabin

Mat

Verdi

Overall Rating

Konklusjon

Det er lite å sette fingeren på i SAS Go. Når du får oppleve den nye kabinen, er heldig med maten og kabinpersonalet er det vel verdt å reise direkte til Miami for drøye 4000,-. Desverre er det kun én ukentlig direkteavgang til og fra Oslo.

4.6

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *