InsideLook: Garuda Indonesia Airbus A330neo

Garuda Indonesia Airbus A330neo

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Garuda Indonesia sin nyeste flytype, Airbus A330-900neo, ble først tatt i bruk på ruten mellom Denpasar og Amsterdam i oktober. Våre kollegaer i InsideFlyer.nl fikk være med på en liten omvisning mens flyet sto på bakken i Amsterdam.

Airbus A330neo er en oppdatert utgave av Airbus A330. Den er lett gjenkjennbar med sine karakteristiske cockpit-vinduer og nye winglets. Den oppdaterte utgaven yter bedre og bruker mindre drivstoff, takket være helt ny motorteknologi. Garuda Indonesia sitt første fly av denne typen brukes på ruten mellom Denpasar og Amsterdam, som også har en stopp i Medan i Sumatra på veien.

Forskjellen fra de gamle Airbus A330 er også svært merkbar om bord. Garuda Indonesia, som er et femstjerners flyselskap i henhold til Skytrax, har sammen med den nye flytypen og lansert to nye kabiner. Flyselskapet har hittil mottatt to av totalt 14 fly i bestilling. Etter hvert som selskapet mottar flere fly, skal den nye flytypen også brukes på London-Denpasar.

Business class

Garuda Indonesia har valgt setetypen OPAL fra STELIA Aerospace i sin nye business class-kabin. Setene i A330neo er satt opp i en «forskjøvet» 1-2-1 layout fordelt over 6 rader, slik at alle setene har direkte tilgang til midtgangen. Med bare 24 seter er det altså snakk om en ganske liten business class-kabin. Med denne typen kabinoppsett vil annenhver seterad i vindusrekken enten ha sete nærmest midtgangen eller sete nærmest vinduet, noe som vil oppleves som mer privat og skjermet.

I de midterste seteradene har annenhver seterad setene rett ved siden av hverandre, mens annenhver seterad har sete ut mot midtgangen. Seteradene med sete rett ved siden av hverandre har en justerbar skjerm mellom setene for økt privatliv.

De nye setene byr på et nytt underholdningssystem med større skjermer og betydelig bedre bildekvalitet. Setekonsollen er utstyrt med en leselampe, fjernkontroll for underholdningssystemet, USB-porter og et lite oppbevaringsrom. Bordet felles ut fra under TV-skjermen

De nye setene kan selvfølgelig legges helt ned. Siden setet feller inn i setet på raden foran når du legger det ned er det, avhengig av hvor høy du er, litt lite plass til beina.

Økonomiklasse

Økonomiklasse i Garuda Indonesias nye Airbus A330neo er innredet med 2-4-2 seteoppsett. Disse setene er levert av Recaro. Kabinen består av både brune og blå seter, og kontrasten mellom fargene får kabinen til å se fin og moderne ut.

Setene byr på ganske godt med benplass, selv for en person som rager 1,95 meter over bakken. Setene er også ganske brede, og putene er myke og komfortable. Nakkestøtten er justerbar og kan brettes inn mot midten av setet. Alle setene er utstyrt med fotstøtte.

Vil du ha tilnærmet ubegrenset med benplass bør du gå for setene ved nødutgang.

Garuda Indonesia økonomiklasse

Også i økonomiklasse er underholdningssystemets skjermer blitt oppgradert, både i størrelse og bildekvalitet.

Garuda Indonesia økonomiklasse

De nye flyene er også utstyrt med trådløst nett, som er gratis for direktemeldingstjenester som WhatsApp eller iMessage. Du kan også kjøpe forskjellige pakker for full internettilgang.

London – Denpasar neste år

Selv om Garuda Indonesia planlegger å sette inn flytypen på London-ruten i nær framtid, er flyselskapet kjent for ofte å gjøre ruteendringer og flybytter på kort varsel. Vi håper likevel flyselskapet ikke gjør noen endringer på disse rutene, slik at våre lesere får mulighet til å prøve ut den nye kabinen neste år.

Denne artikellen ble først publisert av The Flying Dutchboy for InsideFlyer.nl, og er lettere bearbeidet og oversatt til norsk.

Foto: The Flying Dutchboy

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *