Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Bonusfeber møtte SAS sin konserndirektør for salg og marketing på flyet hjem fra Hong Kong. Her fik vi en prat om SAS-produktet, deres rolle i markedet, nye kabiner og om det virkelig kan bli gratis å fly i fremtiden. Møt nordmannen Eivind Roald i en eksklusiv samtale med Bonusfeber. Han løfter også på sløret for hva man kan forvente ombord på de kommende Airbus A320neo-flyene som blir levert fra neste år og utover.
Åpningen av ruten til Hong Kong er en milepæl
Roald er tydeligvis både stolt over og glad for at SAS nå kan åpne den nye ruten fra Stockholm til Hong Kong. Denne ruten er en milepæl for SAS og markerer at det nå satses på fremtiden fremfor å overleve den historiske krisen som selskapet har vært gjennom de senere år.
Se videointervju her:
«Vår nye Business Class matcher andres First Class»
SAS sine nye Business Class kabiner er en stor satsning for SAS og Eivind Roald forteller at under utviklingen av disse nye kabinene har det vært stort fokus på at det skal være et «kontor i luften» for forretningsreisende, som dermed kan være mest mulig effektive. Han er tydelig stolt av produktet og mener at SAS har en av de beste Business Class-kabiner på markedet, som nærmest er på høyde med enkelte selskapers First Class.
SAS Plus er kommet for å bli
Eivind Roald innrømmer at det kan være en viss kontrast mellom Business Class på langrutene og så forbinde til SAS Plus produktet i Europa. Han understreker dog at SAS Plus er kommet for å bli. Der er ingen planer om at gjeninnføre Business Class på kortrutene. Kundenes etterspørsel er ganske enkelt ikke etter det produktet lenger. Han forteller dog at SAS fortsatt vil utvikle SAS Plus produktet, ikke minst med nye services på jorden. For eksempel satses det på flere Café Lounges og ikke minst nye digitale løsninger.
Han understreker at hovedparten av SAS-rutene har en rimelig begrenset flytid og at det derfor ikke er samme behov for Business Class som i andre markeder.
Kortrute-kabinene blir oppgradert
Til Bonusfeber avslører Eivind Roald at passasjerene på kortruteflyene fra neste år vil kunne oppleve nye kabiner også. Med introduksjonen av de nye Airbus A320neo fly, så vil kabin-designet få en oppgradering og dermed vil kortrute-flyene sine kabin-innredninger være i samme stil som de nye kabinene på langrutene. Det vil naturligvis være en lang prosess å introdusere et nytt kabin-design og det vil skje i forbindelse med innfasingen av nye fly.
Det kan bli gratis å fly
I fjor uttalte Roald til norsk presse at det i fremtiden kan bli gratis å fly. Det er naturligvis en ganske ambisiøs påstand som vi gjerne vil utfordre ham litt på. Han innrømmer at den uttalelsen aldri var ment som at det skulle være gratis på alle avganger og alle seter, men at han stadig står ved uttalelsen. «Flybransjen er meget konservativ og behøver nytenkning» sier han. «Sammenlign det med Spotify, som også ble introdusert som et gratis produkt, men hvor sponsorer og annonsører betalte kostprisen på vegne av forbrukeren. Hvorfor kan vi ikke også benytte oss av slike modeller i flybransjen?» spør han retorisk. Roald vil veldig gjerne innovere bransjen og tenke nytt. Det var dette et eksempel på. Han mener stadig det er et helt realistisk sceanario om noen år.
Se hele videointervjuet med Eivind Roald ovenfor.
Ved å klikke på denne linken kan du se del 2 av intervjuet, hvor han avslører litt om fremtiden for EuroBonus.
Intervjuet er foretatt av Flemming Poulsen, Bonusfeber.dk
Legg igjen en kommentar