Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Daniel har helt siden barndommen drømt om å bli pilot. En drøm som nå er i ferd med å gå i oppfyllelse.
Klokken er 11:30 når vi møter Daniel Juul Kyei-Ofori på Center Air sitt treningsanlegg på Roskilde Lufthavn. Daniel er uniform, siden han akkurat har hatt treningstimer i en av skolens simulatorer. Daniel byr på kaffe og inviterer oss med i en av skolens undervisningslokaler.
En høytflyvende barndomsdrøm
Daniel har hatt pilotdrømmen med seg siden barndommen. Han husker at de første tankene om en jobb i luften kom da han som barn lekte fly og løp rundt med armene som vinger og lagde motorlyder. Daniel har også bestandig vært flyinteressert og har selv reist mye i ung alder.
– Da jeg virkelig fikk blod på tann var når jeg satt på en amerikansk flyplass i Omaha, Nebraska. Det var et vanvittig tordenvær og regnet pøste ned. Tankene gikk til hvorvidt vi i det hele tatt ville komme oss av gårde og om det ville være trygt. Når pilotene kom gående var de helt avslappet, og smilte og lo. Jeg ble fasinert av deres avslappede holdning til situasjonen og ble selv veldig interessert i pilotfaget.
Framtiden kan være langt unna
Daniel er 22 år gammel og har bare tre måneder igjen før han er ferdig utdannet som pilot. Drømmen er å få jobb i et kommersielt flyselskap, hvor han for eksempel kan fly Boeing 737 med passasjerer rundt omkring i Europa. Det skremmer han ikke at han kanskje må flytte utenlands for å få sin første jobb.
– Jeg er ikke bundet av familie eller barn her i Danmark, aldersmessig synes jeg egentlig timingen er perfekt om jeg skulle flytte til utlandet. Jeg er mer enn villig til å flytte på meg hvis muligheten skulle åpne seg, for nye opplevelser og inntrykk.
To års arbeid, sparepenger og banklån
Det å bli pilot er en enorm økonomisk investering, siden man selv må betale hel utdanning til rundt en million kroner. Mange, inkludert Daniel, må derfor ta opp store lån for å gjennomføre utdannelsen. Før han i det hele tatt kunne søke hadde Daniel mange forskjellige jobber til alle døgnets tider, for å i det hele tatt få egenkapital nok til å kunne få lån.
– Jeg jobbet som vikar hos Thomas Cook, på nattklubb og i en klesforretning. Alt for å spare opp de 200 000 kronene jeg trenger for å overbevise banken. Jeg har brukt alle sparepengene mine på dette. Både før og under utdannelsen har jeg måttet spare inn der jeg kan. Jeg har for eksempel et matbudsjett på mindre enn 60 kroner per dag.
Hvis Daniel ikke får seg jobb rett etter utdannelsen innrømmer han selv at situasjonen kan bli vanskelig. Lånet skal nemlig betales tilbake, og hverken støtteordninger eller deltidsjobb vil være nok til å dekke utgiftene.
– Jeg må nok være kreativ hvis jeg ikke finner meg jobb. Jeg kjenner folk som jobber med bakketjenester på København Lufthavn, og det er nok noe sånt jeg må ty til dersom jeg ikke får jobb som pilot.
Viktig med god kjemi
Da Daniel skulle velge flyskole besøkte han flere forskjellige skoler og deltok i informasjonsmøter. Det var hos Center Air han følte at kjemien stemte. Med det mener Daniel at man finner til rette i læringsmiljøet og kommer overens med både lærere og andre elever. Dessuten var skolen beliggenhet også viktig for han den gang.
– Jeg vil anbefale alle som ser etter flyskole å bli kjent med de forskjellige skolene og miljøene. Det er en viktig forutsetning for å lære seg å fly at man er føler seg komfortabel med skolen. Da kommer resten av seg selv.
En av tingene som gjorde størst inntrykk på Center Airs informasjonsmøte var den klare strukturen i utdannelsen. Daniel liker å vite hva som skal skje, og når han forventes å ha nådd de ulike stadiene av utdanningen.
Flyselskapene rekrutterer direkte fra skolen
Flere flyselskaper rekrutterer piloter umiddelbart etter endt utdannelse hos Center Air. Ryanair er en av disse selskapene, som stadig er på utkikk etter piloter til deres voksende flåte. Skolen samarbeider også med flyselskaper som SAS, JetTime og Norwegian, og Air Greenand har en avtale om å utdanne piloter ved skolen. Dermed får man lettere en fot innenfor hos disse selskapene når man tar utdanningen hos Center Air.
– Spesielt lavprisselskapene rekrutterer nyutdannede piloter. Her kan man forbedre seg og få masse flytimer, slik at man senere kan få fly større og mer avanserte fly for andre flyselskaper. Man kan se på det som en slags næringskjede, hvor selskaper som SAS og Emirates ligger på toppen med store fly og god lønn.
Daniel understreker at som regel kun er de beste elevene som får jobb, også hos lavprisselskapene.
Den første annonseringen om bord blir et stort øyeblikk
Daniels aller største drøm er å fly passasjerer til ferier og på forretningsreiser. Han gleder seg allerede til å kunne ønske velkommen over flyets høyttalere første gang, og få lov til å bringe reisende trygd fram til reisemålet.
Daniel har fortsatt tre måneder igjen av utdannelsen. I denne perioden vil InsideFlyer følge Daniel med små videoer fra flytreningen som han produserer selv.
Du kan også følge Daniel på hans egen Instagram-profil og gjennom YouTube-kanalen hans.
Denne artikkelen ble skrevet av
Foto: Peter Krogh Frausing
Legg igjen en kommentar