Intervju: Eivind Roald om EuroBonus og SAS’ utvikling

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Intervju: Vi har i løpet av den siste uken kunne fortelle deg om flere positive endringer for medlemmene av EuroBonus her på InsideFlyer. Disse endringer rulles ut litt etter litt i løpet av året. Vi har snakket med SAS-sjefen, Eivind Roald, som blant annet har ansvar for EuroBonus og produktet som kundene har kontakt med. Se hele intervjuet her, og hør mer om hva vi kan forvente oss av både EuroBonus og SAS produktet i fremtiden.

I forrige uke kunne vi berette om at EuroBonus-poeng i fremtiden ikke ville ha en utløpsdato, hvis bare man som medlem er aktiv og tjener poeng. På mandag var nyheten at det snart vil bli mulig å «låne» basispoeng fra familiemedlemmer for å oppretholde sin status i EuroBonus.

Den røde løber var rullet ud ved check-in i Stockholm inden første afgang til Los Angeles d. 14. marts 2016
Den røde løperen var rullet ut ved check-in i Stockholm innen første avgang til Los Angeles den 14. mars 2016

Men SAS sin Executive VP og CCO, Eivind Roald kunne også fortelle oss om andre nyheter som SAS kundene kan forvente seg i fremtiden. Vi møtte ham på stranden i Los Angeles etter premiere-flyvningen fra Stockholm.

EuroBonus i fremtiden
Der har lenge gått rykter om at SAS i kulissene arbeider med «EuroBonus 3.0» eller «Loyalty 3.0» som faktisk er den korrekte arbeidstittel internt i SAS.

Eivind Roald kunne fortelle oss på InsideFlyer at det ikke vil bli snakk om massive endringer på en gang, men i stedet vil der komme løpende, mindre endringer og tilpasninger, som så rulles ut i løpet av året. Blant annet vil alle som har vært EuroBonus Gullmedlem i 10 sammenhengende år få Gull-status for livstid.

Se hele videointervjuet med Eivind Roald her:

https://www.youtube.com/watch?v=NxZ7Qw3vLP8

Nye lounger
SAS vil i løpet av året åpne en såkalt «City Lounge» i sentrum av Stockholm, hvor kundene har mulighet til å holde møter, spise en snack, bruke Internett eller lignende. Blir dette en suksess, vil dette konseptet senere rulles ut i Oslo og København også.

I Oslo vil det også bli bygget en helt ny innenriks-lounge, som skal være en høyteknologisk lounge. SAS’ mål er at loungen skal være banebrytende. Ambisjonen er å lage en av verdens mest attraktive lounger.

Flere muligheter for opptjening
Et av de områdene SAS kommer til å satse stort på i fremtiden er poengopptjeningen utenfor SAS. Det er blant annet planer om enda flere co-brandede kreditt- og betalingskort hvor man kan opptjene EuroBonus-poeng på forbruket.

Ingen endringer i opptjenings-strukturen
Ifølge Eivind Roald er der for tiden ingen planer om at endre opptjenings-strukturen når man flyr med SAS. Men det vil bli fokus på å tilby enda fler «Award Race» og kampanjer hvor man kan booste opptjeningen sin. En annen endring vi vil se er at poeng i fremtiden ikke utløper for aktive medlemmer. I dag utløper poengene 5 år etter at de er opptjent, men opptjener du poeng på flyreiser, kredittkort eller annet i løpet av året, så vil poengene stadig være gyldige. Det vil naturligvis også bety at hvis du ikke er aktiv, så vil poengene utløpe raskere end tidligere.

Forbedret «Family Pooling»
I dag er det mulig å overføre poeng en gang i måneden fra familiemedlemmer som er tilmeldt en familiekonto. Men disse overføres bare som ekstrapoeng, som da ikke er statusgivende. I fremtiden vil det bli mulig å «låne» statuspoeng fra familiemedlemmer hvis du mangler noen poeng for å oppnå eller fornye din status i EuroBonus.

Døgnservice for Pandion kommer tilbake
SAS har tidligere hatt døgnbemannet service for Pandion kunder. Det vil vil nå bli gjeninnført, slik at de beste kundene kan få hjelp uansett tidspunktet på døgnet.

Flere «trapper» av fordeler i mellom statusniveauerne
En av SAS’ planer for EuroBonus er også at kundene ikke skal oppleve de store sprangene mellom statusnivåene. Det overveies flere muligheter for å gi noen goder i trapper når man befinner seg i mellom nivåene. Eivind Roald avslører dog ikke noen detaljer om hva dette kunne bli enda, men det inngår i planene for fremtidens EuroBonus. Disse trapper vil primært gjelde for sølvmedlemmer, men også Diamond-medlemmer kan forvente flere tjenester som en del av deres status, så det blir mer tydelig at de har et høyere nivå enn gull.

Nytt IT-system for EuroBonus
I løpet av kort tid vil SAS rulle ut en helt ny IT-plattform for EuroBonus. I første omgang vil det ikke bli særlig synlig for kundene, men i løpet av året vil også designet av hjemmesiden, mobilsiden med videre bli oppdatert til noe mer tidsriktig. Den nye IT-plattformen åpner også opp for flere typer av kampanjer og andre tekniske forbedringer, som ikke er mulige nå.

Bedre gjenkjennelse av status-passasjerene hos kabinpersonalet
I løpet av våren vil alle kabinansatte hos SAS bli utstyrt med iPads som vil gi dem bedre muligheter til å se opplysninger om passasjerene. I løpet av året vil disse mulighetene bli flere og flere, med det mål at kabinpersonalet får opplysninger om for eksempel forsinket bagasje, forsinkelser i avganger eller andre uregelmessigheter allerede ombord, slik at de har mulighet til å informere og hjelpe passasjeren i god tid.

Følg med på InsideFlyer hvor vi i løpet av kort tid også bringer et intervju med SAS’ toppsjef, Rickard Gustafsson, som snakker litt om SAS sin situation i markedet, flåteplaner og så videre.

InsideFlyer’s Flemming Poulsen møtte Eivind Roald i Los Angeles og var inviteret med på reisen av SAS.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *