Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det var egentlig bare et spørsmål om tid. Fra 21. mai dropper KLM og Air France inkludert innsjekket bagasje fra de aller fleste internasjonale flygninger.
KLM og Air France prisstruktur med Light-, Standard- og Flex-billetter ble første innført på ruter til Europa og Nord-Amerika, og ble senere også Karibia, Sentral-Amerika og Sør-Amerika. Etter 21. mai vil dette også gjelde flygninger til Afrika, Midt-Østen, India og Asia. Den nye prisstrukturen gjelder også codeshare-ruter med AF eller KL rutenummer.
Flygninger til Benin, Burkina Faso, Kina, Kongo, Ghana, Guinea, Elfenbenskysten, Madagaskar, Mauritania, Mauritius, Mali, Nigeria, Senegal, Sierra Leone, Seychellene, Togo, Chad og Vietnam er fortsatt unntatt.
Ikke lenger innsjekket bagasje som standard
Med den nye prisstrukturen vil det være tre alternativer å velge mellom: Light, Standard og Flex. Servicen om bord er den samme for alle billettypene, men på de billigste billettene er ikke bagasje inkludert. For 80 Euro (785 norske kroner) ekstra tur/retur får du en Standard-billett hvor du kan sjekke inn bagasje på flyplassen.
For 150 Euro ekstra får du en Flex-billett. Disse kan endres kostnadsfritt når som helst, eller kanselleres mot et gebyr på 200 Euro.
Prisstrukturen for Premium Economy og Business Class forbrlir endret. Har du Elite-status i Flying Bue kan du fortsatt ta med en ekstra bagasje. I motsetning til hos for eksempel SAS gjelder dette også for Light-billettene. Har du status kan du med andre ord ta med ett kolli med Light-billett og to kolli med Standard- og Flex-billetter.
Det er mulig å etterbestille innsjekket bagasje og Flying Blue-medlemmer vil få 10 Euro i rabatt, så lenge man bestiller senest 24 timer før avreise.
Billetter som er utstedt før 14. mai vil beholde sine opprinnelige bagasjeregler.
Konkurrerende selskaper tar ikke betalt
At KLM og Air France begynte å ta betalt for ekstra bagasje til Europa og Nord-Amerika, var forståelig ut ifra konkurransesituasjonen.
Det er vanskeligere å forstå hvorfor dette nå utvides til ruter til Afrika, Midt-Østen og Asia. Konkurrerende flyselskap på disse rutene tar som regel ikke ekstra betalt for innsjekket bagasje. I mange tilfeller tilbyr disse selskapene faktisk mer bagasje enn KLMs 23 kg.
Legg igjen en kommentar