Forsvinner alliansene? KLM og Qantas med samarbeid om ruter og bonus

Qantas og KLM

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Flyselskapene KLM og Qantas utvider nå samarbeidet de startet på i 2018 til å også gjelde flygninger via Bangkok. Samtidig åpner de for å la kundene opptjene bonuspoeng på tvers av selskapenes bonusprogrammer.

Mange har spekulert i at de tradisjonelle alliansene i luftfarten er i ferd med å miste sin verdi. Særlig de siste par årene har vi sett flere eksempler på flyselskap som samarbeider bredt med hverandre på tvers av allianser og på tvers av det tradisjonelle skillet mellom nettverks- og lavkostselskaper. Samarbeidet mellom Delta Air Lines og LATAM er et godt eksempel på dette. I fjor innledet det australske flyselskapet Qantas, som er en del av OneWorld, et omfattende samarbeid med Air France og KLM, som er to av de største selskapene i SkyTeam, på ruter mellom Australia og Europa. Dette samarbeidet har tydeligvis vært en suksess, for nå utvides rutesamarbeidet til å omfatte flygninger via Bangkok, i tillegg til Singapore og Hongkong.

Qantas Airbus A380
Qantas Airbus A380. Foto: Qantas

Er alliansene snart historie?

At flyselskaper samarbeider på tvers av allianser er for så vidt ikke noe nytt. Det som derimot er nytt er hvor omfattende dette samarbeidet er. Flyr du for eksempel SAS med codeshare utenfor Star Alliance, vil du for eksempel ikke ha noen av de fordelene du normalt har med et gull- eller diamantkort. Sjansen er også stor for at du ikke tjener poeng på codeshare-flygning, i alle fall ikke til EuroBonus.

Cocktail bar
Qantas nye First Class Lounge på Singapore Changi. Foto: Qantas

Dette har KLM og Qantas løst på en langt mer smidig måte. Flyr du mellom Europa og Australia med begge selskapene, vil du ha tilgang til fordeler som lounge, uavhengig av om loungen drives av KLM eller Qantas. Nå kan du også opptjene poeng og ta ut bonusreiser på tvers av selskapenes bonusprogrammer.

– Qantas Frequest Flyer er opptatt av å bygge sterke og strategiske partnerskap for å forbedre reisemulighetene og fordelene for våre medlemmer, sier Olivia Wirth i Qantas Frequent Flyer. – Våre medlemmer vil nå få tilgang til hundretusenvis av nye bonusreiser til populære destinasjoner over hele Europa.

Flere utvidelser i vente

KLM og Qantas har imidlertid ambisjoner om samarbeid som går langt utover rutene mellom Australia og Europa. Allerede i desember planlegger KLM å rulle ut et nytt samarbeid Qantas-selskapene JetStar Airways og JetStar Asia Airways. I første omgang vil KLM rutenumre være å finne på ni destinasjoner i Asia og fire destinasjoner i Australia, via Singapore og Denpasar.

Samarbeid mellom tradisjonelle flyselskaper og lavkostselskaper ser også ut til å bli mer vanlig. Foto: JetStar Airways

– Vi er glade for å knytte nære bånd og utvide samarbeidet med Qantas ytterligere. Dette vil være med å drive turisme, og økonomisk og kulturell utveksling mellom Nederland og Australia gjennom fritids- og forretningsreiser, sier administrerende direktør i KLM, Pieter Elbers. – Det nye codeshare-samarbeidet med JetStar Airways og JetStar Asia Airways markerer nok en milepæl i vår felles virksomhet. Dette er gode nyheter for våre kunder som nå ha enda mer fleksibilitet når de reiser mellom Europa og Asia.

Forsidefoto: KLM Royal Dutch Airlines

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *