Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Flyselskapet leverer nesten dobbelt så gode tall som samme periode i fjor og kliner til med et resultat på nesten to milliarder før skatt.
Resultatet på 1,973 milliarder svenske kroner før skatt av en omsetning på 12,21 milliarder gir en driftsmargin på hele 17,1 prosent, noe som er langt over analytikernes forventninger. I samme kvartal i fjor var driftmarginen på 10,4 prosent. SAS har avvikende regnskapsår, og selskapets tredje kvartal omfatter månedene mai, juni og juli.
Høyere omsetning resulterer i en markant økning i inntjeningen dette kvartalet. Det er en oppmuntrende trend som motiverer vår endringsvilje for å møte den globale konkurransen, en volatil omverden og evnen til å skape rom for nødvendige operasjonelle investeringer i fremtiden.
Rickard Gustafson, President and CEO
Aksjemarkedet reagerte med å sende kursen til værs på Oslo Børs. Den var helt oppe i ti prosent, før den falt litt tilbake og endte på 7,04%.
Beklager nye nettsider
Som InsideFlyer tidligere har skrevet om har SAS tatt inn over seg hvor dårlige de nye nettsidene fungerer. I kvartalsrapporten som ble presentert i går beklager CEO Rickard Gustafson nok en gang og sier at de jobber med å få ned den uakseptable lange responstiden det har skapt hos kundeservice.
Vi fortsetter også å utvikle våre digitale salgskanaler. Vi er klar over at brukervennligheten på vår nye nettside er dårligere enn forventet og vi jobber hardt for å forbedre det. Problemet med nettsiden har også ført til store utfordringer for vår kundeservice som til tider har hatt uakseptabelt lange ventetider. Vi forventer å returnere til et normalt servicenivå og jeg vil beklage til berørte kundene for de ulemper det har medført.
Les også: SAS erkjenner problemer med sin nye nettside
Økning i antall passasjerer
Ser vi på den totale trafikktallene som også inkluderer charter er økningen i antall passasjerer 3,4 prosentpoeng. Det ble fløyet 8,361 millioner passasjerer sammenlignet med 8,090 i samme kvartal i fjor.
Inntektsgivende setekilometer (RPK) var på 12,113 millioner, opp 7,1 prosentpoeng fra samme perioden i fjor. Med 14,733 millioner tilgjengelige setekiliometer (ASK), opp 7,5 prosentpoeng, gir dette totalt sett en nedgang i kabinfaktoren på 0,3 prosentpoeng.
På et litt mer detaljert nivå kan ser vi at på interkontinental trafikk har ASK økt med 8,5%, mens RPK ikke har økt med mer enn 6,5%. For Europa og Intra-Skandinavia har passasjergrunnlaget fulgt seteøkningen med 7,9% på de begge. Innenlands øker RPK med 4,8%, mens ASK øker med 5,2%.
Les også: SAS satte ny passasjerrekord i juli
Èn destinasjon har blitt borte siden i fjor, men antall daglige avganger har økt fra 808 til 816. Ser vi på antall avganger per destinasjon er også den opp med 2%, fra 7,1 til 7,3.
Tror du SAS er ferdige med de økonomiske problemene for godt? Legg igjen en kommentar under saken.
Legg igjen en kommentar