Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Goffe de Boer fra vår søsterside InsideFlyer.nl har testet Korean Airs Airbus A330 i business class mellom Taipei og Seoul. Vi har oversatt anmeldelsen til glede for våre norske lesere.
På en lengre reise gjennom Asia hadde jeg to flygninger med SkyTeam-selskapet Korean Air. Jeg ville selvfølgelig helst ha Korean Airs nyeste business class-produkt med Apex Suite, men disse var dessverre ikke tilgjengelig på denne ruten. Denne anmeldelsen tar for seg flyturen mellom Taipei og Seoul, og China Airlines-loungen i Taipei.
Med den nye flytogtjenesten som ble lansert i fjor kan du nå reise raskere, billigere og mer komfortabelt fra Taipei og ut til flyplassen. Før dette var buss og taxi eneste mulighet for flyplasstransport.
Taipei Taoyuan International Airport har to terminaler hvor flygningen med Korean Air gikk fra terminal 1. Flyplassen er svært velorganisert og fremstår slik en moderne flyplass skal.
Innsjekking
Heldigvis var det ingen kø i innsjekkingen for business class, så det var min tur med en gang. Turen var en del av en Flying Blue bonusbillett med tre business class-flygninger, som ikke hadde kostet meg mer enn 25 000 poeng! Dette var flygning nummer to, etter den første delen av turen med China Airlines og Airbus A350. Nå skulle jeg fly videre til Seoul Incheon hvor jeg hadde stopp på 20 timer, før turen går videre til min endelige destinasjon Jakarta. De to siste flygningene flys av Korean Air, et selskap jeg ikke har flydd med tidligere. Etter å ha fått mine to boardingkort gikk jeg videre til passkontrollen.
Jeg visste at jeg hadde tilgang til China Airlines-loungen, men av en eller annen merkelig grunn fikk jeg invitasjon til Korean Airs egen KAL Lounge. Merkelig, fordi Korean Air ikke har noen lounge på flyplassen i Taipei. Jeg gikk gjennom passkontrollen og sikkerhetskontrollen, og deretter videre for å finne China Airlines’ lounge på terminal 1.
China Airlines Lounge
Selv om det meste er godt merket på Taipei Taoyuan-flyplassen, måtte jeg lete litt før jeg fant loungen. China Airlines Lounge ligger i en av de øvre etasjene, så jeg valgte å ta heisen opp. Jeg ble litt skuffet til å begynne med, mye på grunn av manglende vinduer og dagslys. Jeg ble tatt vel imot ved skranken og etter å ha vist boardingkortet mitt fikk jeg komme inn i loungen uten vinduer og dagslys. Ikke akkurat noe godt sted for flyspotting…
Flygninger til Asia med China Airlines og mange av selskapets samarbeidspartnere flyr fra terminal 1. Loungen benyttes derfor først og fremst for kortere flygninger.
Buffeten var ganske bra. Jeg forsynte meg med suppe og et lettere måltid, siden jeg hadde forventning om at maten om bord skulle være bedre. Loungen har også flere dusjer. Etter rundt 45 minutter hadde jeg sett det som var verdt å se og jeg bestemte meg for å gå til gaten.
Ombordstigning
Det var ikke lange spaserturen fra loungen til gaten. Når jeg kom frem så jeg at det var ganske mye mennesker der allerede. Jeg tenkte at dette kom til å bli en full flygning. Det ble brukt to dører under ombordstigningen og som business class-passasjer kunne jeg heldigvis gå forbi køen og rett om bord.
Korean Air Prestige Business Class
Denne flygningen var satt opp med Airbus A330-300. Disse flyene har 18 seter i Prestige business class. Setene er arrangert i en 2-2-2 layout og jeg hadde 7A. Disse flyene har, i alle fall inntil videre, også seks seter first class.
Jeg vet ikke om det var fordi jeg satt på første rad, men det var i alle fall rikelig med beinplass.
Disse setene er av en eldre type og ganske annerledes enn hva jeg vant med fra mer moderne business class-produkter. Reiser du alene byr ikke setene på mye privatliv, med mindre du er så heldig at du får et tomt sete ved siden av deg.
Selv om dette var forholdsvis gamle seter, kunne de heldigvis legges helt ned. Det skulle etter hvert vise seg at jeg fikk en nabo i setet ved siden av meg. Jeg synes ikke setet var spesielt behagelig og for være ærlig, ikke spesielt pene heller.
I stolen lå det en pute og hodetelefoner for å bruke på turen. Foruten menyer og ble det også delt ut tøfler, ikke dårlig på en tre timer lang flytur!
Kort tid etterpå serverte kabinbesetningen drikke før avgang. Her kunne man velge mellom vann, appelsinjuice og en annen drikke jeg ikke helt klarte å identifisere. Jeg gikk for det siste alternativet, siden jeg gjerne prøver noe nytt. Det ble også servert nøtter med drikken, riktignok fra pose og ikke i skål.
Mat og drikke
Etter at alle passasjerene var kommet om bord gikk besetningen straks i gang med mer servering. Først det ble servert mer drikke og denne gangen valgte jeg rødvin, som jeg inntok mens jeg studerte menyen.
Til forrett ble det servert en grønn salat med Cajunkylling. Til hovedretten, som ble servert samtidig som forretten, valgte jeg koreansk Bibimbap. Dette var helt nytt for meg så jeg måtte spørre besetningen hvordan jeg skulle spise dette. Retten ble presentert i alle sine lukter og farger, og det var lett å se at koreanerne er stolte av maten sin. Jeg setter stor pris på at det serveres lokal mat på regionale flygninger. Maten smakte fantastisk, noe jeg også har lest i andre anmeldelser. Etter hovedretten ble det servert frukt.
Til slutt
Etter det fantastiske måltidet trakk besetningen seg tilbake. Det var enda rundt en time før vi skulle lande på Incheon. Etter en tur på toalettet fikk jeg justert setet til en posisjon det var behagelig å hvile i.
Selv om setet ikke var spesielt komfortabelt klarte jeg likevel å sove litt. Ikke lenge etter startet innflygningen og en halvtime senere var på bakken i Seoul. I fjor åpnet nye terminal 2 på Incheon-flyplassen og mange av Korean Airs fly går fra denne terminalen. Vi kommer tilbake med en test av Korean Air Business Class i Boeing 777, den nye terminalen og KAL Lounge fra turen videre til Jakarta.
Foto: Goffe de Boer / InsideFlyer.nl
Legg igjen en kommentar