Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Nå som koronaviruset COVID-19 har satt all reiseaktivitet på hold, er det nok mange av våre lesere spør seg nok om hva som vil skje med bonuspoeng som utløper og hvordan man kan ivareta medlemsnivået sitt.
For bare noen uker siden var det vanskelig å se for seg hvor store konsekvenser koronaviruset COVID-19 ville få. Nå er det imidlertid gått opp for de fleste av oss at reiseåret 2020 kommer til å bli ganske annerledes enn hva man hadde sett for seg. Selv om de fleste av oss nå sikkert har mye annet å bekymre seg over, er det nok to spørsmål som likevel gnager på mange bonusjegere. Hva skjer om jeg ikke får brukt bonuspoengene mine? Vil jeg klare å rekvalifisere i år?
Sist oppdatert 23.03.2020
Heldigvis ser det ut som bransjen anerkjenner bonusjegernes bekymringer. Mange aktører har allerede gjort tiltak for å gjøre det lettere for sine beste kunder å komme tilbake i normalt reisemønster, når situasjonen etter hvert normaliserer seg igjen.
Vi har laget en oversikt over hva lojalitetsprogrammene hos de største internasjonale hotellkjedene kan tilby.
Nordic Choice Club
Nordic Choice Club har valgt å fryse medlemsnivået for sine medlemmer i 12 måneder. Det betyr i praksis at hvis perioden din egentlig skulle være til juni 2020, varer den nå i stedet til juni 2021. Beslutningen har tilbakevirkende kraft fra februar 2020. Hvis du har blitt nedgradert i denne tidsperioden vil du bli oppgradert igjen.
Du finner mer informasjon om dette på Nordic Choice Hotels sin hjemmeside.
Radisson Rewards
Radisson Hotel Group kunngjorde i går at de vil gjøre det lettere for medlemmer av lojalitetsprogrammet Radisson Rewards å ivareta medlemsnivået sitt. Dette gjør de ved å forlenge gyldigheten av nåværende medlemsnivå ut februar 2022. Det betyr med andre ord at du beholder statusen du har i dag i et ekstra år, uavhengig av om du kvalifiserer deg eller ikke i løpet av dette året.
I tillegg utsettes utløpsdatoen på dine bonuspoeng med seks måneder, med virkning fra 1. mars.
Du finner mer informasjon på Radisson Hotels sine nettsider.
Dette er helt klart det rauseste vi har sett fra noe bonusprogram så langt. Herfra går det egentlig bare nedover.
World of Hyatt
Hyatt forlenger også elitestatusen for sine Discoverist, Explorist og Globalist-medlemmer, og utsetter utløpsdatoen for bonuspoeng. Dette gjelder imidlertid enn så lenge kun medlemmer i Asia- og Stillehavsområdet.
I tillegg gjør Hyatt en manuell vurdering for medlemmer som regelmessig oppholder seg i Asia- og stillehavsområdet.
Vi tror og håper at World of Hyatt vil utvide tiltakene til omfatte medlemmer i andre deler av verden etter hvert.
Du finner mer informasjon på hotellkjedens nettsider.
IHG Rewards Club
I IHG Rewards Club har Ambassador-medlemmer fått utvidet medlemskapet sitt med tre måneder. I tillegg firer de på kravene for å oppnå elitestatus i 2020.
Dette innebærer en reduksjon i opptjeningskravene på 25-30%, eller tre måneder med normal reisevirksomhet. Forhåpentligvis vil vi se en ytterligere reduksjon av opptjeningskravene dersom situasjonen vedvarer.
Du finner mer informasjon på IHGs nettsider.
Hilton Honors
Hiltons lojalitetsprogram Hilton Honors sendte forrige uke ut en e-post til sine medlemmer. Her opplyser de at de vil gjøre endringer på kravene for opptjening til elitestatus for inneværende opptjeningsår, men at situasjonen fortsatt er for usikker til å komme med noe konkret. Her må vi altså vente å se.
I tillegg vil ingen bonuspoeng utløpe før 31. mai 2020. Ikke så veldig generøst, men bedre enn ingenting.
Marriott Bonvoy
Hos Marriott er situasjonen stort sett den samme som hos Hilton. Den offisielle informasjonen er faktisk nærmest ordrett den samme som hos konkurrenten. «Slik situasjonen med koronaviruset COVID-19 utvikler seg, er det for tidlig å komme med konkrete endringer i opptjeningskravene». I motsetning til Hilton så lover Marriott ingenting, men antyder i det minste at du vil redusere kravene for å nå elitestatus.
Når det gjelder bonuspoeng som utløper er Marriott litt mer rause. Ingen bonuspoeng utløper før 31. august 2020, og Suite Night Awards som utløper 31. desember 2020 vil nå være gyldig til 31. desember 2021.
Det er godt å se at hotellkjedene viser at de setter pris på sine beste kunder. Dette er tiltak som koster lite, men som kjedene kan vinne mye lojalitet på.
Vi vil oppdatere denne oversikten etter hvert om vi får mer informasjon.
Basert på en artikkel av Craig Sowerby for InsideFlyer.co.uk.
Forsidefoto: นิธิ วีระสันติ / Pixabay
Kai sier
Finnes det samme oversikt for flyselskaper, spesielt SAS og Norwegian?
Martin Damm Laupstad sier
Hei Kai,
det ser ikke ut som flyselskapene er kommet ordentlig i gang med dette enda. Qatar Airways Privilege Club og Flying Blue har kommet med noen endringer som vi vet om. Fra SAS og Norwegian er det foreløpig stille…
Martin
Håvard sier
Oppdatert gjerne med info om Scandic Hotels også:)