Leiebil: Sixt BMW 320d Touring i det sørlige Spania

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Da årets sommerferie tilfeldigvis skulle tilbringes på samme sted som i fjor, ble også fjorårets erfaringer lagt til grunn og medførte at også i år ble Sixt valgt som leverandør av leiebil. Det viste seg å være et godt valg også denne gangen. 

I testen av Mercedes E220 CDI fra i fjor poengterte jeg at utleveringsprosessen hos Sixt på Malaga lufthavn er treg og omstendelig, og ingenting er endret i år. Det er nesten surrealistisk å stå i kø som førstemann, og allikevel så tar det ganske lang tid før det blir din tur (5-10 min) på tross av at 4 skranker er åpne. Sixt har ingen «fasttrack» slik f.eks. Hertz og Avis har for sine Gold- og Preferred-kunder. Men når man kommer frem, så er det ingenting å si på vennligheten og serviceinnstillingen.

BMW 320d profil foran

På grunn av en eurokurs som har endret seg ganske stygt i vår disfavør som norske, så ble det booket en såkalt SWMR – Opel Insignia stv. eller tilsvarende. Da jeg ankom skranen fikk jeg valget mellom nettopp en Insignia med manuelt gir, eller en BMW 320d med automat. Jeg valgte oppgraderingen, og selv om damen først ville ha betalt for den, så frafalt hun dette fort da jeg minnet henne på at jeg har Platinum-status. Dette burde de ha kontroll på, men jeg har også opplevd hos andre Sixt-stasjoner at dette glipper.

Da jeg ute i parkeringshuset fikk nøklene til bilen, så viste det seg at denne var temmelig ny. Km-telleren viste 7000 km, og bilen kan neppe ha vært mer enn 3 måneder gammel. Sixt har for vane å utstyre bilene sine greit, og denne var ikke noe unntak. Panoramatak, parkeringssensorer rund baut, elektrisk bakluke og navi for å nevne noe, men noen «utstyrsbombe» var den likevel ikke.

På motorveien ut av flyplassen og i retning av Torrox viser 320d seg som en comfortcruiser av rang, der fjæringen sluker både store og små dumper med overbevisning. Tanken går langt i retning av Mercedes, og det er helt opplagt at BMW har tenkt å ikke avgi potensielle kunder frivillig til konkurrenten fra Stuttgart. Men samtidig så er styringen på sedvanlig BMW-vis satt opp med fingerspitzgefühl og en presisjon få andre har, og bidrar til at man også på motorvei merker de dynamiske egenskapene. Støynivået holdes også på et såpass lavt nivå som man forventer av biltypen. Og med 184 hk/380 NM, så er det nok av krefter til å følge opp det glimrende understellet.

BMW 320d bak

På svingete vei oppfører 320d seg slik man har lært seg til å forvente av BMW, og den innfrir. Bilen lar seg kjøre, både sportslig og familiært, og om man presser bilen til yttergrensene så hører man ikke hjemme blant den frttgående delen av samfunnet – iallefall ikke om det var i Norge. Understyring er i realiteten ikke-eksisterende, og det føles som om bilen er i stand til å redde deg ut av enhver situasjon man kan tenkes å havne opp i.

Det som også slår en ganske fort med 320d er hvor lettkjørt og lettmanøvrert den er på trange plasser, som det jo ikke er mangel på i Spania. Selvsagt hjelper størrelsen i lengderetning en del her, da den er omtrent på samme størrelse som en Ford Focus, men også en forholdsvis liten svingradius gjør mye. Det blir da naturlig nok visse kompromisser plassmessig inni bilen, men plassen er godt utnyttet der to voksne kan sitte rimelig behagelig i baksetet. Bagasjerommet er ikke kjempestort, men godt hjulpet av god bredde så er det forholdsvis enkelt å utnytte optimalt, selv om store kofferter i flertall ikke er noen favorittgren.

BMW 320d dashbord

Interiøret er rimelig standard BMW, og i leiebilen var det også BMW’s standardseter. De var ikke optimale, da jeg spesielt fant sitteputene litt korte, og utformingen av ryggen kunne vært bedre. Det er naturligvis mulig å få bedre seter i 3-serien, men det burde være mulig for BMW å sette inn bedre seter enn dette i en bil som har en såpass høy grunnpris. Jeg vil også nevne navigasjonen, denne bilen var utstyrt i Navigation Business. Denne tar BMW snaut 5000 kroner for som ekstrautstyr, og jeg kan ikke se annet enn at det er et direkte ran. Jeg har kjørt mye forskjellige biler, med mange slags navier, opp igjennom årene, men jeg kan ikke huske en navi som er så ubrukelig som denne. Det er som å ha en ordblind orangutang lesende fra feil side i NAF veibok og som heller ikke kan forskjell på høyre og venstre. Det grafiske grensesnittet oser 2006 lang vei, og både presisjon, evne til å lede den mest effektive veien og klare instruksjoner er temmelig stusselig. Skal du ha din egen 3-serie – gå for Navigation Professional, selv om den er mye dyrere. Resten av bilen kan nemlig i aller høyeste grad anbefales.

Leien kostet ca. 8300 kr, inkludert full forsikring med null egenandel og fri km, og ga 500 Eurobonus-poeng.

Oversikt

Fordeler

Imponedende kjøreegenskaper
Høy komfort
Brukbart utstyrt

Ulemper

Middels plassforhold i bagasjerom
Håpløs navigasjon
Treg utlevering

Komfort

Kjøreegenskaper

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Meget god bil, og generelt et trivelig leieforhold. Sixt i Malaga skuffer heller ikke denne gangen, og varter opp med gode biler til ålreite priser.

4.1

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *