Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Koronakrisen har om mulig gjort Airbus A380 enda mindre attraktiv for flyselskapene. Lufthansa vil foreløpig ikke kvitte seg med alle flyene, men ønsker nå å stasjonere samtlige av sine gjenværende fly i München. De kommer imidlertid ikke i lufta igjen med det første.
For et par uker siden kunngjorde Lufthansa at de ville kvitte seg med halvparten av Airbus A380-flåten. Selskapet vil da stå igjen med syv fly av denne typen, men man antar at det ikke vil være tilstrekkelig etterspørsel i markedet til å få disse flyene i lufta igjen med det første. Det har imidlertid ikke vært opplagt hvor den gjenværende flåten skal stasjoneres.
Opprinnelig hadde hele Lufthansas Airbus A380-flåte base i Frankfurt, men de siste årene har flere fly blitt flyttet til München. Herfra har de betjent destinasjoner som Hongkong, Los Angeles, Miami og Shanghai.
Går for München
En talsperson fra Lufthansa sier det tyske magasinet Aero at planen nå er å basere den gjenværende A380-flåten i München. Det er flere faktorer som ligger bak denne beslutningen, men at det i alle fall ikke vil være hensiktsmessig å betjene Airbus A380 fra både Frankfurt og München.
Det er også usikkert når flyene vil komme på vingene igjen. For øyeblikket står hele Lufthansas Airbus A380-flåte på bakken og det er lite som tyder på at det vil være tilstrekkelig etterspørsel etter flyreiser i overskuelig framtid som gjør bruken av de store flyene lønnsom. Allerede før koronakrisen var det klart at Airbus A380 ikke var en del av selskapets framtid. Seks fly skulle etter planen selger i løpet av 2022 og 2023.
Slik det ser ut nå vil Boeing 747-8i bli den største flytypen med base i Frankfurt. Om dette blir en realitet gjenstår å se. Er det noe vi har lært i 2020, så er det at framtiden er vanskelig å spå.
«Ingen» vil ha Airbus A380
Airbus A380-programmet ble avsluttet i 2019 etter en lang periode med lite bestillinger, og de siste flyene er allerede levert. Allerede før COVID-19-pandemien hadde flere flyselskaper allerede planlagt utfasing av den ikoniske flytypen. Bransjen ser ut til å være enige om at vi vil se flytrafikk på 2019-nivå tidligst i 2023. Flere selskaper har derfor fremskyndet utfasingen av Airbus A380. For få dager siden kunngjorde Air France at deres Airbus A380-fly var satt på bakken for godt. Selv Emirates, som er Airbus A380-programmets desidert største kunde, har sagt de vil redusere flåten med 40 fly.
Flytypen er imidlertid stadig populær blant passasjerene og vil nok fortsatt være en viktig del av mange selskapers identitet. Vi tror og håper derfor at det fortsatt vil være mulig å fly Airbus A380 i mange år framover.
Denne artikkelen ble først publisert på InsideFlyer.de.
Legg igjen en kommentar