Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Mandarin Oriental er en kjede av luksushoteller som med sine 28 hoteller på verdensbasis satser på kvalitet fremfor kvantitet. Man kan vel si at Mandarin Oriental er i samme kategori som luksuskjedene Shangri-La, Peninsula, Four Seasons med fler, og prisene pleier å være deretter. Basert på et par tidligere opphold i andre byer, hadde jeg høye forventninger til dette hotellet. Jeg booket hotellet gjennom American Express, siden dette hotellet er med i deres Fine Hotels and Resorts-program (FHR). Fordelene med dette var at jeg kunne bo to netter og betale for én, romoppgradering hvis ledig, sen utsjekk frem til kl. 18.00 hvis ledig og gratis «afternoon tea for two».
Ved innsjekk spurte jeg om jeg hadde fått oppgradert rom. Jeg ble da informert om at alle rommene var like (unntatt suitene), og at det var utsikten som avgjorde romkategorien. Jeg fikk et Deluxe Park View Room, som i henhold til hotellets hjemmesider er å regne som en dobbel oppgradering.
Førsteinntrykket var at rommet var veldig lite, med ganske «basic» innredning. Det kan jo skyldes at jeg er fullstendig bortskjemt med suite-oppgraderinger, så jeg får prøve å ikke legge alt for stor vekt på dette.
Badet var ganske innholdsrikt til å være såpass lite, med både dusj og badekar. Det så ut som flisene som var brukt ikke var av billigste sorten. Døra inn til badet besto av to saloon-dører som det ikke var mulig å låse. Det var heller ingen dør mellom toalettet og resten av badet.
Utsikten fra rommet var ut over KLCC Park, og man så rett ned på hotellets svømmebasseng og tennisbaner.
Minibaren på rommet var ikke akkurat ekstravagant.
Frokost var inkludert i min bestilling, og denne var jeg ganske spent på. Luksushoteller i denne klassen pleier nemlig å by på meget gode frokoster, og det er ikke helt uvanlig at det serveres champagne. Jeg så ikke noe til denslags under denne frokosten, men så var dette også en tirsdags morgen, så champagne var ikke hovedfokuset mitt (selv om champagne kan drikkes når som helst). Frokosten var uansett særdeles bra, i fancy, luksuriøse omgivelser. Det var vestlig, asiatisk og arabisk, med kokker som tilberedte maten mens du så på.
På ettermiddagen var det tid for å benytte seg av AmEx-fordelen «complimentary afternoon tea for two». Dette besto av te og diverse scones og småkaker. Man føler seg litt som en koloniherre der man sitter og nipper til teen og spiser scones i slike omgivelser.
Hotellets lobby oser av eksklusivitet, med flotte lysekroner og detaljer i marmor og andre flotte materialer.
Hotellet er utvilsomt veldig flott, men jeg synes ikke at rommene holder samme standard som resten av hotellet. Videre synes jeg ikke servicenivået er på det nivået det bør være. Betjeningen er ganske kalde og upersonlige, og man føler seg ikke like velkommen som på andre tilsvarende hoteller. De som serverte afternoon tea virket sure og lite serviceinnstilte. Siden jeg skulle fly nærmere midnatt, ønsket jeg å benytte meg av sen utsjekk kl. 18.00 som var en av fordelene ved å booke gjennom American Express. Jeg ble informert om at dette ikke var tilgjengelig, og jeg måtte sjekke ut kl. 16.00. Allikevel ble jeg fortalt at jeg kunne beholde rommet frem til 18.00 mot at jeg betalte en ekstra avgift. Jeg lurte på hvordan sen utsjekk var tilgjengelig mot betaling, men ikke ellers. Enten måtte det være tilgjengelig eller ikke. Det hadde damen i front desk ikke noen god forklaring på, og etter en del om og men fikk jeg beholde rommet til 17.00. Det skal ikke være nødvendig å krangle om slikt.
Konklusjonen er at det finnes bedre valuta for pengene i Kuala Lumpur, for eksempel Grand Hyatt. De haler i land en svak 7er på grunn av fantastisk frokost.
[box style=’info’]
Pris for billigste rom: 649 MYR = 1220 kr
Pris for rommet i artikkelen: 759 MYR = 1430 kr
Hotellets hjemmeside: http://www.mandarinoriental.com/kualalumpur/
Fordeler: Super beliggenhet rett ved KLCC, fantastisk frokost.
Ulemper: Upersonlig service, ganske ordinære rom.[/box]
Legg igjen en kommentar