Nordic Choice Hotels inngår samarbeid med Orkla Foods om klimamerking av mat

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Denne høsten rulles Klodemerket ut på tre hoteller i Norge og tre hoteller i Sverige. Formålet er å hjelpe hotellets gjester og besøkende å velge mer klimasmart mat. Dette er en viktig del av Nordic Choice Hotels sitt langsiktige arbeid om å bli klimanøytrale innen 2030.

Maten vi legger på tallerkenene til gjestene våre har en stor innvirkning på klimaet. Vi ønsker både å synliggjøre dette for gjestene våre, og gi de mulighet til å påvirke som et viktig steg mot vår langsiktige bærekraftstrategi.

Harald Bjugstad-Holm, Direktør for bærekraft i Nordic Choice Hotels.

Klodemerket ble lansert av Orkla i 2019 og finnes allerede på flere dagligvareprodukter fra TORO, Grandiosa og andre merker i dagligvare.

Når Orkla allerede har tatt frem en merkeordning som synliggjør måltider med lavt klimaavtrykk, ønsker vi å samarbeide om Klodemerket som en felles merkeordning for gjøre det enklest mulig for gjestene våre.

Harald Bjugstad-Holm, Direktør for bærekraft i Nordic Choice Hotels.

Klodemerket tar utgangspunkt i FNs klimamål som innebærer å halvere klimaavtrykket fra mat. I dag er for eksempel snittet for en middag 1,6 kg CO2-ekvivalenter – det vil si at vi må ligge under 0,8 kg for å oppnå 1,5-gradersmålet. All mat som ligger under 0,8 vil bli merket med Klodemerket som skal vise at disse produktene har et “lavt klimaavtrykk”. Dette vil gjøre det enklere å velge klimasmart mat litt oftere. Tilsvarende grenser er utarbeidet pr kg mat og for en frokost- og mellommåltidsporsjon.

Vi vet det er komplisert å endre folks matvaner, og vi må gjøre det enda enklere for forbruker å ta de gode klimavalgene i hverdagen. Klimamerking er en god løsning for å «dulte» forbrukere i riktig retning og øke fokuset på mat som har et lavere klimaavtrykk, som eksempelvis plantebasert mat.

Johanne Kjuus, Leder for Bærekraft i Orkla Foods.

Klodemerket er også registrert i Tradesolution. 1. September vil til sammen seks hoteller i Nordic Choice Hotels porteføljen ha menyer merket med Klodemerket, med mål om å rulle Klodemerket ut på alle hoteller i løpet av 2023.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *