Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
En oppgradert værtjeneste fra det svenske selskapet AVTECH kan redusere Norwegian sitt CO2-utslipp med ytterligere 10-15 000 tonn CO2 i året. Kombinert med andre CO2-reduserende tiltak hevder selskapet at det kan utgjør så mye som 200 000 tonn CO2 i året.
Reiselivsbransjen er under hardt press for å redusere sitt miljømessige fotavtrykk. Ikke minst gjelder dette for luftfarten og flyselskapene har generelt vært flinke til å sette i gang tiltak for å redusere utslipp. Mengden CO2-utslipp er dessuten direkte relatert til mengden drivstoff som brukes, så flyselskapene har alt å vinne på å fly så drivstoffeffektivt som mulig. AVTECH gir Norwegians piloter tilgang til avansert værdata. Disse dataene blir overført til flyets systemer, slik at flyruten kan justeres og optimaliseres, noe som bidrar til en mer effektiv reise og lavere drivstofforbruket.
Aventus Cruise Optimizer
Norwegians piloter har brukt verktøyet siden 2018, noe som har ført til en utslippsbesparelse på 16 000 tonn CO2 i året. Nå har Norwegian tatt i bruk AVTECHs nye og oppgraderte værtjeneste, Aventus Cruise Optimizer, so mer en videreutvikling av verktøyet som kan redusere CO2-utslippene med ytterligere 10-15 000 tonn CO2 i året. Dette, kombinert med andre CO2-reduserende tiltak som selskapet har satt i gang, blant annet pilotapplikasjonen SkyBreathe, betyr at Norwegian nå reduserer utslipp med opptil 200 000 tonn CO2 i året.
– Da vi testet det nye verktøyet kunne vi tydelig se at vi fikk enda flere effektive flyruter med større drivstoffbesparelser og utslippsreduksjoner. Hver kilo drivstoff som kan spares utgjør en forskjell. I Norwegian jobber vi kontinuerlig med å implementere ny teknologi i våre moderne og drivstoffeffektive fly for å fortsette å redusere utslipp, sier Stig Patey, Manager Fuel Saving hos Norwegian.
Ny teknologi er vinn vinn
Det nye, oppgraderte produktet er utviklet for å optimalisere flyvningene ytterligere med ny teknikk som tar hensyn til flere faktorer enn tidligere. Tjenesten beregner de mest drivstoffeffektive flyhøydene for hver enkelt flyvning, avhengig av vind og flyets ytelse basert på antall passasjerer, avstand, høyde og hastighet. Jo flere detaljer som legges inn, jo mer drivstoffeffektiv blir flyruten som planlegges, noe som fører til lavere utslipp. I tillegg får pilotene oppdatert sanntidsinformasjon og kan justere høyden hvis værforholdene endrer seg under flyturen.
I slutten av 2019 innførte Norwegian et annet drivstoff- og utslippsbesparende verktøy – SkyBreathe. Dette verktøyet og applikasjonen analyserer hele flyturen fra «gate til gate», noe som gjør det mulig å optimalisere hver enkelt flyvning til å bruke så lite drivstoff som mulig. På ett år kan man redusere CO2-utslippene med om lag 140 000 tonn, noe som tilsvarer over ti prosent av de totale utslippene i norsk innenriks luftfart.
– Det er morsomt å se at vårt felles utviklingsarbeid fortsetter å resultere i løsninger som gir så positive miljøeffekter. Vi ser frem til å fortsette det gode samarbeidet med Norwegian med enda flere innovative løsninger som gir utslippskutt, sier David Rytter, administrerende direktør i AVTECH Sweden AB.
Forsidefoto: Norwegian
Legg igjen en kommentar