Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
En av hovedattraksjonene under årets Business Travel Show var Heathrows nye Terminal 2: The Queen’s Terminal. Dette er slettes ingen nyhet da det har vært kjent en stund at Terminal 2 er under utbygging og at det er Star Alliance som kommer til å benytte seg av de nye fasilitetene. Den offisielle åpningen er satt til 4. juni i år og nærmer seg med stormskritt, noe som betyr at tiden er inne for en oppdatering på hva vi som reisende har i vente. Denne artikkelen er en del av reportasjen fra årets BTS i London, mer om messen kan du lese her.
«We want to help every single passenger get to where they want to be as smoothly as possible.»
De siste årene har London Heathrow blitt oppgradert for 11 milliarder pund, først ute var Terminal 5 som har vært et springbrett for videre utvikling av flyplassen. Star Alliance har i dag en markedsandel på 23% av trafikken på London Heathrow og flyselskapene ligger spredt mellom terminal 1, 3 og 4. Flyplassen har lenge vært kjent for sin klønete logistikk og dårlige infrastruktur, noe som har vært et irritasjonsmoment for mange. Nye Terminal 2 er et resultat av blant annet Star Alliance prosjektet MuoR – Move Under One Roof, som har til hensikt å samle alle selskapene i Star Alliance under ett og samme tak. Prosjektet har allerede vært vellykket på flyplasser som for eksempel Tokyo Narita og Paris Charles de Gaulle. Det har vist seg å være svært hensiktsmessig, ikke bare for de reisende, men også for flyplassenes og flyselskapenes utnyttelse av egne ressurser.
Nye Terminal 2 kommer til å huse 22 Star Alliance selskaper i tillegg til Aer Lingus, Virgin Atlantic Little Red og Germanwings. De tre sistenevnte flytter inn i terminalen for å lette transfer ved codeshare flyvninger. For å minimere konsekvensene av eventuelle innkjøringsproblemer vil terminalen i de tre første ukene operere med kun 10% av total kapasitet. Deretter vil de resterende flyselskapene gradvis implementeres, for eksempel vil SAS flytte inn i løpet av september 2014.
Terminal 2 vil i første omgang være todelt med hovedterminalen 2A (12 gater) og satelitterminalen 2B (14 gater), på sikt vil anlegget utvides ytterligere med satelitterminalen 2C. I løpet av det første året er det estimert cirka 10,1 millioner reisende, ved full kapasitet kan terminalen håndtere opp til 20 millioner reisende i året.
Det er lagt stor vekt på infrastruktur og bruk av teknologi for å gjøre oppholdet på flyplassen så knirkefritt som mulig. I innsjekkingsområdet legges det opp til at passasjerene gjør det meste på egenhånd, men det vil og være betjente skranker i tillegg. Innsjekk på Terminal 2 vil foregå i tre såkalte bølger fordelt over fire soner:
- Bølge 1: Består av 66 self-service kiosker.
- Bølge 2: Bagdrop for reisende i økonomi, har 60 bemannede innsjekk stasjoner.
- Bølge 3: Premium som består av 56 bemannende innsjekk stasjoner.
Videre er de tre bølgene delt inn i fire gjennomgående soner hvor hver sone har sine respektive flyselskaper. Hensikten med dette er å gjøre innsjekkingsområdet enklere og mer intuitivt.
Sikkerhetskontrollen består av fire baner dedikert til Fast Track og 17 vanlige baner. For å unngå kø etter screening har man lagt til hele 10 meter ekstra plass for passasjerer å samle tingene sine på. Avgangshallen er bygd opp slik at du skal kunne se fra en ende til en annen for å lettere kunne planlegge og navigere i hallen.
Anlegget vil inneholde 52 butikker, 17 barer og restauranter med innslag fra blant annet Heston Blumenthal. I avgangsområdet vil det bli totalt fire Star Alliance lounger – en Lufthansa lounge i hovedterminalen og United, Air Canada og Singapore Airlines lounger i satelitterminalen 2B. I ankomstområdet vil det være lounger for United, South African Airways og Air Canada. I tillegg vil det åpnes en Plaza Premium lounge.
Når nye Terminal 2 står ferdig vil Star Alliance tilby 127 daglige flighter til 43 destinasjoner over hele verden. Dersom alt går etter planen vil terminalen bli en soleklar forbedring av dagens situasjon. Første flight som ankommer T2 er en United flight fra Chicago O’Hare, hold deg oppdatert her på Bonusfeber.no, det er ikke umulig det dukker opp noe snadder når det gjelder jomfruflighten ved en senere anledning.
Visste du at du kan delta i å utforme opplevelsen av Terminal 2? Klikk her for mer informasjon.
Legg igjen en kommentar