Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Selv om Airbus A380 går en usikker framtid i møte, holder flytypen sin posisjon som flaggskip hos mange flyselskaper. Qantas har tydeligvis ingen planer om å pensjonere superjumboen enda og er i gang med en omfattende oppgradering av hele flåten. Den første maskinen er nå satt i trafikk.
Natt til i dag hadde Qantas første avgang med det første av sine oppgraderte Airbus A380-fly. Selskapet ser ut til å lykkes godt med ambisjonen om både å øke komforten og bedre plassutnyttelsen om bord.
Det første av selskapets 12 skal brukes på ruten mellom London og Sydney via Singapore.
Flere premium-seter, mindre økonomiklasse
Et av grepene Qantas har gjort i den nye kabininnredningen er å fjerne 30 økonomiklasse-seter og øke antallet premium-seter med 27%. Dette gjør at øvre dekk nå utelukkende består av premium-seter i business class og premium economy. Etter oppgradering vil Qantas Airbus A380 ha totalt 485 seter om bord, fordelt på 14 seter i First Class, 70 Business Suitees, 60 Premium Economy og 341 seter i vanlig økonomiklasse.
En viktig del av oppgraderingen av verdens største passasjerfly er et helt nytt business class-produkt. Dagens Skybeds-produkt erstattet av Qantas Business Suite, et moderne og romslig business class-sete med mer privatliv og 1-2-1-layout som gir direkte tilgang til midtgang for passasjerer.
Gledelig er det også at Qantas satser videre på First Class i samme omfang som tidligere. De 14 First Class-suitene får oppdatering på design og setekomfort, samt nytt underholdningssystem med bedre skjermer.
Qantas er et av selskapene med om bord-lounge for First og Business Class-passasjerer. Loungen er også pusset opp og har blitt større, og har nå sitteplass for ti passasjerer.
Premium economy oppgraderes med de nye setene som ble introdusert med selskapets Boeing 787 Dreamliner-fly. Denne klassen har vært en stor suksess for Qantas og antall seter økes derfor fra 35 til 60.
Viktig for langdistanseflåten
Selv om Airbus A380 ikke er så populær blant flyselskapene er den godt likt blant passasjerene. For Qantas er oppgraderingen av flåten viktig for å opprettholde denne populariteten blant kundene.
– A380 er en viktig del av langdistanseflåten vår og dette oppgraderingsprogrammet sørger for at kundene våre vil få glede av alt dette flyet har å by på i mange år framover, sier Alan Joyce, administrerende direktør i Qantas Group. – Vi har også økt antall seter i business class og premium economy for å møte etterspørselen på våre lange flyruter. I samarbeid med Airbus har vi funnet løsninger for å utnytte plassen om bord mer effektivt. På den måten bedrer vi både lønnsomheten og opplevelsen for passasjerene.
Oppgraderingsarbeidet tar rundt åtte uker per fly og Qantas regner med å ha oppgradert ytterligere to fly innen utgangen av 2019. I løpet av neste år vil hele flåten være oppgradert.
Flere detaljer rundt tjenestene om bord vil bli offentliggjort under et lanseringsarrangement i Sydney i morgen.
Legg igjen en kommentar