Qatar Airways business class fra Oslo til Doha med Airbus A350

Qatar Airways business class Airbus A350

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Som flyentusiast er jeg i den heldige situasjon at jeg av og til får lov til å reise business class, og litt mer eksotisk enn bare Trondheim-Oslo i jobbsammenheng. Siden jeg skulle reise alene denne gangen kunne jeg ta meg friheten til å prøve både nytt flyselskap og ny flytype. Endelig skulle jeg få krysse både Qatar Airways og Airbus A350 av todo-lista!

Qatar Airways har en mangfoldig flåte bestående av fly fra både Airbus og Boeing. Fra Airbus A319 og opp til Airbus A380. Fram til i fjor var det utelukkende Boeing 787 som ble brukt på ruten mellom Oslo og Doha. Ruten har tydeligvis blitt såpass populær at det på en del av avgangene er behov for en større flytype. Midt i blinken for undertegnede, som har hatt gleden av å fly Dreamliner mange ganger, men så langt ikke fått prøve Airbus A350. Jeg hadde på forhånd hørt mye bra om Qatar Airways business class og forventningene var derfor høye.

Qatar Airways Airbus A350
Qatar Airways Airbus A350-900

I utgangspunktet skulle denne turen ha en flygning med Airbus A350, en flygning med Boeing 787 og to flygninger med Boeing 777. Ingen QSuites dessverre, men jeg skulle likevel få testet bredden i Qatars business class-tilbud. Det skulle til slutt vise seg at det ikke ble noen flygninger med Boeing 777. Qatar har nemlig sin egen variant av SAS sin LN-RKP, i form av Airbus A350-fly fra LATAM, som erstattet Boeing 777-maskinen mellom Doha og Colombo.

Innsjekking

Jeg kom inn med SAS fra New York på morgenen og valgte å tilbringe dagen på OSL heller enn å dra tilbake til Trondheim for noen få timer. Jeg var derfor tidlig i køen før innsjekkingen åpnet. I køen for prioritert innsjekk hadde jeg kun tre andre reisende foran meg. Det tok ikke mer enn fem minutter før det var min tur etter at innsjekkingen åpnet.

Innsjekking gikk raskt og effektivt. Jeg ble spurt om jeg hadde visum eller elektronisk reiseautorisasjon, bagasjen ble merket og boardingkort overlevert. Jeg fikk også opplyst at jeg kunne benytte meg av OSL Lounge.

Jeg ble også informert om boarding kom til å bli annonsert lenge før den faktisk skulle starte, og at det ikke var noe poeng i komme til gaten før 45 minutter før avgang. Hva årsaken til dette var ble jeg ikke fortalt.

Som eneste person i fast track-køen gikk det raskt og komme seg gjennom sikkerhetskontrollen også.

Lounge

Jeg har vært i OSL Lounge tidligere, men aldri beveget meg inn i premiumdelen av loungen, som er forbeholdt reisende i business class. OSL Lounge er faktisk helt grei. Utvalget av mat og drikke er helt ok, og står ikke tilbake for en hvilken som helst annen gjennomsnittlig business class lounge. Med tanke på at det var meg og fem andre gjester der på det meste, scorer nok totalopplevelsen noe høyere enn SAS sin gull-lounge.

Ombordstigning

Jeg tusler mot gaten rundt 50 minutter før avgang. Det er null kø i passkontrollen og når jeg ankommer gaten har boarding fortsatt ikke startet, selv om skjermen nå viser «Gate closing».

Det er en kø for boardingområdet for Oneworld statudgjester og business class, og en kø for økonomiklasse. Flygninger er nesten full, men det er ingen kø og jeg slipper raskt gjennom. Boarding åpner noen minutter senere for passasjerer med spesielle behov, før vi andre får gå om bord.

Om bord

Qatar Airways Airways A350-900 har 36 seter i business class, men finnes i to forskjellige varianter. Den ene har QSuites business class, som vi har testet tidligere. Den andre, som jeg nå skal reise med, har et mer tradisjonelt «omvendt fiskebein»-oppsett med 1-2-1 setekonfigurasjon.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Jeg har valgt sete 4A for den flygningen siden jeg flyr alene. Opplevd privatliv er kanskje ikke all verden sammenlignet med en del andre selskaper, men er ikke noe som plager meg nevneverdig. Jeg liker å ha muligheten til å se mine medpassasjerer når jeg reiser alene og har ikke noe stort behov for å lukke meg inne. Jeg setter likevel pris på å ikke ha noen ved siden av meg, slik du for eksempel har i Emirates business class. Det er litt lite rom til beina, men setet er likevel svært behagelig. Jeg er på ingen måte redd for at jeg ikke skal trives her de neste syv timene.

Qatar Airways business class Airbus A350

Underholdningssystemet virker topp moderne, med stor skjerm og en futuristisk fjernkontroll. Alt av tilkoblinger for strøm og USB er selvfølgelig på plass.

Fjernkontroll

Før avgang

Så snart jeg har knipset noen bilder og funnet meg til rette i setet, får jeg tilbud om varmt eller kaldt håndkle og noe å drikke før avgang. Jeg kan velge mellom to typer Champagne og går for Ataïr Etoile Rose. Jeg skal på ingen måte skryte på meg og være noen ekspert på området, men jeg har lite å utsette på denne. Glasset forsvant som dugg for solen, men det var heldigvis raust med påfyll og jeg fikk beholde glasset mens vi takset ut mot rullebanen.

Ataïr Champagne Etoile Rose

Det blir også delt ut menyer og tatt bestilling på drikke og mat etter avgang av en gjennomgående hyggelig, smilende og profesjonell kabinbesetning. Jeg får beskjed om at Qatar Airways har «dine on demand» og at jeg derfor kan spise akkurat når jeg vil. Jeg har ambisjoner om å både lese, se film og sove før jeg kommer til Doha, så jeg velger å få måltidet servert ved første servering.

Amenity kit

Komfortpakken, eller amenity kit om du vil, som tilbys på denne turen er fra Nappa Dori. Innholdet er ganske standard og utmerker seg egentlig ikke hverken den eller den andre veien. Hudpleieproduktene er fra Castello Monte Vibiano, og består av leppepomade, anti-aging fuktighetskrem og fuktighetsgivende ansiktsspray. I tillegg er det også øreplugger, sokker og øyebind i pakken.

Amenity kit

Siden dette er en dagflygning tilbys det ikke pysjamas, slik Qatar Airways har på sine nattflygninger i business class.

Komfortpakken er grei nok, men tannbørste og kam/hårbørste kunne de gjerne også inkludert.

Mat og drikke

Like etter at setebelteskiltet er slukket får jeg servert nøtter og en Moscow Mule som jeg bestilte før avgang. Drinken er absolutt godkjent, spesielt til å være om bord i et fly. Drinken blir etter hvert supplert med nok et glass Ataïr Etoile Rose før middagsserveringen starter.

Moscow Mule og nøtter

Før forretten får jeg servert en svært god amuse bouce bestående av tunfisk sashimi. Til forrett velger jeg Qatar Airways’ signaturrett, en arabisk mezze-tallerken. Denne var rett og slett fantastisk og kanskje noe av det beste jeg har fått servert i lufta noen gang.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

På besetningens anbefaling valgte jeg arabisk grillet kylling til hovedrett, som også var ganske god. Til hovedretten velger jeg å drikke Zuccardi Zeta Malbec 2012. Til dessert går jeg for Molten Chocolate lava cake med blåbærkompott, kaffe og en Frapin XO VIP. Jeg er egentlig stappmett, men på mystisk vis klarer jeg likevel å presse ned to biter med belgisk sjokolade som serveres etter desserten.

Meny

Det serveres også et lett måltid før landing som jeg står over da jeg heller velger å sove.

Bonuspoeng

Jeg kjenner ikke Qatar Airways sitt eget program særlig godt. Siden Qatar Airways er medlem av Oneworld-alliansen valgte jeg å kreditere mine fire flygninger til British Airways Executive Club. Disse fire relativt korte segmentene ga meg totalt 560 Tier Points, noe som nesten er nok for å nå Silver-nivå i British Airways. Opptjening av Avios er 100% av reisedistanse for flygninger i Qatar Business Class og jeg endte opp med 10 654 Avios for denne turen. Fra statusløs til (nesten) Silver (som +/- tilsvarer Gold hos SAS EuroBonus), må kunne sies å være en svært god deal.

I tillegg vanker det Trumf-poeng gjennom ViaTrumf om du booker direkte hos Qatar Airways.

Konklusjon

Qatar Airways leverer et svært solid produkt i business class. Nivået på servicen er så bra som det kan bli, og mat og drikke er noe av det bedre jeg har fått i business class. Underholdningssystemet holder høy standard teknisk sett, og utvalget har noe for enhver smak. Setene er ikke det beste som finnes på markedet, men er svært behagelig både når du sitter og når du sover. Produktet er på alle områder i en helt annen liga enn det Emirates leverer, som det kanskje er mest naturlig å sammenligne med.

Det er vanskelig å være helt objektiv rundt verdi. På den ene siden får du mye komfort for pengene. For meg som skulle rett på jobb etter landing er denne komforten gull verdt. På den andre siden er det en dyr tur i forhold til reiselengde, da du stadig finner reiser fra Oslo til New Zealand for lavere pris enn jeg måtte betale til Colombo.

Oversikt

Fordeler

+ Fantastisk service
+ God mat og drikke
+ Gode seter og 1-2-1 layout
+ Behagelig og støysvak flytype

Ulemper

- Komfortpakken kunne vært bedre
- Litt stiv pris

Service

Underholdning

Kabin

Mat og drikke

Verdi3.5

Overall Rating

Konklusjon

Qatar Airways leverer et svært solid produkt i business class. Nivået på servicen er så bra som det kan bli, og mat og drikke er noe av det bedre jeg har fått i business class. Underholdningssystemet holder høy standard teknisk sett, og utvalget har noe for enhver smak. Setene er ikke det beste som finnes på markedet, men er svært behagelig både når du sitter og når du sover. Produktet er på alle områder i en helt annen liga enn det Emirates leverer, som det kanskje er mest naturlig å sammenligne med.

Det er vanskelig å være helt objektiv rundt verdi. På den ene siden får du mye komfort for pengene. For meg som skulle rett på jobb etter landing er denne komforten gull verdt. På den andre siden er det en dyr tur i forhold til reiselengde, da du stadig finner reiser fra Oslo til New Zealand for lavere pris enn jeg måtte betale til Colombo.

4.4

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *