Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Flyselskapene Qatar Airways og American Airlines har bestemt seg for å begrave stridsøksen, og har inngått avtaler om strategisk partnerskap og codeshare-samarbeid.
Forholdet mellom de tre største flyselskapene i USA og de tre største flyselskapene i Midtøsten har lenge vært kjølig. På tross av at Qatar Airways og American Airlines er en del av samme allianse, har tonen mellom de to selskapene vært alt annet enn vennlig de siste årene. Nå ser det imidlertid ut til at de to selskapene har funnet tonen igjen og annonserte i går en ny avtale om langsiktig strategisk partnerskap og rutesamarbeid.
– Vi har lagt våre tidligere problemer bak oss og ser fram til å samarbeide tett med American Airlines og bygge et verdensledende partnerskap for alle våre kunder. Denne avtalen vil dra nytte av hverandres sterke sider og ressurser, og gjøre det mulig for flere kunder å oppleve Qatar Airways’ prisbelønte produktkvalitet, sier administrerende direktør i Qatar Airways Group, Akbar Al Baker.
Åpner nye markeder for begge selskapene
Den nye codeshare-avtalen vil gjøre det mulig for reisende med Qatar Airways å bestille gjennomgående reiser innenriks med American Airlines fra Qatars destinasjoner i USA, i tillegg til internasjonale ruter til og fra Europa, Karibia, Sentral-Amerika og Sør-Amerika.
American Airlines sine kunder får på sin side tilgang til en rekke nye destinasjoner i Midtøsten, Afrika, Asia og det indiske hav. Dette er regioner hvor American Airlines tradisjonelt har vært svake. American Airlines ser i tillegg på muligheten til å åpne nye ruter fra USA til Doha.
Nytt samarbeid med gamle uvenner
Dette er andre gang denne måneden at American Airlines lanserer nye og overraskende samarbeidsavtaler med selskaper de tidligere har vært uvenner med. For knappe to uker siden kunngjorde selskapet et omfattende codeshare-samarbeid med Alaska Airlines, som også vil gå inn i Oneworld-alliansen. Forholdet mellom de to selskapene hadde da blitt gradvis kjøligere etter at Alaska Airlines kjøpte Virgin America i 2016. Det er ingen tvil om American Airlines er villig til å gå ny veier for å møte konkurransen fra blant annet Delta Air Lines.
– Dette samarbeidet med Qatar er enda skritt på veien for å øke rekkevidden vår, samtidig som vi gir flere valgmuligheter, og gjør reiser enklere og mer tilgjengelige for kundene våre, sier Vasu Raja, Senior Vice President of Network Strategy i American. – Nå ser vi fram til å bygge et globalt nettverk og skape en sterk tilstedeværelse i Afrika, Midtøsten og Asia. Det nye codeshare-samarbeidet med Qatar Airways vil være en av hjørnesteinene for å gjøre dette til en realitet.
Forsidefoto: Qatar Airways
Legg igjen en kommentar