Ride Report: Ford Kuga Titanium

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I 2008 lanserte Ford sin kompakte «folke-SUV» Kuga, og den vant seg umiddelbart et rykte for glitrende kjøreegenskaper, men også for en noe sviktende kvalitetsfølelse og heller middelmådige plassforhold.

I 2013 ble andre generasjon lansert med et designspråk som i store trekk er det samme som før, men denne modellen er en del av Fords strategi med å utvikle globale modeller som skal selges over hele verden. Kuga deler eksempelvis 80% av komponentene med Escape, som selges på det amerikanske markedet.

Nye Ford Kuga har et kjent fjes, men designet oppleves som moderne.
Nye Ford Kuga har et kjent fjes, men designet oppleves som moderne.

Det første som møter deg når man ser på den nye modellen er at Ford åpenbart har lyttet til kritikken fra kundene, og sørget for at bilen har blitt betydelig større og har tilsvarende bedre plassforhold. Spesielt gjelder dette i bagasjerommet, som nå både er stort nok for de aller fleste formål og ikke minst enkelt å utnytte.

Interiøret er også fornyet, og både ratt og dashbord er kjent fra Focus. Kvalitetsfølelsen er ikke optimal, noe som også understrekes av endel lyder fra interøret under kjøring i testbilen, som hadde 30.000 km på telleren. I tillegg oppleves betjeningen som rotete, med veldig mange knapper som tar oppmerksomheten vekk fra veien.

Litt rotete betjening og middelmådig kvalitetsfølelse trekker ned.
God utsikt, men rotete betjening og middelmådig kvalitetsfølelse trekker ned.

Titanium-setene er også gode, med skikkelig sidestøtte og lang nok sittepute for undertegnede på 1.87. Imidlertid ble jeg aldri helt fortrolig med pedalplassering, da de føles som de står for mye oppreist og at foten dermed får en unaturlig og slitsom vinkel.

På veien gjør derimot Ford ingen feil. Kuga har i kjent Ford-stil kjøreegenskaper og kjøredynamikk som imponerer, og selv piggfrie vinterdekk i plussgrader greier ikke å ødelegge inntrykket. Styringen er passe vektet, presis og gir gode tilbakemeldinger fra veien. På svingete småveier med høyst varierende kvalitet på underlaget, så glemmer Kuga fullstendig at den er en SUV og begynner å oppføre seg som en Focus. Grepet er imponerende, krenging holdes på et minimum, og korreksjoner i sving takler den på strak arm. Man har det rett og slett morsomt bak rattet, og det er ikke hverdagskost for denne biltypen! Fjæringskomforten gjør at også passasjerene trives, selv om et noe høyt støynivå på grov asfalt trekker litt ned.

Motor og girkasse gjør også sitt bidrag til at det blir en god opplevelse. Motoren i testbilen var 2-liters dieselen på 140hk/320NM, og leverer kreftene jevnt og effektivt over hele registeret. Den manuelle 6-trinns girkassen er på sedvanlig Ford-vis presis og lettsjaltet. Forbruket på blandet kjøring i testperioden endte på 0.63, noe som er godkjent.

Ford Kuga logo

Utstyrsnivået i testbilen var helt klart godkjent, og inkluderer automatiske og «svingbare» lys, cruise control, regnsensor, bluetooth, iPod-tilkobling, og automatisk parkeringsassistent blant annet.

Konklusjon: Kuga er en kjøreglad SUV, og appellerer til bilentusiasten i deg. Plassforholdene er nå rimelig bra, men kvalitetsfølelse og rotete betjening trekker ned – dette er rett og slett under pari i 2014.

Fasongen gir gode plassforhold. kombinert med at bagasjeavdelingen har vokst betydelig siden forrige generasjon.
Fasongen gir gode plassforhold. kombinert med at bagasjeavdelingen har vokst betydelig siden forrige generasjon.

Oversikt

Fordeler

Meget gode kjøreegenskaper.
Gunstig pris.
Gode plassforhold.

Ulemper

Ulyder fra interiøret.
Kvalitetsfølelse generelt.

Komfort

Kjøreegenskaper

Service

Verdi for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Prisen på ca. 2000 kr for en helg er helt ok, og Kuga er rett og slett en morsom bil å kjøre på krevende veier.

3.9

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *