Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Ryanair flyvninger kan opphøre i Storbritannia når landet forlater EU, snarere enn å ta ett skritt for å overholde nye forskrifter.
Som et irsk registrert selskap, kan Europas største lavprisselskap bli krevd for en britisk luftoperatør sertifikat, eller AOC, for å kunne fortsette å fly innenlands ruter etter at Brexit er implementert, sa Ryanair CFO Neil Sorahan onsdag.
Siden bare to prosent av Ryanairs nettverk innebærer intra-UK flyvninger, kan selskapet bestemme seg for å legge ned rutene, sa Sorahan på 2017 utgaven av Global Airfinance konferansen i Dublin. Ruter som blir direkte berørt er Edinburgh og Glasgow til London Stansted, Belfast-London Gatwick, og tre fra Londonderry.
Ryanair var en av de mest frittalende motstandere av Brexit i oppkjøringen til juni i fjor og ved folkeavstemning. Etterpå sier selskapet det planlagt å bremse GB utvidelse, selv om Ryanair i forrige uke kunngjorde ni nye ruter fra Stansted og utplassering av ekstra fly.
EasyJet lisens
EasyJet, Europas nummer 2 lavprisselskap, står overfor en potensielt tøffere utfordring siden det kan kreve en europeisk bevilling til å drive drift mesteparten av sin nåværende timeplan. Flyselskapet har sagt at det er aktivt utforsker hvordan man best kan nærme seg problemet og kan også kjøpe et annet selskap til å erverve en AOC, eller flytte sitt registrerte hovedkontor i et EU-land.
Bare tre ansatte, håndtering bakken, fly og ingeniørvirksomhet, er nødvendig på et sted for å kvalifisere for en AOC, og prosessen kan ta bare noen få måneder.
London-baserte IAG, eieren av British Airways, som allerede har lisenser i Spania og Irland. Behovet for utenlandsk AOC-tallet ville bli gjort overflødig bør, Storbritannia kunne bli enige om vilkårene slik at det å være en del av det felles europeiske luftfartsmarkedet selv etter å ha forlatt EU.
Legg igjen en kommentar