Ryanair kommer med flere endringer

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Det irske lavprisselskapet, Ryanair, har i mange år vært kjent som «klassens uskikkelige gutt» og spesielt toppsjefen, Michael O’Leary, har aldri stått tilbake for å komme med både frekke og provoserende spark mot både konkurrenter, myndigheter og kunder. Mest av alt for å oppnå medieomtale. Men for to år siden endret Ryanair kurs og satset på å fremstå mindre kontroversielle. Nå tilføyer man ytterligere endringer til produktet, som skal understreke den nye kursen.

På en pressekonferanse i Dublin idag startet Ryanair-sjefen, Michael O’Leary, med å innrømme at han tidligere kanskje har hatt en litt for direkte måte å forholde seg til kundene på. Som han selv sa det, så var deres holdning tidligere: «You got low fares – shut up, sit down and don’t complain» («Dere har fått billigere reiser, så sett dere ned, hold kjeft og hold opp med å klage»). Han innrømmet også at denne måten å oppføre seg på ikke var holdbar i lengden hvis Ryanair skulle fortsette med å vokse.

I dag presenterte selskapet flere tiltak som skal hjelpe dem med å få selskapet til å fremstå mer forbrukervennlig enn tidligere.

My Ryanair Club

Selv om Ryanair selv sier at «My Ryanair Club» ikke er et lojalitetsprogram i tradisjonell forstand, så minner det da til forveksling om akkurat det. Dog i en noe mer begrenset form enn hva vi normalt er vant til. Medlemmer i «My Ryanair Club» vil opptjene 1 gratis tur/retur reise hvis de bestiller minst 12 flyvninger om året med Ryanair. Men ut over det er det mest snakk om målrettede tilbud som bare gis til medlemmer, men også prioritet til å bestille Ryanairs kampanjer 24 timer før øvrige kundene.

Ryanair introducerer "My Ryanair Club" fra oktober 2016
Ryanair introduserer «My Ryanair Club» fra oktober 2016

Utover tidlig tilgang til tilbud og gratis flyturer til de beste kundene, så vil det også bli delt ut vouchere som gir rabatt på fremtidige flyvninger.

Simplere priser for bagasje

I dag har Ryanair 108 forskjellige priser for å ta med bagasje, avhengig av rute, tidspunkt på året, hvor du bestiller og ikke minst hvor mange kofferter du tar med. Ganske uoverskuelig. I fremtiden vil alle disse prisene bli minimert til bare 6 forskjellige priser.

Prisen for lav- og høysesong blir den samme, hvilket i praksis betyr at prisen i lavsesongen vil stige litt, mens prisen i høysesongen vil gå litt ned. I dag medbringer bare 20% av passasjerene bagasje i gjennomsnitt på en Ryanair-flyvning, men dette stiger i høysesongen om sommeren til omkring 35%. Prisen er ikke endelig bestemt, men Michael O’Leary forventer at den vil ligge på cirka 30 engelske pund (ca kr. 340,-)

Ryanair vil minimere antallet af forskellige priser for bagage fra 108 til 6. De nye priser introduceres i juni 2016.
Ryanair vil minimere antallet av forskjellige priser for bagasje fra 108 til 6. De nye prisene introduseres i juni 2016.

Nytt «Leisure Plus» produkt

Fra juli måned innfører Ryanair også et såkalt «Leisure Plus» produkt, hvor man kan kjøpe en billettklasse, som inneholder bagasje og setevalg til en rabattert pris i forhold til å kjøpe det enkeltvis. Et produkt vi allerede har sett hos for eksempel Norwegian. Det er også et produkt som kommer til å minne en del om de produktene som allerede selges hos de mer tradisjonelle flyselskapene.

Ryanair infører "Leisure Plus" fra juli måned, hvor der er inkluderet sædevalg, bagage og prioriteret boarding i billetprisen.
Ryanair innfører «Leisure Plus» fra juli måned, hvor det er inkludert setevalg, bagasje og prioritert boarding i billettprisen.

Endringer i «Business Plus» produktet

I en tid har det irske flyselskapet tilbud et såkalt «Business Plus» produkt. Også dette produktet vil se endringer fra juli måned. Blant annet vil det ikke lenger være mulig å ta med bagasje på denne billettypen. Mest av alt fordi hovedparten av de kundene som allerede kjøper dette produktet ikke medbringer bagasje. Derimot vil billetten bli mer fleksibel, så man kan booke om 2 dager før og etter den opprinnelige bookingen. Det vil også bli mulig å benytte fast track i sikkerhetskontrollen på flere flyplasser enn i dag.

"Business Plus" produktet kommer fra juli 2016 ikke længere til at inkludere bagage. Derimod vil billetten blive mere fleksibel og der vil blive tilbudt fast track i flere lufthavne.
«Business Plus» produktet kommer fra juli 2016 ikke lenger til å inkludere bagasje. Derimot vil billetten bli mer fleksibel og man vil bli tilbudt fast track på flere flyplaser.

Automatisk check-in

I løpet av høsten vil Ryanair tilby alle passasjerer å bli automatisk sjekket inn til deres avgang. Det gjøres enten i app’en eller man kan motta en en e-mail med boardingkortet. Dermed vil det bli slutt med at man selv må huske å skrive ut boardingkortet sitt før man går hjemmefra. For ellers risikerer man et skyhøyt gebyr for å skrive ut dette å på flyplassen.

Fra oktober 2016 vil Ryanair tilbyde automatisk check-in.
Fra oktober 2016 vil Ryanair tilby automatisk check-in.

Mere fokus på smartphones

Ryanair’s marketingsjef, Kenny Jacobs, forklarete blant annet at selskapet har stor fokus på at kundene ønsker å bruke deres smartphones til å håndtere reisene med. Derfor vil Ryanair også utvikle deres app ytterligere i den kommende tid.

Ryanair vil fokusere mere på at udvikle deres app i fremtiden.
Ryanair vil fokusere mere på å utvikle deres app i fremtiden.

Mere kundevenlig

Der er ingen tvil om at selv om Ryanair-sjefen Michael O’Leary ikke helt kunne la vær med å komme med spydige kommentarer til både EU, franske myndigheter, fransk flygeledere og konkurrentene, så vil Ryanair forsøke å fremstå som et mer kundevennlig selskap enn hittil. Det ses tydelig på den måten de kommuniserer på og ikke minst på de produktendringene som de nå introduseres. Med disse endringene kommer deres produkter også mer og mer til å ligne de produktene som øvrige flyselskaper tilbyr.

Mens Ryanair inkluderer flere ting i deres produkt, ser vi de tradisjonelle flyselskaper skjære ned på flere og flere ting ved å tilby billetter uten bagasje, færre bonuspoeng og så videre.

Avstanden mellom tradisjonelle flyselskapers produkter og lavprisselskapenes blir umiddelbart mindre og mindre. I hvertfall på den synlige delen av produktet. Mulighetene for ombooking  med andre selskaper ved forsinkelser eller kanselleringer kan dog stadig være en faktor som skiller de forskjellige selskaper. Likesom Ryanair heller ikke tilbyr videre-forbindelser med hverken egne eller andre selskapers fly.

Artikkelen er opprinnelig skrevet for InsideFlyer.dk av Flemming Poulsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *